Adrian Newey krijgt de afgelopen jaren veel complimenten voor zijn werk bij Red Bull Racing. Ook de nieuwe RB18 heeft veel complimenten gekregen van meerdere experts. Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers sluit zich aan bij deze lovende woorden over de ingenieur. Kees van de Grint, ex-ingenieur in verschillende klassen van de autosport, vindt de complimenten juist wat overtrokken.
Toen de RB18 voor het eerst naar buiten werd gerold in Barcelona regende het complimenten aan het adres van Newey. 'Kijk bijvoorbeeld naar de sidepod', begint Albers bij Viaplay. 'Dat is echt een leuk idee van Newey. Deze ligt echt een stuk verder naar achteren vergeleken met de rest van de grid.' Voorlopig zijn de sidepods een groot discussiepunt in de Formule 1. Er is veel onderscheid tussen de teams bij dit onderdeel van de bolide.
Desalniettemin ziet Albers nog meer speciale onderdelen die de RB18 wel heeft en andere teams niet. 'Kijk ook naar de spiegel. Daar zit een vleugeltje op om een betere luchtstroom te krijgen over de auto. De RB18 is de enige auto waarop dit te vinden is.' Ook de vloer springt in het oog van de Nederlander. 'Je ziet bij de bargeboards die op de vloer zitten twee vinnen. De rechtervin duwt vuile lucht naar buiten en schone lucht wordt aan binnenkant naar binnen gedrukt over de vloer.'
Van de Grint lijnrecht tegenover Albers
Waar veel experts zich zullen aansluiten bij de woorden van Albers, is Van de Grint helemaal niet zo positief over Newey. Hij vindt dat het in de media te veel draait om de ingenieur en te weinig over het gehele team. 'Ik vind het allemaal zo overdreven. Het ligt aan het team. Ik vind dat Newey te vaak te veel krediet krijgt. Ik zie dat ook bij andere Formule 1-teams.'
Van de Grint liep zelf jarenlang rond in de Formule 1. Hij is vooral bekend uit zijn tijd op de voorgrond bij bandenfabrikant Bridgestone, waar hij intensief samenwerkte met Ferrari en Michael Schumacher. 'Bij Ferrari zag je ook dat tien mensen belangrijk waren, maar slechts één man krijgt lof. Ten Hag krijgt bij Ajax ook meer krediet dan zijn assistenten.' Albers countert Van de Grint. 'Overal waar Newey komt, is de auto agressief.' Toch blijft Van de Grint bij zijn standpunt. 'Hij is een specialist in aerodynamica, maar de auto is veel meer dan alleen aerodynamica.'
Albers: 'Mercedes nog agressiever'
Niet alleen de RB18 en Newey hebben tijdens de wintertest complimenten gekregen. Tijdens de eerste testdag in Bahrein kwam een sidepodloze W13 van Mercedes naar buiten. 'Mercedes lijk het nog agressiever aan te pakken', zegt Albers. De voormalig coureur weet dat niemand deze upgrade had geanticipeerd, maar zegt tegelijkertijd dat Red Bull nog veel mogelijkheden heeft. 'Dat hadden ze allemaal niet verwacht. maar Red Bull heeft de optie om de sidepod naar voren te brengen', aldus Albers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties