Martin Brundle heeft zijn mening gegeven over het gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris. De oud-coureur genoot van het gevecht tussen de titelrivalen, maar de strijd werd uiteindelijk overschaduwd door de straf die Norris kreeg voor het inhalen van Verstappen buiten de baan. Brundle vindt de regels die werden gehandhaafd maar vaag en hoopt snel op een andere benadering van de wedstrijdleiding.
De overwinning van Charles Leclerc in de Grand Prix van de Verenigde Staten wordt overschaduwd door het gesprek van de dag: het incident tussen Norris en Verstappen. Het nieuwe hoofdstuk van de titelstrijd begon al bij de start, toen Verstappen direct zijn rivaal wist te pakken, tot verbazing van Brundle. 'Het is volkomen onvoorstelbaar dat Norris nog steeds voldoende ruimte liet aan de binnenkant en Verstappen aarzelde geen moment om die ruimte in te vullen', schrijft Brundle in zijn column voor Sky Sports.
Verstappen en Norris zorgen voor spanning
Na de start was het voor Verstappen lastig om aan te haken bij de Ferrari van Leclerc. De Monegask liep zonder moeite uit naar een comfortabele voorsprong. Uiteindelijk bleek de race pace van Carlos Sainz, na het oplossen van wat problemen, ook oppermachtig te zijn. Hierdoor kon de Spanjaard dankzij een undercut Verstappen inhalen en de tweede plek veiligstellen. De Red Bull-coureur moest vooral over zijn schouder kijken, aangezien Norris snel dichterbij kwam.
De McLaren-rijder kon aan het begin van het gevecht enkel wat speldenprikjes uitdelen. Al snel werd duidelijk dat de derde plek van Verstappen helemaal niet zo veilig meer was. 'Zo begon een reeks ronden die als een schoolvoorbeeld kunnen dienen van aanvallen door Norris en verdedigen door Verstappen, vooral wat betreft de plaatsing van de auto. In ronde 52 zat Norris dichterbij dan ooit bij het uitkomen van de haarspeldbocht in bocht 11, en een inhaalactie leek onvermijdelijk.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen bewoog naar links op het rechte stuk, waardoor hij Norris naar de buitenkant van de bocht dreef. Aan de rechterkant wist de McLaren-coureur ook grotendeels voorbij Verstappen te gaan. Het werd duidelijk dat beide coureurs de positie niet zomaar zouden opgeven. 'Verstappen remde later en gleed aan de binnenkant terug om te proberen de positie te heroveren. En hier wordt het allemaal erg rommelig en potentieel verwarrend.'
'Bij het uitkomen van de bocht ging Verstappen net buiten de track limits, terwijl Norris veel wijder ging. Lando gaf vol gas en stormde door het uitloopgebied om de derde plaats te pakken, tot grote ergernis van Max, zoals te verwachten', vervolgt Brundle. Er ontstond een discussie tussen de twee coureurs en hun race-ingenieurs. Verstappen kreeg uiteindelijk het gelijk van de wedstrijdleiding. Norris gaf de positie niet terug en moest dat bekopen met een tijdstraf van vijf seconden.
Brundle snapt niets van reglement
Die straf heeft veel losgemaakt na afloop van de Grand Prix. Verstappen zat bij de apex voor Norris, maar Brundle dit een vage omschrijving aangezien het niet altijd duidelijk is waar de apex precies ligt. 'Bovendien kan een coureur het systeem bespelen door bijvoorbeeld te versnellen en wijd te gaan, waardoor de inhalende coureur aan de binnenkant wordt gestraft omdat hij hen geen wagenlengte aan ruimte heeft gegeven van de apex tot de uitgang van de bocht.'
Er werd ook gesuggereerd dat Verstappen zijn titelrivaal buiten de baan drukte. Daar kreeg George Russell gedurende de race wel een straf voor. 'Als Russell gestraft werd voor het wijd laten lopen van Valtteri Bottas, had Verstappen dan niet gestraft moeten worden voor het wijd laten gaan van Norris in dezelfde bocht? En hier is nog een vraag: aangezien Norris Verstappen aan de buitenkant had ingehaald voor bocht 12, toen Verstappen weer binnendoor kwam, wie was er eigenlijk aan het inhalen bij de apex van de bocht, Verstappen of Norris?'
De wedstrijdleiding beargumenteerde dus dat Verstappen het recht had om de bocht te dicteren door zijn positie bij de apex. Brundle heeft echter een andere suggestie. 'Ik weet niet wat er is gebeurd met de let them race-benadering van een tijdje geleden, die redelijk goed werkte. Wat mij betreft, als je een auto inhaalt aan de binnenkant van een bocht, terwijl je de controle behoudt, niet blokkeert en binnen de track limits blijft, dan heb je de bocht gewonnen en mag je de normale racelijn door de exit volgen. Dan is het aan de ingehaalde coureur om toe te geven, niet om op het gas te gaan en onvermijdelijk wijd te gaan', aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties