Max Verstappen mocht in Bahrein dan misschien niet blij met de RB21 zijn, maar hij had wel een drukkere race dan in Suzuka. De wereldkampioen werd zelf meerdere keren ingehaald, en sloot de race af met een inhaalrace vanaf de laatste plek. Twee acties worden onder de loep genomen door de analisten van Ziggo Sport, die aangeven dat ook Gianpiero Lambiase een belangrijke rol speelde bij de inhaalactie op Pierre Gasly.
Verstappen begon als zesde aan de race, maar verloor bij de start een plekje aan Carlos Sainz. De Nederlander volgde Kimi Antonelli, toen de Italiaan een inhaalactie op Sainz plaatste, en kwam Antonelli later in de race ook nog een paar keer tegen. In de middenstint werd Verstappen juist nog ingehaald door de 18-jarige coureur. 'Zo, hij werd ingehaald door Kimi Antonelli, een beetje de nieuwe kroonprins. Max kreeg hem toch even op bezoek', luidt het commentaar van Rob van Gameren bij De Stamtafel.
Antonelli haalt Verstappen in
Antonelli leek op dat moment op weg te zijn naar een betere eindklassering, maar eindigde uiteindelijk ver achter Verstappen op de elfde plek. Robert Doornbos vond wel dat de debutant een prachtige actie plaatste op Verstappen. 'Het was een mooie opbouw. Max had net daarvoor weer geklaagd over de remmen, met name in bocht 4. Verstappen verdedigt, en denkt: nu krijgt hij een lesje verdedigen.'
'Dit was echter een inhaalactie uit het boekje, om zo achterlangs te snijden', weet de Rotterdammer. 'Max kan hem daarna aan de buitenkant niet laten staan. Het gaat ook niet om een overwinning, maar hij klaagde enorm over die harde banden. Zelfs engineer Bono (Peter Bonnington, red.) dacht: hier heb ik een goeie aan. Ik heb Lewis bedankt, maar ik ben wel heel blij met Kimi.' Antonelli staat nog altijd voor Lewis Hamilton in het kampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Olav Mol vindt het onzin dat Verstappen een 'lesje verdedigen' wilde laten zien. 'Kimi had wel een bandencompound voordeel. Ik denk dat je kunt stellen dat Max zich liet inhalen', zo ziet de commentator dat Verstappen machteloos was. 'Ik denk dat hij zijn pace op die band wilde vasthouden. Hij wist dat hij langer door moest rijden', aldus Mol. Dat deed Verstappen uiteindelijk niet, want de Nederlander gaf het al snel op met de harde banden, en wisselde naar de mediumbanden, waarmee Verstappen wat sneller was. Daarnaast reed hij in de slotfase van de race met de oudste banden, die hij toch in leven wist te houden.
De koning en de kroonprins
Mercedes zal voorlopig tevreden zijn met haar coureursduo. Doornbos haalt aan dat Toto Wolff in 2014 een kans liet liggen om Verstappen vast te leggen, nadat Gerhard Berger Niki Lauda belde om hem op het hart te drukken dat Wolff de jonge Limburger moest contracteren. Lauda vertrouwde blindelings op zijn goede vriend, maar Wolff dacht dat hij qua talenten al goed zat met Valtteri Bottas en Esteban Ocon.
Lees ook
Berger deelt anekdote over Verstappen: 'Lauda belde Wolff meteen, maar ze deden maandenlang niks'
'Ik denk dat Toto ook dacht: de kans op Max heb ik gemist, tien jaar geleden. Deze kans met Kimi heb ik gepakt en dat betaalt zich tot op heden uit', zo verplaatst Doornbos zich in de Mercedes-teambaas. Volgens recente geruchten zou Russell aan het onderhandelen zijn over een contractverlenging bij Mercedes tot en met 2028, maar Doornbos ziet een nog mooier rijdersduo. 'Stel dat die twee in de toekomst bij elkaar rijden. Dan heb je echt de kroonprins en de koning', glundert Doornbos over Verstappen en Antonelli.
Lambiase helpt Verstappen en geeft hem de vrijheid
Hoewel Antonelli mooie acties liet zien, eindigde de Italiaan uiteindelijk als elfde, terwijl Russell naar het podium mocht. Dat neemt niet weg dat Doornbos enthousiast werd van wat hij zag. 'Ik vond de racecraft van Kimi waanzinnig om te zien - hij dook overal in - maar van Max ook. In de laatste ronde reed hij depressief rond, en toch pakte hij P6 nog. Dat geeft aan dat de wil er toch nog is.' Dankzij die late inhaalactie staat Verstappen slechts vijf punten achter favoriet Oscar Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mol neemt die inhaalactie uit de laatste ronde onder de loep. 'Daar is ook Gianpiero (Lambiase, red.) belangrijk in geweest', vertelt de commentator over de prachtige inhaalactie, die door de regie volledig gemist werd. 'Hij zei: we hebben nog twee ronden te gaan, je hebt nog acht seconden met de inhaalknop. Die kun je gebruiken, waar je maar wilt. Het is aan jou.' Verstappen had met één ronde te gaan nog zes seconden over van zijn overtake button.
Verstappen gebruikte vier van die zes seconden op het rechte stuk, waardoor hij Gasly een verdedigende lijn liet rijden. 'In de laatste ronde pakte hij een hele mooie exit bij de eerste bocht. Bij de vierde bocht gaat hij er voorbij.' De wereldkampioen gebruikte zijn laatste twee seconden met de inhaalknop tussen de eerste en vierde bocht, waarmee hij Gasly op de valreep nog wist te verschalken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties