Oud-teambaas verbaasd na vraag: 'Ben het er niet mee eens als Pérez een pay driver wordt genoemd' Opinie
Opinie

Oud-teambaas verbaasd na vraag: 'Ben het er niet mee eens als Pérez een pay driver wordt genoemd'

Oud-teambaas verbaasd na vraag: 'Ben het er niet mee eens als Pérez een pay driver wordt genoemd'

Voormalig Haas-teambaas Guenther Steiner ziet een verandering betreffende de manieren waarop de Formule 1-teams gemanaged worden. De Zuid-Tiroler merkt op dat de teambazen vroeger vooral veel dingen zelf deden, maar dat ze daar nu bepaalde mensen voor hebben. Steiner legt uit wat er naar zijn idee nog meer veranderd is, en gebruikt Christian Horner, Toto Wolff en Zak Brown als voorbeelden. Daarbij stipt hij ook het onderwerp 'pay drivers' aan, en beantwoordt hij een vraag over Sergio Pérez.

Steiner, die in 2014 de teambaas werd van Haas, merkt dat er in een aantal jaren heel wat veranderd is betreffende de structuur van het management van de teams en de rol van de teambaas zelf. Doordat de populariteit van de Formule 1 door het dak is gegaan sinds de pandemie en de Netflix-serie Drive to Survive, zijn de teams tegenwoordig echte bedrijven geworden, nog wel meer dan vroeger het geval was. Vooral nu Steiner geen teambaas meer is, maar nog regelmatig in de paddock te vinden is als analist, merkt hij de veranderde structuur. Hij wijst daarbij naar McLaren, dat een CEO heeft in Zak Brown, en Andrea Stella, die meer doet dan alleen een teambaas zijn.

'Misschien is het een betere structuur tegenwoordig om het zo te doen dan in vroegere tijden', kaart Steiner aan in de Sky Sports-podcast. 'Er zijn nog wel een paar teambazen die alles zelf doen. Zoals Fred (Vasseur, red.) en Toto. Misschien doet Christian ook nog veel zelf. Misschien laten ze wat meer van het technische werk over aan de technische mensen, zoals in de oude dagen. Je had een technisch directeur die zich daarmee bemoeide, terwijl Andrea nu zowel het technische als het sportieve deel doet', legt de Zuid-Tiroler uit. 'Iedereen doet het op zijn eigen manier. We moeten niet vergeten dat de tijden toen anders waren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

guenther steiner haas lasvegas
Steiner is nog een teambaas van de oude garde.

'Er is veel geld mee gemoeid'

Voormalig Williams-teammanager Peter Windsor heeft wel eens zijn kritiek geuit op sommige teambazen. Hij vindt het vooral belangrijk dat de teambaas zelf ook een racer of ingenieur is geweest. Dat is bijvoorbeeld bij Haas het geval, en ook bij McLaren, maar ook bij Red Bull Racing, aangezien Horner ook een racegeschiedenis heeft. 'De kleine teams waren allemaal op zo'n manier gestructureerd', gaat Steiner verder. 'Nu is dat veranderd, zoals bij McLaren. Zak doet het commerciële, terwijl Andrea het racegedeelte onder handen neemt. Maar behoorlijk wat teams doen het nu op deze manier. Dat komt omdat deze teams nu grote bedrijven zijn.'

Het gaat niet alleen meer om het racen, en daarom was een structuurverandering belangrijk. 'Er is veel geld mee gemoeid. Dus trend is nu dat de teambaas meer de racer is, niet meer de commerciële man, en dat er iemand is die dat commerciële gedeelte verzorgt.' Steiner lijkt aan te geven dat Horner, Wolff en Vasseur een paar van de weinige teambazen zijn die beide rollen nog vaak op zich nemen. Bij commerciële activiteiten van Red Bull komt Horner vaak zelf opdagen, hij is immers de CEO én de teambaas. Voor Wolff geldt hetzelfde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner red bull singapore 13
Horner is zowel teambaas als CEO van Red Bull.

'Denk niet dat Red Bull een pay driver nodig heeft'

Steiner kaartte het onderwerp 'geld' al aan, en wordt vervolgens door de podcast-hosts van de Pitstop Podcast gevraagd naar zijn mening over pay drivers. Ook betreffende pay drivers is het een en het andere veranderd, denkt Steiner. Met name voor kleine teams was een pay driver soms nodig. Dit was bijvoorbeeld voor Williams het geval, het team had het sponsorgeld van Nicholas Latifi en Logan Sargeant nodig om niet in de financiële problemen te komen. 'Ik weet Red Bull Pérez heeft en dat dat grotendeels gefinancierd wordt door Mexico', kaart de host aan. 'Dus ik vroeg me af, vanuit jouw perspectief, hoe belangrijk het is om een pay driver te hebben?' is de vraag aan Steiner.

'Ik zou het niet mee eens zijn als er wordt gezegd dat Checo een pay driver is', reageert Steiner. 'Ik denk niet dat Red Bull een pay driver nodig heeft. Ze kunnen zich een coureur veroorloven die ze willen, dus dat denk ik niet. Maar goed, als dat jouw mening is, dan is het agree to disagree', zegt de Zuid-Tiroler. 'Hij is een goede coureur, hij verdient het zeker om er te zijn. Hij is een geweldige coureur, zelfs. Maar het is zo'n geval waar we niet precies weten wat er aan de hand is. Hij won vorig jaar races en op dit moment lukt het soms niet eens om uit Q1 te komen...'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing sergio perez singapore gp zondag 2024 8
Steiner op de bres voor Pérez als hij door de Pitstop Podcast een pay driver wordt genoemd.

'Maar, om terug te komen op pay drivers, ik bedoel, je hebt een pay driver nodig als je die moet hebben om het team in leven te houden', komt Steiner terug op het onderwerp. Zeven, acht jaar geleden, als je een klein team had, koos je gewoon voor diegene die het meeste geld meebracht. Je gaf er niet zoveel om, zo ging dat', legt de oud-teambaas uit. Het systeem van de superlicentie heeft daar wat verandering in gebracht. 'Tegenwoordig zou niemand een coureur voor alleen het geld aannemen, omdat de Formule 1 in zo'n goede positie verkeert dat één plekje hoger in het kampioenschap meer waard is dan het sponsorgeld dat een coureur meebrengt', aldus Steiner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws