Adrian Newey viert vandaag zijn 66e verjaardag. Intussen is de Brit een gevestigde naam in de Formule 1. Hij is namelijk de meest succesvolle ontwerper in de historie van de sport. Newey ontwierp meerdere dominante auto's bij Williams, McLaren en Red Bull, en vanaf 2025 gaat hij aan de slag bij het team van Aston Martin. Dat de ontwerper een icoon is van de sport, dat is duidelijk, maar kan hij zonder topcoureur ook Aston Martin nog naar de top brengen?
Hoewel Newey inmiddels een onmisbare schakel in de Formule 1 lijkt, begon ook hij ergens. Geboren in 1958, ontwikkelde hij al op jonge leeftijd een fascinatie voor snelheid en techniek. Dit kwam niet uit de lucht vallen: zijn vader werkte als ingenieur in de luchtvaart, en Adrian maakte zijn eerste stappen in de werkplaats van zijn vader. De technische kennis die hij daar opdeed, bracht hem later naar de universiteit van Southampton, waar hij luchtvaarttechniek studeerde. Een logische keuze voor een man wiens toekomst in techniek en snelheid lag, al koos hij niet voor een carrière als coureur, maar juist als ontwerper.
Ondanks zijn jonge leeftijd en gebrek aan ervaring maakte Newey al snel indruk. In 1980 tekende hij zijn eerste contract bij het nieuwe Formule 1-team Fittipaldi. Hoewel dat project geen lang leven beschoren was, ging Newey in 1981 aan de slag bij March. Vervolgens vertrok hij naar Amerika, waar hij naam maakte in de IndyCar. Hier domineerden zijn auto's de competitie volledig, wat zijn terugkeer naar de Formule 1 onvermijdelijk maakte. Die stap volgde in 1988 toen hij hoofdontwerper werd bij March, inmiddels omgedoopt tot Leyton House.
Newey breekt door bij Williams
Bij Leyton House moest Newey werken met een zeer beperkt budget. Toch wist hij auto's te ontwerpen die indruk maakten, en dat bleef niet onopgemerkt. Patrick Head, destijds technisch directeur bij Williams, haalde hem binnen. Dat bleek een meesterzet. In zijn acht jaar bij Williams won het team vijf constructeurstitels en vier rijderstitels. Newey werd een sleutelspeler in het team en kreeg de reputatie van een genie dat auto’s tot in de perfectie kon ontwerpen.
Na Williams vertrok Newey naar McLaren, waar hij in 1998 direct succes boekte. Het team uit Woking won dat jaar de constructeurstitel. Toch was de samenwerking met Ron Dennis niet altijd even soepel, en in 2004 was Newey uitgekeken bij McLaren. Hij wilde een nieuw project, en dat vond hij bij Red Bull Racing in 2005. Een jong team, met veel potentie, waar Newey zich volledig op kon storten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De samenwerking tussen Newey en Red Bull was een van de meest succesvolle in de geschiedenis van de sport. Hij ontwierp auto's die Red Bull zes constructeurstitels en zeven rijderstitels opleverden. Denk aan de dominantie onder Sebastian Vettel tussen 2010 en 2013, maar ook aan de recente successen met Max Verstappen in 2022 en 2023. Toch komt er in 2024 een einde aan deze samenwerking. Newey heeft besloten om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Aston Martin.
Martin Brundle omschreef Newey ooit als 'de meest gewilde man in de Formule 1', en dat werd bevestigd door de vele teambazen die interesse in hem toonden. Uiteindelijk wist Lawrence Stroll hem te overtuigen. Het aanbod van Aston Martin, zowel financieel als qua uitdaging, was niet te weigeren.
Niet meteen perfect
De komst van Adrian Newey naar Aston Martin is een enorme boost voor het team, zeker met de grote regelwijzigingen die in 2026 worden doorgevoerd. Als er één ontwerper is die weet hoe hij een auto kan bouwen die optimaal gebruikmaakt van nieuwe reglementen, is het Newey wel. Zijn eerdere ontwerpen, zoals de Red Bull RB5 in 2009 en de RB18 in 2022, waren misschien niet meteen perfect, maar vormden een uitstekende basis voor langdurige dominantie. Hetzelfde wordt nu van hem verwacht bij Aston Martin.
Toch moet er een kanttekening worden geplaatst. Verstappen vertelde recent dat Newey’s rol bij Red Bull al minder bepalend was dan in het verleden. Tegenwoordig bepaalt niet één persoon meer het gehele ontwerp van een auto. Dat roept de vraag op of Newey bij Aston Martin het verschil zal kunnen maken. Bovendien is het bouwen van een winnend team niet alleen afhankelijk van één briljant brein. Het vergt een perfecte samenwerking tussen de ontwerpers, de engineers en de coureurs. Daarnaast kost het simpelweg tijd om alles op de rails te krijgen. Laten we niet vergeten dat Aston Martin momenteel niet over een absolute topcoureur beschikt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De nieuwe reglementen in 2026 vormen een enorme kans, maar ook een groot risico. Aston Martin beschikt over de Honda-motor, een krachtbron met potentie. Toch is dit geen garantie voor succes. Honda heeft in het verleden ook tegenslagen gekend, zoals in 2015 bij de introductie van de V6-hybride motor. Daarnaast hebben teams zoals Red Bull en McLaren laten zien dat het jaren kan duren voordat een nieuw project zijn vruchten afwerpt. Kijk maar naar Red Bull: Newey kwam daar in 2005, maar het duurde tot 2010 voordat ze hun eerste titels pakten. Newey is dus geen absolute garantie op titels. Die theorie is flink gedateerd.
Stroll investeert fors, maar geen garantie op succes
Newey brengt een schat aan ervaring en kennis mee naar Aston Martin, maar zelfs hij kan het niet alleen. Lawrence Stroll investeert forse bedragen in het team, en Aston Martin beschikt inmiddels over state-of-the-art faciliteiten. Toch zal succes tijd vergen. Een titelkandidaat in 2026 lijkt nog iets te hoog gegrepen, maar Newey kan wel de fundamenten leggen voor een dominante toekomst. Als iemand weet hoe je een auto op de limiet van de reglementen ontwerpt, is hij het. Maar zoals de geschiedenis aantoont, is zelfs dat geen garantie voor succes.
Kortom, Adrian Newey is een meesterbrein dat Aston Martin ongetwijfeld een stap vooruit zal helpen. Maar zelfs voor een legende als hij blijft de Formule 1 een teamsport, en succes komt zelden snel. De komende jaren zullen laten zien of de investering van Aston Martin in Newey de juiste keuze was.
Verstappen en Newey in de toekomst
Om een topteam te worden, moet je een absolute topcoureur hebben. Aston Martin heeft op dit moment een ervaren coureur in de vorm van Alonso, maar ook hij heeft zijn beste tijd gehad. Het is echter geen geheim dat Verstappen fan is van de ontwerper. De Nederlander steekt altijd de loftrompet over Newey, dus de geruchtenmolen over zijn toekomst draaide direct op volle toeren toen Newey zijn contract tekende bij de Britse renstal. Een andere reden voor Verstappen om een overstap naar het team te overwegen, is het feit dat hij al eerder succesvol samenwerkte met Honda.
Newey heeft op zijn beurt altijd hoog gesproken over Verstappen. Hij benadrukt keer op keer dat Verstappen niet alleen een geweldige coureur is, maar bovenal ook een fijne persoon. Toch is het voor Verstappen het allerbelangrijkste dat hij beschikt over een competitieve auto. Het is dus nog maar de vraag of Newey en Aston Martin dit kunnen realiseren voor de wereldkampioen. Mocht dit wel lukken, dan zou een hereniging tussen de twee zomaar werkelijkheid kunnen worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties