Naomi Schiff en Karun Chandhok zijn kritisch over de manier waarop George Russell ervoor heeft gezorgd dat Max Verstappen een gridstraf kreeg voor de Grand Prix van Qatar. De analisten van Sky Sports vonden de reactie van de Mercedes-coureur tijdens het voorval zeer overdreven. Hierdoor kunnen Schiff en Chandhok de woede van de Red Bull Racing-rijder wel begrijpen.
Na een matige sprintrace op het Lusail International Circuit werd het tijdens de kwalificatie duidelijk dat er wel degelijk snelheid in de RB20 zat. Verstappen was tijdens Q1 en Q2 competitief, en ook tijdens de laatste fase van de kwalificatie had de viervoudig wereldkampioen kans op poleposition. Russell had voor de laatste getimede ronden nog de snelste tijd in handen, maar hij werd uiteindelijk afgelost door Verstappen. Wel had Russell nog een troefkaart in handen.
De Mercedes-rijder vond namelijk dat Verstappen op een gevaarlijke manier te langzaam reed tijdens zijn out lap. Dat leverde Verstappen uiteindelijk een gridstraf van één plaats op. 'George wist dat er twee coureurs voor hem zaten die aan een slow lap bezig waren, net zoals hijzelf. Max heeft net Lance Stroll voorbij gelaten en heeft gehoord dat George achter hem aan een out lap bezig is. Dan weet Max dat hij niemand zijn ronde kan verpesten. Iedereen weet dat ze in dezelfde situatie zitten', zo schetst Schiff de situatie in de Sky Sports-podcast.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarnaast is het een heel open circuit, dus George kon Max zien. Ik denk dat we het allemaal vreemd vonden dat George zo schrok van de snelheid van Max', vervolgt Schiff. Na het voorval opende Russell het radioverkeer met zijn race-ingenieur. De Mercedes-coureur gaf aan dat Verstappen op een gevaarlijke manier langzaam reed. 'Daarnaast deed hij net alsof hij de controle over zijn auto verloor door overdreven aan zijn stuur te draaien. Daarna ontvouwde het hele scenario.'
Aangezien beide coureurs bezig waren met een out lap leek het incident geen onderwerp van discussie te worden. Toch werden beide coureurs naar de stewards geroepen na de kwalificatie. 'Het is dan alsof je bij de rector op het matje wordt geroepen. Dan ga je natuurlijk je eigen zaak verdedigen', geeft Schiff aan. 'Dat moet wel naar redelijkheid gebeuren, want anders open je de deur voor andere coureurs om te versnellen tijdens een slow lap en een andere rijder de schuld te geven van te langzaam rijden.'
Chandhok gelooft onzinverhalen niet
Verstappen was op de zondag woest over het voorval met Russell. De Red Bull-coureur gaf aan dat hij het respect voor de Brit was verloren. Schiff en Chandhok denken dat Russell zijn zaak te overdreven heeft verdedigd. Daar was Verstappen absoluut niet blij mee en dat zorgde voor wraakgevoelens bij de Limburger. De viervoudig wereldkampioen kreeg in de eerste bocht al direct de kans om wraak te nemen. Verstappen pakte bij de start al de leiding en stond deze niet meer af.
Matt Baker, de gespreksleider van de podcast, komt echter met een andere suggestie voor de woede van Verstappen. Baker denkt namelijk dat andere coureurs onder de huid van de Red Bull-coureur zijn gekropen dit jaar. 'Veel mensen hebben dit jaar gezegd dat Verstappen de druk heel erg voelt, maar dat vind ik onzinverhalen', zegt Chandhok. 'Er zijn wel momenten van boosheid geweest bij Max en daar is dit ook een voorbeeld van. Maar voelde Max de druk van Lando (Norris, red.) of George dit jaar? Dat is denk ik niet het geval.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Chandhok vindt straf Norris zwaar
Verstappen en Lando Norris hadden in Qatar ook weer een momentje. Verstappen merkte dat de McLaren-coureur niet van zijn gas was gegaan tijdens een gele vlag en dat moest Norris bekopen met een straf. 'Als je naar het regelboekje kijkt, dan is de straf terecht. Als je niet vertraagt voor dubbele gele vlaggen, dan krijg je een stop and go penalty van tien seconden. Ik vind het wel een zware straf. Dat is echt iets waar naar gekeken moet worden voor volgend seizoen. Ze rijden op een recht stuk op een heel open circuit. Dat is een compleet ander verhaal dan Monaco en zijn blinde bochten.'
Chandhok denkt dan ook dat de wedstrijdleiding de straf moet bepalen aan de hand van de context. De oud-coureur merkte namelijk ook dat Verstappen amper vertraagde. 'Als je naar de data kijkt en de onboard-beelden bestudeert, dan hoor je dat Max zelf ook maar heel kort van zijn gas gaat. Het maakte zeker geen significant verschil, want je raakt de spiegel dan mogelijk met 320 kilometer per uur of 307 kilometer per uur. Het enige wat Max deed, is laten zien dat hij de gele vlaggen zag.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties