Oud-coureur: 'Om Verstappen te verslaan moet je een snellere auto hebben én nul fouten maken' Opinie
Opinie

Oud-coureur: 'Om Verstappen te verslaan moet je een snellere auto hebben én nul fouten maken'

Oud-coureur: 'Om Verstappen te verslaan moet je een snellere auto hebben én nul fouten maken'

Pedro de la Rosa, oud-Formule 1-coureur en voormalig teamgenoot van Jos Verstappen, meent dat Max Verstappen nu zó goed is dat de tegenstanders én een snellere auto nodig hebben én foutloos moeten blijven. Verstappen toonde zijn snelheid, talent, en race craft in de Spaanse Grand Prix, om tegen de snelheidsverhoudingen in zijn voorsprong op Lando Norris uit te breiden in het kampioenschap.

Norris nam wel de tweede plek in het kampioenschap over van Charles Leclerc, maar zag de achterstand op Verstappen met zes punten groeien tot 69 punten. Een belangrijk punt in de race was de start, waarbij polesitter Norris twee plekken verloor. 'De start was geweldig, vooral van George Russell. Dat laat zien dat je hier niet alleen een goede start moet hebben, maar ook een goede slipstream moet vinden. Van de poleposition tot de eerste bocht is meer dan 600 meter.'

Verstappen meedogenloos

Norris en McLaren leverden een ijzersterk weekend af, maar toch was het wederom niet genoeg voor de zege. 'Om Max Verstappen te verslaan, heb je niet alleen een betere auto nodig, maar moet je ook nul fouten maken. Zodra je de deur een beetje open laat staan, of een keertje te vroeg remt in de eerste bocht, is het game over. Hij is gewoon een enorm sterke coureur, waarschijnlijk de meest complete coureur die er is', laat de Spanjaard optekenen na de race in zijn thuisland.

'De start was duidelijk heel belangrijk, want Norris viel zelfs terug naar de derde plek', vervolgt De la Rosa bij F1 Nation. 'Wat zijn kans om de race te winnen echt schaadde, was dat hij in de eerste ronden George (Russell, red.) niet kon inhalen. Die ronden, waarin hij zijn banden spaarden, betaalden zich wel uit. Hij was sneller dan Max aan het einde van de race, maar het was niet genoeg.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid barcelona russell buitenom norris verstappen barcelona 2024
Norris verliest twee plekken bij de start.

Strategisch dilemma

De ambassadeur van Aston Martin merkt ook op dat de strategie belangrijk was. 'Er was een punt in de race - een heel interessant moment - waarop McLaren en Norris moeten bepalen of ze voor de winst gaan, of dat ze genoegen zouden nemen met de tweede plek. Ze moesten kiezen of ze Lewis Hamilton wilden coveren, die net gestopt was en nieuwe banden had, of dat ze hem lieten gaan, en de tweede stint wilden verlengen, om een groter bandenvoordeel te behalen. Ze besloten om een pitstop te maken, en Hamilton voor te blijven. Daardoor waren zijn banden niet zoveel nieuwer dan die van Verstappen. Verstappen had een gloednieuwe set, terwijl Norris die aan het begin gebruikte. Norris pakte die banden dus wel drie ronden later, maar zijn banden waren al drie ronden oud, dus het bandenverschil was eigenlijk nul.'

Daarmee is het het tweede weekend op rij waarbij McLaren het strategisch gezien niet helemaal voor elkaar had. 'McLaren kan dit wel gaan analyseren. Achteraf is het makkelijk praten, maar de realiteit is dat Verstappen zijn kaarten speelde toen hij agressief moest zijn. Daarna moest hij de race gewoon zo goed mogelijk managen. Dit kun je echter niet doen zonder een coureur als Max. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat Max een fantastische coureur is als hij op poleposition staat, maar hij is zo mogelijk nog sterker als hij niet vanaf poleposition start.'

Foute keuze bij de start

De la Rosa denkt dat Norris de start beter anders had kunnen aanpakken. 'Het is zo lastig bij de start. Je let op degene die je op dat moment probeert in te halen, en dat was Max. Hij was geobsedeerd door Max, maar dat had ik ook gedaan, en alle andere coureurs ook. Achteraf gezien - maar dat is makkelijk gezegd - had hij op de racelijn moeten blijven, en laat moeten remmen, later dan Max. Hij had dan kunnen proberen om buitenom de eerste plek te behouden. Daarmee had hij George kunnen blokken. Het was wel heel goed gedaan door George. Hij zag dat ze aan het vechten waren, ging voor de slipstream bij Max, daarna bij Lando, en daarna naar de schone lijn. Hij ging dus niet meteen naar de racelijn, en wist dat hij eerst de slipstream moest pakken om ze uit te kunnen remmen. Dat speelde hij heel slim.'

Verstappen liet na afloop weten dat hij vond dat Norris wel een spiegel voor zijn verjaardag mocht krijgen, nadat de Brit aangaf dat hij Verstappen genoeg ruimte gaf. 'Ik vond het een legale actie van Lando', aldus de 53-jarige over het feit dat Verstappen in het gras gedrukt werd. 'Ik denk dat hij hem nog harder had kunnen pushen. Hij dekte dat gat wat te laat af. Toen hij het deed, was het te laat om hem verder af te knijpen, want dan zou het illegaal geweest zijn. Als hij het eerder gedaan had, had Max in een veel lastigere positie gezeten. Het is allemaal makkelijk praten, en ik wil niet overkomen alsof ik het beter weet, maar Lando had wel nog wat agressiever kunnen zijn.'

Communicatie Lambiase en Verstappen

Na negentien zeges in 2023, lijkt Verstappen in 2024 nóg beter geworden te zijn. 'We zien dit seizoen het beste van Verstappen, als het aankomt op zijn volwassen gedrag. Hij weet wanneer hij kan winnen, en wanneer hij moet accepteren dat dit niet haalbaar is, en nog belangrijker: als hij een kans krijgt en er een klein gaatje is, en haalt hij het meeste uit de situatie.'

De la Rosa duikt vervolgens in het boordradioverkeer met Gianpiero Lambiase. 'Het was heel goed, de communicatie met zijn race engineer. Lambiase zei dat dit de beste kans was om Russell in te halen, en enkele seconden later haalt hij hem in. Hij weet wanneer hij de banden moet managen, en wanneer hij de banden niet moet sparen. Dit maakt deel uit van het vormen van een wereldkampioen. Hij zit nu op een extreem hoog niveau. Ik weet zeker dat Max nu trotser is op wat hij bereikt heeft, dan wanneer hij met meer dan een halve minuut verschil wint. Hij beseft dat hij het verschil zelf gemaakt heeft.'

F1Maximaal.nl heeft nu ook een kalender van alle andere autosport, zodat je hier snel ziet wat er per weekend te zien is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws