Ernest Knoors ziet met lede ogen aan hoe drie topteams het voor elkaar krijgen om met twee coureurs te presteren, maar dat Red Bull Racing jaar na jaar een éénmansteam vormt. Liam Lawson zal nog meer tijd krijgen, maar de start van zijn seizoen is ronduit dramatisch te noemen. De Nieuw-Zeelander moet als laatste van start gaan in de Chinese sprintrace.
Lawson was met elf Grands Prix aan ervaring de minst ervaren coureur ooit voor Red Bull, en dat is te merken ook. In Australië kostte een foutje hem al een plekje in Q2, en in China leverde een nieuwe fout hem de laatste startplek op. Na een slechte vrije training begon Lawson nog goed aan SQ1, met een achterstand van vier tienden op Verstappen. Als de Nieuw-Zeelander dat vast had kunnen houden, had hij SQ2 zonder enig probleem kunnen halen.
Beleid van Red Bull rammelt
De Red Bull-coureur had het echter lastig met het managen van de bandentemperatuur. 'Hij moest leren hoe hij de banden in het window krijgt. Dat snap ik ook allemaal wel, maar hij zit nu in een topteam', zo legt Knoors bij Viaplay de vinger op de zere plek. 'Je hoort hem zeggen dat de banden te warm werden, en hij ze niet meer gekoeld kreeg.' Dit duidt op een duidelijk gebrek aan ervaring, en Knoors vindt het kwalijk dat uitgerekend het team met een opleidingsteam nu tegen dit probleem aanloopt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull heeft met Yuki Tsunoda juist een ervaren coureur bij het juniorenteam zitten. Knoors vindt de Japanner eigenlijk geschikter voor het stoeltje bij het hoofdteam. 'Puur qua prestaties op het moment wel.' Lawson heeft vooral nog tijd nodig om bij te leren. 'Je ziet hem ook worstelen met die auto. Ze hebben hem in een topteam gezet, maar je moet je nu afvragen of ze hem niet beter een seizoen bij Racing Bulls hadden kunnen laten zitten, want dit leer je daar onder de radar.'
Knoors snapt de keuze voor Lawson wel, maar meent dat die keuze op een verkeerd moment kwam. 'Het potentieel op de lange termijn is bij Lawson misschien wel beter, maar kijk eens naar Sergio Pérez. Hij stond hier vorig jaar in de droge kwalificatie maar één plaats achter Max. Dat zijn we bijna vergeten. Red Bull maakt een verandering om het beter te doen bij de constructeurs. Dan is dit misschien niet de juiste keuze', concludeert Knoors. 'Deze jongen moet nog leren. Dat geeft hij ook zelf toe, en Christian Horner ook. Als je constructeurskampioen wil worden, kun je niet iemand hebben die twintigste staat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties