Zoals je aan de kop van deze column kunt zien, ben ik absoluut geen fan van de Formule 1-serie Drive to Survive op Netflix. De serie is erg populair onder racefans, maar geeft naar mijn mening geen eerlijk beeld van de sport. En dat gaat er soms wel heel erg aan toe.
Natuurlijk, Drive to Survive is niet echt bedoeld voor de doorgewinterde Formule 1 fan. Vaak worden bepaalde situaties uitgelegd die de reguliere kijkers bekend voorkomen. Denk aan wat de traditionele wintertests inhouden en dat Ferrari het meest succesvolle team ooit is. Wij weten dat. Nieuwere fans of mensen die ooit een keer een race hebben gezien, doen dat niet. Die serie is voor hen bedoeld, dat staat vast. Ik denk echter ook dat Drive to Survive een belediging is voor die mensen.
Waarom? De Formule 1 wordt niet gepresenteerd zoals hij is en dus schets je een verkeerd beeld van de sport. Dit hoort natuurlijk bij een Netflix-productie, maar je hebt te maken met echte gebeurtenissen. De leek krijgt een beeld van de sport dat naar mijn mening te spectaculair is. Laten we eerlijk zijn: hoe mooi we de Formule 1 ook vinden, het is niet altijd even spectaculair. Ik denk aan de Russische Grand Prix en val hier spontaan in slaap aan het toetsenbord.
Wintertests of kwalificatiesessie?
Laat me het concreet maken. Al tijdens de eerste aflevering worden de wintertests veel te spectaculair neergezet. In de serie worden conclusies getrokken over teams met bijbehorend beeldmateriaal dat die conclusies moet ondersteunen. Denk aan het inderdaad snelle Racing Point. De renstal zag er goed uit tijdens de wintertests van 2020 . Dat werd met veel knippen en plakken gevisualiseerd waarbij het leek alsof Lance Stroll in de eerste ronde alles gaf en de concurrentie verpletterde. Dat is simpelweg niet het geval tijdens de testsessies voorafgaand aan het seizoen.
Er wordt gesuggereerd dat er een volledige kwalificatierun verreden wordt waarin het allemaal om snelheid draait, maar dat was totaal niet het geval. Om nog maar te zwijgen van de slimme montage die suggereert dat Cyril Abiteboul van Renault in Racing Point gluurt, terwijl hij dat niet heeft gedaan.
Behalve dat de nieuwe kijker een verkeerd beeld krijgt van de wintertesten, zou je gewoon kunnen zeggen dat dit slimme montagewerk binnen de productieregels valt. Ik ben er in dit specifieke geval zelf geen fan van, maar je zou het nog over het hoofd kunnen zien. Ik vind het kwalijker hoe de crashes van Charles Leclerc in Monza en Romain Grosjean in Bahrein in beeld werden gebracht.
Waarschijnlijk kan je je Leclercs crash nog wel herinneren. Tijdens de Italiaanse Grand Prix van vorig jaar verloor hij in de Parabolica de controle over zijn Ferrari-stuur, waarna hij hard in de bandenstapel knalde. Een harde klapper inderdaad, maar Leclerc was na de crash direct te horen over de boordradio. In Drive to Survive werd echter de indruk gewekt dat de Monegask er niet goed aan toe was en bijvoorbeeld even bewusteloos was. Gooi er vervolgens dramatische muziek onder, knip in de boordradio's en voila: de crash wordt heel anders gepresenteerd zoals deze echt was.
Crash Grosjean nog dramatischer dan het al was
Met Grosjeans bekende crash in Bahrein, waarbij zijn Haas-bolide in tweeën splitste en vlam vatte, gaat Drive to Survive veel verder. Ja, de crash was ernstig. Ik hield ook rekening met het ergste scenario, net zoals de mensen in de paddock zelf. Drive to Survive gooide er echter een nog dramatischer sausje overheen. Startend met het moment tussen het contact met Daniil Kvyat en de botsing met de vangrail. In de serie was te horen hoe Grosjean op dat moment schold over de boordradio. Onzin.
Dan de vuurzee zelf. Er zat letterlijk vier minuten tussen het begin van het branden en het moment dat Grosjean uit het wrak kon ontsnappen. Als je de quotes van bijvoorbeeld Lewis Hamilton en Christian Horner even wegdenkt, zit je alsnog ruim over de 28 seconden die Grosjean daadwerkelijk in de vlammenzee doorbracht. Ondersteund door later toegevoegde geluiden van bijvoorbeeld het knetterende vuur werd de crash dramatischer in beeld dan nodig. Die specifieke crash heeft dat niet nodig. Daar is 'ie ernstig genoeg voor.
Ik vind dat gewoon jammer. De Formule 1 heeft dit, of in ieder geval deze manier van afgebeeld worden, niet nodig om interessant te zijn voor nieuwe fans. De sport zoals die is, is al mooi genoeg. Er is geen behoefte aan een in elkaar geknutseld drama. Wat ik leuk vind zijn de gesprekken achter de schermen tussen bijvoorbeeld Toto Wolff en Horner en door het knippen en plakken in andere delen van de serie twijfel je zelfs of dat waar is.
By Gino Haverkamp
g.haverkamp@f1maximaal.nl
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties