Internationale media zonder medelijden: 'Lambiase moest Verstappens slachtoffermentaliteit aanpakken' Formule 1
Formule 1

Internationale media zonder medelijden: 'Lambiase moest Verstappens slachtoffermentaliteit aanpakken'

Internationale media zonder medelijden: 'Lambiase moest Verstappens slachtoffermentaliteit aanpakken'

De internationale media waren getuigen van een Grand Prix die wellicht spannender was in geluid dan in beeld. Op de boordradio van McLaren gebeurde genoeg, vooral toen ze Lando Norris met man en macht probeerden af te remmen zodat ze Oscar Piastri zijn eerste zege konden geven. De krantenkoppen uit verschillende landen stonden ook in het teken van Max Verstappen, die naar het idee van de media de controle compleet verloor.

Tijdens de Grand Prix van Hongarije was er meer actie op de boordradio's dan op de baan, zowel bij McLaren als bij Red Bull. Verstappen was niet tevreden en had het duidelijk niet naar zijn zin op de Hungaroring. Hij was al niet tevreden over de upgrades op de auto, die naar zijn idee niet genoeg leverden. Verstappen was furieus nadat de strategie van Red Bull faalde, en gaf daarover zijn ongezouten mening tegenover race-ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Het duel tussen Verstappen en Hamilton was opwindend en ruig, en sommige woorden die tijdens de race werden uitgewisseld zullen in herinnering blijven', schrijft La Gazzetta dello Sport.

'De pitmuur van Red Bull die tegen hun kampioen zei: wees niet kinderachtig. En die van McLaren die Norris op alle mogelijke manier aanspoorde om te vertragen en Piastri voorbij te laten gaan', gaat de Italiaanse krant verder. 'Daarbij gaf hij Piastri zijn eerste zege die hij, laat dat duidelijk zijn, volledig verdiende. Er zijn twee overwegingen bij zo'n afloop. Ten eerste: verbijstering, omdat Norris zijn positie weggaf. Ten tweede: de dominantie van McLaren was verbluffend en onvoorstelbaar', schrijft La Gazzetta over McLaren. 'Het was een show, die van Max op de radio. Al vanaf zaterdag was duidelijk dat hij behoorlijk geïrriteerd was.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Internationale media zonder medelijden: 'Lambiase moest Verstappens slachtoffermentaliteit aanpakken'
Verstappen was er na zaterdag eigenlijk al helemaal klaar mee.

In het gevecht met Hamilton bereikte Verstappen een soort kookpunt. Hij schoot rechtdoor in bocht 1 en vloog over Hamiltons voorwiel. Daardoor was een podium definitief niet meer haalbaar. 'De wielen raakten elkaar, de Red Bull steeg op, en Hamilton reed naar zijn 200ste podium. Hij moest ook Leclerc voorbij laten gaan. Piastri kon zegevieren, en in Boedapest werd niet alleen een ster geboren, maar mogelijk vormde het ook een beginpunt van interne rivaliteit. Intussen toonde McLaren eenheid en respect voor de rollen binnen het team. Red Bull toonde het tegenovergestelde.'

'Verstappen had makkelijk derde kunnen worden'

Het Spaanse AS sluit zich aan bij de mening van de Italiaanse collega's. AS betreurt vooral het feit dat Verstappen hoogstwaarschijnlijk op het podium was geëindigd als hij geen rood waas voor zijn ogen had. 'Verstappen hield zich niet in op de baan. Hij probeerde Hamilton in te halen, maar raakte de Brit en had een harde landing op het asfalt', schrijft AS. 'Ook via de radio was hij niet mild, met constante kritiek die zijn ingenieur GP hem voorlegde tijdens de race. Evenmin voor de pers, waar hij reageerde op degenen die beschuldigde van het verliezen van de controle. Hij zei: laat ze allemaal maar oprotten.'

Verstappen was fel op de boordradio tegen zijn ingenieur, maar na afloop gaf hij aan dat ze niet met elkaar op een lijn lagen en dat het binnen het team wel besproken zal worden. Hij voelde zich niet gehoord nadat hij al een tijdje kritiek uit op de gang van zaken. 'De kampioen, die het kampioenschap leidt met 76 punten voorsprong op Norris, stelde de beslissingen van de pitmuur ter discussie nadat ze hem later lieten stoppen dan Hamilton en Leclerc. Vervolgens verdedigde hij zichzelf na zijn botsing met Hamilton door te zeggen dat Hamilton hem afkneep.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lewis hamilton hongarije 2024
Verstappen en Hamilton vochten om de laatste podiumplek.

Lof voor Piastri, kritiek op Verstappen

Vanuit het Verenigd Koninkrijk kan Piastri rekenen op lof van The Guardian. De Britse krant zag echter wel hoe pijnlijk het einde van de Grand Prix was voor Lando Norris. De Brit belandde voor zijn teamgenoot na een undercut, maar het team verzocht hem om van positie te wisselen. Piastri kon het tempo van Norris echter niet bijbenen, waardoor veel fans het controversieel vonden. 'Plezier en pijn in een enorm vermakelijke F1-soap in Boedapest', schrijft The Guardian. 'Voor Norris kon het niet pijnlijker zijn. McLaren behaalde een één-twee op de Hungaroring in een fascinerend onderzoek naar de complexiteit van het beheersen van het team, eerlijkheid en botsende ego's.'

Het leek er even op dat Norris de plek niet terug zou geven aan Piastri. Na afloop was hij vooral kritisch op zichzelf, hij vond dat hij het had verpest bij de start. 'Wetende dat elk punt cruciaal is in de achtervolging op Verstappen in het kampioenschap, was Norris begrijpelijkerwijs terughoudend om de positie op te geven', schrijft The Guardian. 'De nabespreking bij McLaren zal levendig zijn, net als bij Red Bull, waar Verstappen ook bijdroeg aan een behoorlijke show in Boedapest. De slechte stemming van Verstappen was even luidruchtig als de stille woede van Norris ingetogen was. De grootste zorg van de Nederlander zal zijn dat, zelfs toen het McLaren-drama zich afspeelde, beide auto's de overhand hadden op hem.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Internationale media zonder medelijden: 'Lambiase moest Verstappens slachtoffermentaliteit aanpakken'
De internationale media hebben geen medelijden met Verstappen.

'Zelfs zijn kalme ingenieur raakte gefrustreerd'

Red Bull-radio draaide tijdens de Grand Prix van Hongarije weer overuren. Normaal levert dat veel grappige boordradio's op, maar ditmaal ging het hard tegen hard. 'Verstappen klaagde constant op de boordradio, wat veel mensen irriteerde. Zelfs zijn kalme ingenieur raakte gefrustreerd', schrijft het Franse L'Équipe, dat doorgaans positief over Verstappen schrijft. 'De Red Bull is niet langer de beste auto op de grid, en om Verstappen draaien nu serieuze problemen. Aangevallen aan alle kanten, verdedigt de Nederlander zich. Het maakt hem niet uit of het ten koste gaat van de regels.'

Uiteindelijk besloten de stewards geen straf uit te delen voor het incident met Hamilton. De recordkampioen vond het zelf een race-incident en gaf toe dat hij meer had kunnen doen om het te voorkomen. 'In de zeventiende ronde begonnen de frustraties bij Verstappen, en in de veertigste ronde stormde het onder zijn helm. Aan de andere kant van de verbinding bleef Lambiase eerst kalm. In ronde 63 besloot Lambiase de slachtoffermentaliteit van Verstappen aan te pakken door te zeggen: ik ga geen discussies voeren met de andere teams, Max. Dat is kinderachtig. Na afloop was Verstappen duidelijk nog niet gekalmeerd', aldus L'Equipe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws