Hughes ziet één cruciale zaak: 'Voor iedereen moeilijk te bereiken, behalve voor Norris' Opinie
Opinie

Hughes ziet één cruciale zaak: 'Voor iedereen moeilijk te bereiken, behalve voor Norris'

Hughes ziet één cruciale zaak: 'Voor iedereen moeilijk te bereiken, behalve voor Norris'

Wie succes wil behalen in Singapore, zal één cruciale zaak onder de knie moeten krijgen. Dat is de heldere conclusie van analist Mark Hughes. Lando Norris en Max Verstappen hadden dit het best voor elkaar in de kwalificatie, met Norris die veruit de betere was. Vooral Ferrari had het in de dagen voorafgaand aan de race ineens stukken moeilijker.

'Ferrari vond vrijdag en zaterdag geen balans. Red Bull Racing en Mercedes begonnen hun draai te vinden. Vooral de McLaren van Lando Norris stond op punt', geeft Mark Hughes zijn oordeel bij The-Race.com. 'Het gaf Norris het vertrouwen om, zoals hij het zelf beschreef, op 99% van zijn kunnen te presteren, wetende dat hij snel genoeg zou zijn en geen risico's moest nemen in de remzones.'

Bandentemperatuur grote uitdaging

Voor de Britse analist lijdt het weinig twijfel wat nu het belangrijkste is om in Singapore onder controle te hebben. 'Het ging om de bandentemperatuur. De specifieke uitdaging van de C5, de zachtste band van Pirelli, was om voldoende temperatuur te genereren bij de voorste banden tijdens de out-lap, zonder de achterste banden te oververhitten aan het einde van het rondje. Dit proces werd nog moeilijker omdat de grip op de baan vrijdag hoger lag dan zaterdag, door een hevige regenbui vrijdagavond.'

De waardeverhoudingen onder de topteams werden zo ernstig door elkaar geschud. 'Dit had wellicht zijn effect op de rangorde van de teams. Ferrari verloor zijn status als bedreiging voor McLaren. In VT3 kwam de eerste indicatie dat er iets veranderd was. Leclerc ging wijd bij de combinatie van bochten 1,2 en 3, omdat zijn voorste banden niet warm genoeg waren. Na het opwarmen van die voorste banden, waren de achterste banden veel te warm.'

Situatie bij Ferrari verrast Hughes niet

Het mag misschien niet helemaal verbazen dat Ferrari moeite heeft met het bereiken van de juiste temperaturen. 'Vergeet niet dat dit de wagen is die de harde band onvoldoende op temperatuur kreeg in Bakoe tijdens de out-lap. Carlos Sainz had het nog moeilijker in zijn Ferrari.' Hughes heeft lof voor het snelle rondje van verschillende coureurs in Q3. 'De Norris aan 99% was de beste, hij bouwde voort op het vertrouwen dat hij al het hele weekend had. Teamgenoot Piastri was snel in het eerste deel van zijn rondje, maar schoot tekort aan het einde.'

Het is dus een gemengd plaatje bij McLaren. Dat kan ook wel gezegd worden over Red Bull. 'Verstappen was vrijdag nergens. Hij was zelfs trager dan Pérez, terwijl die in zijn Red Bull lang niet zo goed was als in Bakoe. Een verandering van set-up liet Verstappen op zaterdag tenminste zichzelf zijn. De dag voordien vond hij gewoon de ruimte niet tussen te weinig temperatuur vooraan en te veel temperatuur achteraan. Het ging beter voor Verstappen, maar niet voor Pérez.'

Mercedes doet weer mee

Voor het eerst in verschillende weekends moet er vooraan ook opnieuw rekening gehouden worden met Mercedes. 'Door de verandering van set-up en de andere omstandigheden op de baan doet Mercedes bijna even goed dan Red Bull, met Lewis Hamilton en George Russell op de tweede startrij. De regelmaat bleek wel moeilijk te bereiken voor iedereen, behalve voor Norris. De uitdaging tijdens de racedag zal anders zijn, maar het zal nog altijd gaan om bandenmanagement.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws