Volgens commentator Olav Mol was het heel duidelijk: Max Verstappen verdiende geen straf voor het incident in de kwalificatie voor de Grand Prix van Qatar met George Russell. De Brit klaagde echter via de boordradio en in de media, en enkele uren later had de Mercedes-coureur alsnog de poleposition veroverd. Verstappen werd gedegradeerd naar de tweede startplek, en volgens Mol is het dan duidelijk dat er met twee maten gemeten wordt.
De 'poleposition' van Verstappen kwam wel als een grote verrassing, want niet eerder in 2024 was Red Bull Racing zo oncompetitief als in de sprintrace in het woestijnland. Verstappen wist een gaatje naar Nico Hülkenberg niet eens te dichten, en pakte slechts één puntje. Een paar uur later was Verstappen de snelste man over één ronde op het Lusail International Circuit. Dat had ermee te maken dat alle teams na de sprintrace de afstelling aan mochten passen.
Bull's-eye
Die wijzigingen bleken bij Red Bull een schot in de roos te zijn. 'Het grappige is dat Max na afloop zei dat hij een paar kleine veranderingen had gedaan, waarvan hij niet verwacht had dat het zulke grote gevolgen zou hebben', vertelt Mol bij de nabeschouwing van Ziggo Sport. Dit is ook wat we weten van de 2024-auto's, en waar Mercedes ook vaak mee vecht. Dit is waar McLaren het de laatste tijd ook lastiger mee heeft. Als je hele kleine aanpassingen doet, komt het hele ding weer tot leven.'
Red Bull kampt bij de RB20 met een zeer klein werkvenster, maar dat werd in Qatar wel gevonden. 'Max heeft echt niet die auto helemaal omgegooid, dat werd hem namelijk ook gevraagd. Ik denk wel dat het testwerk van Sergio Pérez uit de sprintrace geholpen heeft. Ze werden daardoor wel een bepaalde richting ingeduwd. Ik zei van tevoren nog: als hij niks verkeerd doet, staat hij in de top zes. Je weet het bij Max echter nooit. Je weet dat hij dit eigenlijk altijd kan. Dit is echt verschrikkelijk mooi', vindt Mol.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De autosportcommentator weet dat het in deze situaties helpt dat Verstappen altijd het hoofd koel weet te houden. 'Het draait ook om het vertrouwen dat hij in het team heeft. Het is ook de rust van de kampioen. Hij heeft kleine dingen veranderd met grote gevolgen', geeft de analist aan. Uiteindelijk was de wereldkampioen 0,055 seconden sneller dan Russell.
Te langzaam gereden?
De Brit kreeg uiteindelijk toch de poleposition cadeau, nadat hij zich beklaagde over de radio over een 'supergevaarlijke' actie van Verstappen. Russell sprak zich na de kwalificatie nogmaals uit over het moment van de Limburger. Toch was dat incident niet hetgeen waar Verstappen uiteindelijk voor onderzocht werd, weet Mol. 'Dit verhaal gaat niet over dat hij Russell heeft opgehouden', zo benadrukt Mol dat Verstappen niet onderzocht werd vanwege gevaarlijk rijden. 'Hij werd onderzocht vanwege driving unnecesarily slowly. Dat deed Russell echter ook. Het nadeel was wel dat hij dit in bocht 14 deed, dat is dus een klein knikje.'
Verstappen overschreed de maximale rondetijd, die hij mag rijden, maar dit is iets dat elk weekend regelmatig gebeurt. 'In zo'n weekend komen zeker 25 meldingen van mensen, die zich niet aan de snelheid gehouden hebben tussen de Safety Car-lijnen. Dat wordt allemaal onder het tapijt gemoffeld. Ik dacht eerst dat dit ging over het extreem langzame rijden dat hij met Lando Norris deed', zegt Mol over het tafereel dat zich iets eerder afspeelde op het rechte stuk. 'Norris wilde gewoon een tow van hem, maar hij is rustig gebleven. Daardoor moesten ze uiteindelijk weer versnellen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Primeur voor Verstappen
Hoewel veel coureurs Artikel 33.4 vaker overschrijden, namelijk het te langzaam rijden in langzame ronden, is Verstappen de eerste coureur ooit die hiervoor bestraft wordt. Daarbij had hij de schijn wel tegen vanwege het incident met Russell, die ook zijn verhaal mocht komen doen bij de wedstrijdleiding. 'Het is een lulverhaal van Russell dat hij daardoor door de grindbak reed. Waar gaat Russell door de grindbak heen?' vraagt Mol zich af bij het zien van de beelden. Jolyon Palmer probeerde dit achteraf nog even bij elkaar te praten, en toen liet de FOM ook nog even een beeld instarten van een ander moment, waarbij Russell wel door de grindbak reed. Ze waren allebei niet met een snelle ronde bezig.'
'Yuki (Tsunoda, red.) had eerder zoiets ook zo'n moment en dat werd een reprimande', aldus Mol, die dus verwachtte dat Verstappen geen gridstraf zou krijgen. 'Aan de andere kant, als ze Verstappen nu vijf plekken gridstraf geven, wens ik ze veel succes in de Grand Prix, want dan wordt het gewoon een topwedstrijd', lacht Mol, voordat het besluit bekend wordt gemaakt. 'Daar heb je hem nu ook niet meer mee. Hij is altijd getergd, dat zag je nu ook wel weer. Geef hem de juiste tools, en dan komt er meteen zoveel meer uit dan bij anderen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties