Aan het begin van het seizoen leek Max Verstappen op weg naar een dominante vierde wereldtitel, en verschillende nieuwe records. Enkele maanden later lijkt het erop dat Verstappen door die ijzersterke start van het seizoen zijn titel nog net uit het vuur zou kunnen slepen. Een analyse van de progressie tijdens het seizoen laat echter zien dat Verstappen nog nagenoeg geen terrein heeft prijsgegeven ten opzichte van snellere concurrenten.
Het verhaal zal bekend zijn: Verstappen voert het kampioenschap nog altijd aan met 52 punten voorsprong op Lando Norris. Nadat outsiders Charles Leclerc en Oscar Piastri in Singapore achter de nummers één en twee in het kampioenschap eindigden, lijken zij haast geen kans meer op de titel te hebben. Waar de coureurstitel na een tweestrijd vergeven lijkt te worden, is het de vraag of het bij de constructeurs nog zo ver komt. McLaren heeft in no time een grote achterstand omgedraaid tot een relatief comfortabele voorsprong. Volgens de bookmakers is de eerste constructeurstitel van het Britse team haast een formaliteit.
Bij de coureurs is het nog erg spannend, en dat maakt het interessant om de stand en het verloop van het seizoen beter onder de loep te nemen. Het seizoen bestaat uit 24 Grands Prix, en kan dus opgedeeld worden in vier kwarten van telkens zes weekenden, waarvan inmiddels dus drie kwart van het seizoen achter de rug is. De eerste zes weekenden zijn de races in Bahrein tot en met de Grand Prix van Miami; Grands Prix zeven tot en met twaalf beslaan de periode van Imola en Monaco tot en met Silverstone; de meest recente zes Grands Prix zijn die van Hongarije en België, plus de vier races na de zomerstop.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Top drie ontloopt elkaar vanaf start van het Europese seizoen niks
In de tabel is duidelijk te zien dat Verstappen de basis voor zijn voorsprong in het eerste deel van het seizoen heeft gelegd, ook al viel hij in Australië met technische problemen uit, en pakte Norris met de nodige mazzel al een overwinning in Miami, de laatste races van het eerste zestal. In de zes races daarna bleef Verstappen gewoon verder uitlopen, terwijl hij mogelijk in geen van die zes races (Imola, Monaco, Canada, Spanje, Oostenrijk, en Engeland) de beste auto had. Pas in de laatste races is Norris in gaan lopen op Verstappen.
Norris is echter ook in de afgelopen periode niet de coureur met de meeste punten: die eer gaat uit naar Piastri, die vanwege zijn zeer matige start van het seizoen niet meer serieus meedoet aan de titelstrijd. Bij Sergio Pérez is het juist omgedraaid: de Mexicaan pakte in de eerste zes races 103 punten, en in de zes races daarna nog maar vijftien punten. Oftewel, hij scoorde in de eerste zes weekenden meer punten per weekend (zeventien) dan in de zes races daarna bij elkaar. Au!
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Bij Leclerc is te zien dat een dip aan het begin van de zomer hem duur kwam te staan, terwijl Hamilton al het hele seizoen moet herstellen van een zwakke start. Datzelfde geldt voor teamgenoot George Russell, die in de zes meest recente races daarnaast de prijs betaalde voor een diskwalificatie in België, waar hij 25 punten moest inleveren, en een mislukte kwalificatie in Hongarije, vanwege een strategische fout van het team.
Spanning in laatste twaalf weekenden
In de zevende Grand Prix waren de coureurs in Imola bij de start van het Europese seizoen. Hoewel Singapore niet in Europa ligt, kwam afgelopen raceweekend wel een einde aan de weekenden met Europese racetijden. In deze twaalf weekenden was het superspannend: hoewel McLaren duidelijk de beste auto had, delen Piastri en Norris de leiding met ieder 196 punten, terwijl Verstappen op slechts één puntje achterstand volgt.
Als dit inderdaad het kampioenschap was geweest, hadden beide McLaren-coureurs ook allebei vier tweede plaatsen gehad. Norris zou dan het kampioenschap aanvoeren, omdat hij twee keer derde eindigde, terwijl zijn jongere teamgenoot maar één keer op het laagste treetje van het podium plaatsnam: in Singapore. Hoe bizar het is dat Verstappen al maandenlang standhoudt, laat Pérez wel zien. De 34-jarige coureur pakte in deze twaalf weekenden maar 41 punten, tegenover de 195 punten van Verstappen.
Ook als we naar de overwinningen per coureur kijken in deze twaalf weekenden, die plaatsvonden ná de dominante start van Red Bull, dan houdt Verstappen nog steeds prima stand. De Nederlander is de enige coureur die in deze periode driemaal won (Imola, Canada, Spanje), terwijl Lewis Hamilton, Charles Leclerc en beide McLaren-coureurs twee zeges per coureur pakten. De laatste overwinning was het cadeautje voor George Russell in Oostenrijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Duidelijke trends bij de topteams
Bij de stand tussen de teams worden uitschieters van coureurs wat minder uitvergroot, en kunnen we duidelijk zien welke teams progressie geboekt hebben, en welke teams steeds verder wegvallen. In de top vier is de situatie duidelijk: McLaren wordt steeds dominanter, en Red Bull is tot nu toe steeds zwakker geworden. In de laatste zes races pakte McLaren in de Grands Prix zelfs tien punten meer dan Red Bull in de eerste zes Grands Prix: de hogere score van Red Bull bij 'GP 1-6' is te verklaren door de 28 punten die het team in de sprintraces pakte, terwijl er in de laatste zes weekenden geen sprintraces zaten.
Bij Ferrari is de dip in het midden van het seizoen terug te vinden, toen het team in Spanje (GP 10) een vloer introduceerde, die niet goed werkte. In Italië (GP 16) kwam Ferrari met een goede correctie, en sindsdien gaat het weer beter. Mercedes was juist voor de zomerstop erg sterk, maar nam na de eerste lange onderbreking een verkeerde afslag waar het Duitse team nog geen antwoord voor heeft gevonden.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Sinds de start van het Europese seizoen (GP 7-18) is Red Bull het vierde team. Dat maakt het extra bijzonder dat Verstappen in diezelfde periode maar één punt inleverde op de twee coureurs met de hoogste score (Norris en Piastri). In de laatste zes weekenden liep Ferrari echter al 37 punten in op Red Bull. Met nog zes weekenden te gaan en 34 punten voorsprong zal Red Bull dus moeten verbeteren om de tweede plek te behouden. Het Oostenrijkse team komt in Austin met een flinke upgrade, maar datzelfde geldt voor Ferrari, waarschuwde Christian Horner al.
Trends in de middenmoot
In de top is McLaren de duidelijke stijger, en Red Bull de duidelijke zakker, maar ook in het middenveld zijn duidelijke trend te zien. Aston Martin, Visa Cash App RB, en Sauber zijn de teams die steeds verder wegvallen, al is dat bij Sauber niet in punten uit te drukken. De groen-zwarte bolides kwamen aan het begin van het seizoen nog in de buurt van de punten, maar rijden inmiddels kansloos achteraan. Williams doet het juist steeds beter, waarbij de bijdrage van Franco Colapinto (vier punten) ook helpt. Alpine en Haas hadden een tijdelijke opleving, maar zien de laatste weken steeds vaker Williams-achtervleugels voor zich.
Alternatieve analyse
In de onderstaande twee tabellen zijn de achttien verreden Grands Prix ook opgedeeld in twee delen van negen Grands Prix, waarbij de cijfers kort worden toegelicht. Bij die eerste negen races waren wat meer punten beschikbaar, omdat hier twee sprintraces bij zaten, tegenover één sprintrace in Oostenrijk in het tweede deel. In deze tabel wordt wel duidelijk dat McLaren steeds sterker is geworden, al levert Verstappen alsnog weinig in op Norris. Vooral Hamilton en Piastri hebben een flinke stap vooruit gezet.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Logan Sargeant en Daniel Ricciardo werden al uit hun lijden verlost, maar gezien de verhoudingen is het onbegrijpelijk dat Pérez wél nog altijd in de RB20 mag zitten, en datzelfde geldt voor Kevin Magnussen. Op basis van de cijfers (24 om 6 punten) had Haas misschien moeten overwegen om Oliver Bearman na Bakoe gewoon in de auto te houden, zeker omdat er voor Haas nog veel geld op het spel staat.
Bij de teams zijn vooral de cijfers van Red Bull pijnlijk, al geldt dit ook voor het zusterteam en voor Aston Martin, dat aan het begin van het seizoen zelfs nog als vijfde team gezien werd. Vermoedelijk zal er nog een strijd voor de tweede plek tussen Red Bull en Ferrari komen, terwijl het voor de zesde plek ook spannend kan worden tussen RB, Haas, en Williams. Daarom is het ook lastig te begrijpen dat Haas nog altijd twee coureurs inzet met zoveel niveauverschil.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties