Jan Lammers ziet uiteraard het liefste dat Max Verstappen goed presteert, maar de Zandvoorter moet na de Grand Prix van Nederland, waar hij als sportief directeur bij betrokken is, concluderen dat de rest van het seizoen nog heel spannend gaat worden. De 68-jarige analist gaat dan ook in op de problemen bij Red Bull Racing en stipt aan waar het volgens hem verkeerd begon te gaan.
Het is lang geleden sinds Verstappen zo machteloos was in een duel voor de Grand Prix-overwinning. Lando Norris bleef in zijn spiegels zichtbaar, kwam langszij, en verdween achter de duinen aan de horizon. 'Dit zet je wel aan het denken. Het is opeens heel moeilijk om over de Max-factor en de magie te praten, als je opeens in zo'n situatie zit. Hij is het rijden absoluut niet verleerd', weet Lammers, die in de Formule 1-podcast van de NOS aangeeft dat het materiaal doorslaggevend is.
Red Bull gaat snel bergafwaarts
Red Bull domineerde enkele maanden geleden nog. Daarna waren de topteams aan elkaar gewaagd, maar in Zandvoort was daar weinig sprake meer van. Red Bull liep duidelijk achter de feiten aan. 'Wat is er allemaal gebeurd daar? Die straf die ze kregen vanwege het overschrijven van het budgetplafond was misschien de voorbode van de grafiek, die de verkeerde kant opging', zo meent Lammers het eerste dominosteentje gevonden te hebben. 'Daardoor hebben ze windtunneltijd moeten missen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull overschreed in 2021 het budgetplafond, en kreeg daarvoor aan het einde van oktober 2022 een straf, die tot oktober 2023 van kracht was. In die tweede helft van 2023 werd de basis gelegd van de 2024-auto, waardoor een overtreding uit 2021 nu dus nog gevolgen heeft voor de regerend constructeurskampioen. Lammers benadrukt ook hoe het budgetplafond voor Red Bull extra lastig is, omdat de lonen van werknemers stijgen vanwege de behaalde successen. 'Er zijn ook veel mensen weg of onderweg naar de uitgang.'
Aanpassingsproblemen
McLaren bewandelt juist de omgekeerde route: na twee races in 2023 nog de puntloze hekkensluiter, en inmiddels duidelijk het snelste team. 'De andere teams komen steeds met upgrades, dus dan vraag je je af: heeft Red Bull misschien een upgrade gemist door minder windtunneltijd of al die mensen die vertrekken? Misschien is daar een gat gevallen en komen ze nu steeds met mosterd na de maaltijd. Andere teams hebben twee stappen gezet, waar zij er één hebben gezet', weet de analist.
Onder meer Adrian Newey en Jonathan Wheatley zijn als Chief Technical Officer en sportief directeur vertrokken bij Red Bull. 'Nieuwe mensen, hoe slim ze ook zijn, hebben ook tijd nodig om ingewerkt te worden, en dat moet ook weer een team vormen. Ze hebben ongetwijfeld meer problemen dan het oog laat zien', vertelt Lammers. 'Ik vond het commentaar na de race veelzeggend. Het geeft aan hoe consequent Max is, want hij zegt dat Red Bull ook het voordeel heeft gehad met de auto dat McLaren nu heeft. Daarmee geeft hij credits aan het team.'
Titelstrijd
Bij McLaren loopt juist alles op rolletjes. 'Norris remt, stuurt in, en geeft gas, en zet de auto weer recht. Je ziet geen correcties', aldus Lammers. 'Bij Max en ook bij Pérez zie je actie en reactie. McLaren heeft nu een dominantere auto dan aan het begin van het jaar. Toen pakten ook veel coureurs punten bij elkaar weg, maar dat gaat nu ook gebeuren. Je moet ook reëel zijn', sluit Lammers af, die vreest dat Verstappen niet altijd het puntenverlies zal kunnen beperken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties