Max Verstappen heeft het seizoen niet afgesloten op de manier die hij voor ogen had. Na vier zeges op rij in Abu Dhabi kwam hij niet verder dan een zesde plek, nadat hij in de eerste bocht Oscar Piastri raakte, spinde, en een straf kreeg. Ho-Ping Tung kan zich wel vinden in die straf, maar vindt de kritiek op Verstappen overtrokken.
'Verstappen wist na de trainingen en kwalificatie zeer waarschijnlijk al dat hij niet de snelheid zou hebben om te winnen', beseft Tung. De Red Bull Racing-coureur sloot de openingsdag van het weekend af met de zeventiende tijd. 'Bij een normaal raceverloop zou hij waarschijnlijk vierde worden. Dan is het niet gek dat je dingen gaat forceren. Ik snap dan ook dat hij het direct probeerde bij Piastri. Die liet de deur open en daar dook Verstappen in', zo uit Tung enige kritiek op de Australiër.
Constructeurskampioenschap
De actie van Verstappen werd hem door sommige analisten niet in dank afgenomen, omdat hij zich daarmee mengde in de strijd om het constructeurskampioenschap. 'Er gingen ook geluiden op dat Verstappen terughoudender had moeten zijn, omdat McLaren om het constructeurskampioenschap knokte. Daar ben ik het niet echt mee eens. Het is topsport en daar ga je geen cadeautjes weggeven', laat Tung optekenen bij de nabeschouwing van nu.nl.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Wel is het zo dat je ook niet een beslissende factor wil zijn in zo'n kampioenschapsgevecht. Wat dat betreft snap ik ook wel dat Verstappen na afloop naar Piastri is gegaan om excuses aan te bieden', zegt de 42-jarige analist. McLaren ging het weekend in met een voorsprong van 21 punten, maar kwam nog enigszins onder druk te staan, doordat Piastri slechts als tiende over de streep kwam. Toch was de overwinning van Lando Norris genoeg om Ferrari voor te blijven.
Winnaarsmentaliteit
Tung meent dat McLaren de opportunistische actie van Verstappen aan had kunnen zien komen. 'Je weet van Verstappen dat hij maar één ding wil en dat is winnen. Hij heeft de titel al op zak, en voor een vierde plek doet hij het niet meer.' De 27-jarige coureur probeerde zijn enige kans op de zege aan te grijpen bij de start, nadat hij Carlos Sainz al inhaalde in de eerste meters.
'Nu gaat het een keer fout, dat kan gebeuren en daar is hij terecht voor gestraft', vindt de Velpenaar. 'Hij zat er bij de apex niet voor en Piastri liet ruimte over aan hem. Hoewel Verstappen zich daarna probeerde terug te trekken, was hij degene die de actie inzette. Bij contact op een achterwiel met een voorwiel is dan meestal geen discussie', zo vindt Tung het logisch dat Verstappen op het matje werd geroepen.
Harde straffen
Dat Verstappen bestraft zou worden, lag in de lijn der verwachting volgens Tung, die het discussiepunt vooral de zwaarte van de straf vond. 'De stewards konden daar volgens de reglementen twee straffen voor geven: vijf seconden straf of tien seconden straf. In het verleden was dit waarschijnlijk vijf seconden geweest, want in dit geval had Verstappen er zelf ook nadeel van omdat hij ook spinde. Daarbij was het ook een incident in de eerste ronde', zo wijst Tung op de verzachtende omstandigheden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Deze omstandigheden werden uiteindelijk niet meegenomen in het bepalen van de straf. 'Ze kozen voor de straf van tien seconden, wat dus het nieuwe beleid van hardere straffen onderstreept. Overigens gold dit niet alleen voor het contact tussen Verstappen en Piastri, maar ook bij de straffen die werden uitgedeeld aan Piastri en Valtteri Bottas', benadrukt Tung. Piastri raakte Franco Colapinto, terwijl Bottas in zijn voorlopig laatste race Sergio Pérez én Kevin Magnussen van de baan reed. De Fin kreeg in totaal tien seconden straf, vijf strafpunten op zijn superlicentie, én vijf plekken gridstraf voor een eventuele volgende race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties