Martin Brundle is onder de indruk van Lando Norris en Max Verstappen. De verslaggever van Sky Sports zag dat de coureur van Red Bull Racing een sublieme race reed, maar dat Norris uitstekend wist om te gaan met de druk. Brundle ziet dan ook dat Norris stappen heeft gezet. Bovendien denkt de Brit dat Verstappen ooit echt kans maakte op de zege.
De Grand Prix van Australië zette direct de toon voor het nieuwe Formule 1-seizoen. Hoewel McLaren op dit moment een groot voordeel lijkt te hebben qua race pace en bandendegradatie, wist Verstappen de Britse renstal flink onder druk te zetten. De Red Bull-rijder leek de overwinning in de slotfase van de race nog weg te kunnen kapen bij Norris, maar de Nederlander kon net geen serieuze poging doen om Norris in te halen.
Door de vele incidenten bleef het veld dicht op elkaar zitten. Het eerste incident van Isack Hadjar kwam al voor de Grand Prix van start ging, waardoor de start van de race werd uitgesteld. 'Toen we eindelijk gingen racen, werd het al snel een strijd tussen drie titanen vooraan: de twee McLaren-coureurs en Verstappen. De druk was extreem, maar Norris bleef opmerkelijk kalm bij de start, tijdens de vele herstarts na de Safety Cars, en met zijn spiegels constant gevuld met zijn teamgenoot Piastri, Verstappen, of allebei', schrijft Brundle voor Sky Sports.
Brundle looft Norris
Het Albert Park Circuit droogde gedurende de eerste helft van de race op, waardoor de coureurs de overstap konden maken naar slicks. De stint op de hards of mediums was echter van korte duur, aangezien er meer regen zou vallen in Melbourne. Veel coureurs hadden moeite met de wisselende omstandigheden en dit zorgde dan ook voor meerdere crashes. Norris en Oscar Piastri hadden Verstappen al op een afstandje gereden op de opdrogende baan, maar door de Safety Car-situaties kon de Red Bull-coureur blijven hopen op de zege.
Dit was zeker het geval toen Norris en Piastri samen van de baan schoten. Norris kon door naar de pitstraat, maar Piastri stond een tijdje vast op het natte gras langs de baan. 'Red Bull koos ervoor om Verstappen buiten te houden in de hoop dat de regenbui kort zou zijn. Op dat moment hadden ze weinig te verliezen, maar dezelfde strategie hanteren in de volgende ronde was een gok die te ver ging in de poging om de leiding te grijpen terwijl de regen bleef vallen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen kwam na zijn pitstop weer achter Norris terecht, maar door de crashes van Gabriel Bortoleto en Liam Lawson wist Verstappen dat hij direct nog een kans zou krijgen. Door een foutje in bocht 6 zat de viervoudig wereldkampioen binnen DRS-afstand, maar tot een aanval kwam het niet. 'Norris heeft mentaal en qua rijvaardigheid een enorme stap gezet, en zijn directe voorsprong van 23 punten op Piastri kan ook erg belangrijk blijken te zijn. We kijken uit naar zijn prestaties in de onvermijdelijke wiel-aan-wiel-gevechten met zowel Piastri als Verstappen.'
'Met zeer kalme en verstandige adviezen van zijn engineer Will Joseph op de pitmuur, gaf Lando geen krimp en behaalde hij een spectaculaire overwinning', prijst Brundle ook de race-ingenieur van Norris. Hiermee heeft Norris twee races op rij weten te winnen, na zijn overwinning in Abu Dhabi eind vorig jaar. Norris leidt nu voor de eerste keer in zijn Formule 1-loopbaan het wereldkampioenschap, en het is de eerste keer in 1029 dagen dat iemand anders dan Max aan de leiding staat.
Sublieme race Verstappen zonder zege
Voor Verstappen kwam de tweede plaats in Australië als een verrassing. De Nederlander had op vrijdag al het idee dat een Q3-optreden als een flinke prestatie zou zijn. Er zijn dus complimenten voor de Red Bull-coureur. 'Max reed ook een sublieme race. De realiteit is echter dat, zelfs onder moeilijke omstandigheden of als het droog was gebleven, de race zonder de tussenkomst van de Safety Cars waarschijnlijk gedomineerd zou zijn door het McLaren-duo', concludeert Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties