Schmidt spreekt Marko's woorden over Verstappen tegen: 'Dat dwingt hem om agressiever te rijden' Opinie
Opinie

Schmidt spreekt Marko's woorden over Verstappen tegen: 'Dat dwingt hem om agressiever te rijden'

Schmidt spreekt Marko's woorden over Verstappen tegen: 'Dat dwingt hem om agressiever te rijden'

Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt betwijfelt de woorden van Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko over Max Verstappen. De Oostenrijker gaf a de kwalificatie in Mexico aan dat Verstappen 'geen druk kent', maar Schmidt zag iets anders op de racedag in Mexico-Stad, waar de Nederlander agressief reed in het gevecht met Lando Norris. Naar zijn idee is dat het bewijs dat Verstappen het niet helemaal gewend is om zijn titel op een bepaalde manier te verdedigen.

Nu het einde van het 2024-seizoen nadert, beginnen veel teams alvast te kijken naar 2025 en daarna. Het aankomende seizoen zal immers nog verreden worden onder het huidige reglement, maar vanaf 2026 gaat er veel veranderen. Voor Red Bull zijn er nog een aantal problemen op te lossen, want veel dingen hebben ze na de start van het seizoen slechts een klein beetje of helemaal niet aan kunnen passen. Het probleem van de auto met de hobbels en kerbs is daar onderdeel van. Technisch directeur Pierre Waché gaf zo aan dat 'de RB20 meerdere problemen heeft die te maken hebben met het concept, en niet zomaar aan te passen zijn.' Ze doelen op 2025 om die moeilijkheden weg te werken.

Dat de RB20 zoveel snelheid mist, baart niet alleen Verstappen zorgen, ook Marko sprak zijn zorgen uit na een moeilijk weekend in Mexico. 'De snelheid is er namelijk wel tijdens de kwalificatie, maar zodra ze langere stints rijden, krijgen ze te maken met slijtage aan de banden en verliezen ze grip en balans', begint Schmidts collega, Tobi Grüner, in Formel Schmidt, de podcast van Auto, Motor und Sport. 'Dit betekent dat ze hun set-up voor de race aan moeten passen, en dat kunnen ze niet zomaar tussentijds doen zonder risico te lopen op andere problemen. Het team richt zich nu op de lange termijn, zodat ze volgend jaar niet met dezelfde problemen te maken krijgen.'

Volgens Grüner is het dan terecht om de vraag te stellen of er al teams zijn die bezig zijn met 2025. Hij heeft een aantal geruchten in de paddock gehoord dat Red Bull en Mercedes die teams zijn. 'De dynamiek verschilt sterk tussen teams', zegt Schmidt. 'Red Bull en Mercedes zijn al zeker van hun posities in het constructeurskampioenschap, dus zij kunnen zich veroorloven om meer aandacht te besteden aan 2025. Ferrari en Aston Martin daarentegen hebben nog iets om voor te vechten dit seizoen. Ferrari wil de tweede plaats bij de constructeurs behalen, terwijl Aston Martin haar positie in de top vier wil verstevigen.' Hierbij lijkt Schmidt te vergeten dat Ferrari het constructeurskampioenschap zelfs nog kan winnen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 mexico racedag 2024 redbullracing
De RB20 van Verstappen heeft nog een aantal problemen die waarschijnlijk pas in 2025 opgelost kunnen worden.

'De agressieve strategie van Norris kan in zijn voordeel werken'

Ferrari is Red Bull inmiddels gepasseerd in het WK voor de teams, en staat nog maar 29 punten achter McLaren. Nog een weekend als in Mexico en Austin, en het gaat rap. Voor McLaren zou het vanzelfsprekend voordelig zijn als Lando Norris nog een race wint, gezien de titelstrijd die hij voert met Verstappen. De Britse renstal wil het liefst beide titels binnenslepen dit seizoen. 'Het is ook interessant hoe de rijders zich daaraan aanpassen', zegt Schmidt. 'Verstappen lijkt al in een soort defensieve kampioensmodus te zitten, terwijl Norris juist volop de aanval kiest', gaat de Duitser verder. 'De agressieve strategie van Norris kan in zijn voordeel werken, omdat hij niets te verliezen heeft en alleen maar kan winnen.'

Na Mexico is de achterstand van Norris nog 47 punten. Hij moet twaalf punten per weekend inlopen om in Abu Dhabi kampioen te worden. 'Dat maakt het lastig voor Verstappen', vervolgt Schmidt over Norris' strategie. 'Want hij moet tegelijkertijd aanvallen om zijn voorsprong te vergroten, en verdedigen om zijn positie niet in gevaar te brengen. Het risico voor Verstappen is nu groter, omdat Norris met veel meer zelfvertrouwen rijdt en ook agressief inhaalt, zoals we hebben gezien. Dat kan tot fouten leiden, vooral nu de spanning oploopt. Verstappen weet dat hij zich geen fouten kan veroorloven zonder meteen tijd en punten te verliezen.'

Marko zei in Mexico nog: 'Verstappen kent geen druk'

Marko verkondigde in Mexico na de kwalificatie nog trots dat Verstappen geen druk kende. Hij kwalificeerde als tweede, ondanks op vrijdag amper te hebben gereden. Schmidt denkt dat de incidenten in de race, tijdens het gevecht met Norris, het bewijs zijn dat Verstappen toch wel een beetje druk voelt nu. 'Ja, de druk op Verstappen is groot, vooral omdat hij weet dat zijn auto niet meer de dominante voorsprong heeft van eerder dit seizoen', kaart Schmidt aan. 'Zijn positie is nog steeds sterk, maar de snelheid van Ferrari en McLaren dwingt hem om agressiever te rijden en zijn kampioenschap te verdedigen op een manier die hij misschien niet gewend is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 mexico racedag 2024 redbullracing
Verstappen en Norris vochten met elkaar in Mexico, Verstappen kreeg twee keer tien seconden.

Verstappen heeft al eerder een heftige titelstrijd meegemaakt, in 2021, maar had toen een kleinere voorsprong bij het ingaan van de laatste vier races van het seizoen. 'Daarbij komt ook nog de vraag of het team de balansproblemen voor het einde van het seizoen op kan lossen', gaat Schmidt verder over de RB20 in de huidige titelstrijd. 'De focus ligt nu op het behouden van de voorsprong, terwijl Ferrari en McLaren juist volop in de aanval zitten', aldus de Duitser. 'Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te zien hoe de teams omgaan met de laatste upgrades. Ferrari heeft de aerodynamica behoorlijk verbeterd, en ook het bandenmanagement.'

Schmidt denkt dat Qatar cruciaal wordt

De banden goed kunnen managen, ook betreffende grip, zal cruciaal zijn op banen als Qatar. 'Qatar wordt cruciaal', denkt Schmidt. 'Het is een circuit met lange rechte stukken en snelle bochten, wat betekent dat het niet alleen aankomt op de snelste auto, maar ook op bandenbeheer.' De Red Bull is echter wel goed in snelle bochten, maar de banden blijven het probleem. Daar had Verstappen in Mexico ook behoorlijk veel last van, vooral op de harde band. Schmidt verwacht dat Ferrari en McLaren beter uit de verf zullen komen in Qatar. Eerst staat Brazilië nog op de planning, waar Verstappen vermoedelijk een nieuwe motor gaat pakken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws