Kwam het terugvallen van Verstappen Red Bull goed uit? 'Ze hadden geluk daarmee' Opinie
Opinie

Kwam het terugvallen van Verstappen Red Bull goed uit? 'Ze hadden geluk daarmee'

Kwam het terugvallen van Verstappen Red Bull goed uit? 'Ze hadden geluk daarmee'

Analist Peter Windsor zag hoe Max Verstappen en Sergio Pérez vandaag al snel wisten af te rekenen met de Ferrari van polesitter Charles Leclerc. De 71-jarige Engelsman omschrijft op zijn YouTube-kanaal hoe zich vervolgens een duel tussen de beide Red Bull Racing-coureurs ontvouwde, dat flink beïnvloed werd door de onvermijdelijke safetycar-periode in Bakoe. Windsor is echter van mening dat Pérez de gehele race de betere was, en dat dit al voor de safetycar-fase te zien was. Hij sluit dan ook niet uit dat Pérez ook zonder safetycar Verstappen had kunnen verslaan.

Racewinnaar Pérez maakte al in de openingsfase indruk op de voormalige teammanager van Williams. 'Toen waren er al tekenen, in ronde tien, dat Sergio (Pérez, red.) een klein voordeel had', observeerde Windsor. 'Hij maakte beter gebruik van zijn banden. Ik wil niet saai zijn, maar dat komt allemaal door hoe goed hij is in de eerste sector. Ik wil zijn prestatie verder niet onderuit halen, maar hij maakte puur in de eerste sector het verschil. Hij was constant in staat om in de eerste sector de tijden van Verstappen te evenaren, maar toch zijn banden beter in vorm te houden voor de tweede sector. Elke keer dat Verstappen versnelde in de eerste sector, moest hij in de tweede sector weer tijd toegeven. Verstappen gaf aan dat hij balansproblemen had met zijn differentieel en engine braking, maar het kwam uiteindelijk allemaal erop neer dat zijn banden oververhit raakten.'

Windsor zag dat een spannend duel tussen de beide Red Bull-coureurs op het punt van beginnen stond, totdat de angel uit de race werd gehaald door de safetycar. 'Laten we teruggaan naar die eerste periode vóór de safetycar. Dit is namelijk het gedeelte van de race waarvan velen zullen zeggen dat Verstappen de race hier verloor omdat hij zijn pitstop al gemaakt had. Pérez was de hele race in staat om in de eerste sector zoveel tijd goed te maken op Verstappen als nodig was', analyseerde Windsor de sectortijden uitvoerig. 'Op dat moment leek het alsof Pérez binnen DRS-afstand van Verstappen zou komen, maar daar kwam het nooit van, omdat de gele vlag gezwaaid werd vanwege De Vries, en Verstappen meteen naar binnen werd gehaald. Door de safetycar die volgde, viel hij terug tot de derde plek, achter Pérez en Leclerc.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Figuur 1. Sergio Pérez blinkt uit in de straten van Bakoe (Bron: Red Bull Content Pool / Getty Images).
Figuur 1. Sergio Pérez blinkt uit in de straten van Bakoe (Bron: Red Bull Content Pool / Getty Images).

Nadat de safetycar de pitstraat weer opzocht, liet Verstappen zien dat hem alles eraan gelegen was om zo snel mogelijk weer richting Pérez toe te rijden. 'Verstappen liet bij de herstart zien wat dit voor hem betekende, met hoe hard hij pushte tegenover Leclerc. Dat was een prachtige inhaalactie bij het uitkomen van bocht twee', prijst Windsor de wereldkampioen. 'Verstappen pusht dus zo hard mogelijk in de eerste sector, maar toch is Pérez steeds even snel of iets sneller. Elke keer als Verstappen pusht, betaalt hij de prijs daarvoor in de tweede sector, terwijl dat bij Pérez niet zo is en hij in sector twee nog grip heeft. In sector drie was er sowieso weinig verschil, daar zit de moeilijkheid van het circuit niet.'

Pérez had vertrouwen en was dominant

Van een echt gevecht tussen Verstappen en Pérez kwam het nooit meer. 'Ik keek nog of Pérez misschien een fout zou maken, en hij maakte alleen een foutje in bocht vijftien', omschrijft Windsor. 'Dat is het gevolg van het wijde aansnijden van een bocht, iets wat Pérez vaak doet vergeleken met Verstappen. Dat was een vreselijke fout om te maken, maar hij reageerde door meteen een snelste sectortijd neer te zetten in de openingssector. Dat liet zien hoe goed hij in die sector was. Die ronde zette hij de snelste rondetijd neer. Dat liet zien hoeveel controle Pérez over de wedstrijd had en hoe dominant hij was.'

De meeste circuits op de kalender zijn geen stratencircuits, maar er komen nog wel meer kansen aan voor de Mexicaan. Kansen die hij zal moeten pakken als hij ook in het kampioenschap de strijd met Verstappen wil blijven aangaan. 'Door de layout, met die eerste sector die om tractie draait, was dit een circuit waar een coureur als Pérez zich kan richten op zijn sterke punt. Hierna hebben we Monaco nog, een heel prestigieuze race', kijkt Windsor vier weken vooruit. 'Daar zal Verstappen niet als tweede willen eindigen, maar dat zou zomaar kunnen gebeuren als je ziet hoe Pérez op dit soort circuits blijft rijden en als je ziet dat Verstappen niet reageert zoals je misschien zou verwachten. Ik denk dat Pérez de race misschien ook wel zonder safetycar had kunnen winnen. Ik zeg niet dat het sowieso gebeurd was, want het was spannend geworden voor het teammanagement, omdat hij nog steeds Verstappen had moeten inhalen. Op een bepaalde manier had Red Bull geluk dat ze dat niet hoefden te doorstaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws