red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zaterdag 17 Opinie
Opinie

Tung ziet Verstappen en één collega met afwijkende aanpak: 'Daar had hij eerder nog problemen'

red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zaterdag 17

Ho-Pin Tung is onder de indruk van de poleposition van Max Verstappen. De Red Bull Racing-coureur leek na de vrije trainingen te moeten hopen op een tweede startrij, maar zag één McLaren afvallen en versloeg vervolgens Oscar Piastri. Tung legt uit hoe de aanpak van Verstappen ervoor zorgde dat de omstandigheden steeds gunstiger voor hem werden.

Tung dacht net als veel andere volgers dat Piastri en teamgenoot Lando Norris samen zouden bepalen wie vanaf de eerste startplek aan de Grand Prix mag beginnen. In de kwalificatie viel het voordeel van McLaren echter grotendeels weg. Net als in Japan was het voor Verstappen voldoende om een miniem kansje te ruiken en meteen toe te slaan. Op Suzuka was Verstappen nog 0,012 seconden sneller dan Norris, en nu bedroeg het verschil zelfs maar één honderdste van een seconde.

'Het zat zo dicht bij elkaar, veel dichter bij elkaar voor de poleposition ook. Het ging om honderdsten en duizendsten van een seconde', zo geniet de analist nog van de kwalificatie in de nabeschouwing van Viaplay. Na de eerste ronde in Q3 had Verstappen 0,001 seconde voorsprong op Piastri. Enkele minuten later werd het verschil dus wat groter.

Russell en Verstappen

Verstappen had het op vrijdag nog loodzwaar in de eerste bocht, maar Tung merkt op dat de Limburger zijn aanpak daar veranderde, en zo in de rest van de eerste sector zijn voordeel pakte. Veel coureurs maakten fouten in bocht vier, waaronder beide coureurs van McLaren en Mercedes, en Verstappen pakte daar dan ook al bijna twee tienden voorsprong op Piastri. 'Het zat allemaal in die eerste sector', beseft Tung dan ook.

Tung duikt vervolgens in de details. 'Verstappen is wel de benchmark als coureur, maar hij past zich gedurende het weekend wel aan qua rijden. Op die onboardbeelden zie je dat hij nu heel netjes rijdt in die eerste sector. Daar had hij eerder nog zoveel problemen, maar hij reed nu om de kerbstones heen. Dat heeft waarschijnlijk ermee te maken dat die auto zo laag ligt. Daardoor is hij verticaal heel stijf. Dat resulteerde in die fantastische eerste sector, zodat hij marge had in de rest van de ronde.' Tung merkt vervolgens op dat George Russell precies dezelfde aanpak hanteerde, door in de eerste bochten ook om de kerbstones heen te rijden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes bahrein 2025 zondag race
Ook Russell is bezig aan een zeer sterk seizoen.

Tung legt uit dat Verstappen voor een afstelling koos, die later in de kwalificatie steeds gunstiger werd. 'Hij past zich constant aan de omstandigheden aan. De baan koelt ook af. Daardoor verandert de auto ook heel erg. Dat werkt ook allemaal samen. Als je auto verticaal stijver is afgesteld belast je de banden meer. Als de baan afkoelt, komt dit dus allemaal jouw kant op. Je kan daardoor de auto wel lager afstellen. Dat wil je om meer downforce te krijgen en die vloer beter te laten werken.'

'We hoorden Verstappen in Q2 zeggen dat de auto best wel instabiel is', stipt de analist dan ook aan. 'De achterkant was wat los. Als de baan meer grip krijgt, verdwijnt dat, want dan geeft de baan automatisch meer onderstuur. Het viel allemaal precies op zijn plek.' Red Bull heeft er dan ook baat bij dat het op zondag in Jeddah ook niet al te warm zal zijn tijdens de race, om de bandentemperatuur onder controle te kunnen houden.

Verstappen legt details uit

'De timing was ook perfect', beseft Tung. 'Het kan snel keren in de Formule 1. Na Bahrein schreef iedereen Red Bull af als team, ook met die pitstops. Nu ging het perfect. Operationeel was het nu goed', zegt Tung goedkeurend. Toch vreest de Velpenaar dat Verstappen voor een zware klus staat op zondag. 'Op Suzuka kun je totaal niet inhalen. Dat kan hier wel. Ik denk dat McLaren hier dus wel een betere kans heeft.' Piastri kan daarmee de eerste coureur van 2025 worden, die een race wint zonder vanaf poleposition gestart te zijn.

Tung luistert vervolgens naar de reactie van Verstappen bij Viaplay, en geniet van de kettingreactie die de wereldkampioen uitlegt. 'De auto heeft nog steeds onderstuur. Iedereen heeft het steeds over de nerveuze Red Bull. Dat is ook zo, maar dat doen ze om te compenseren voor het onderstuur. Max zei dat hij onderstuur had, en daardoor moest hij iets te veel sturen, en daardoor oververhitten zijn voorbanden. Dat zijn de marges waar we over praten', sluit Tung af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws