Plots kan een incident uit 2021 weer helemaal opgerakeld worden. Dat doet Toto Wolff alleszins. De CEO van Mercedes legt een verband tussen wat enkele jaren geleden gebeurd is en de incidenten van afgelopen weekend met Max Verstappen in een hoofdrol. De boodschap van Wolff is dat het van belang is om tijdig voldoende ernstige straffen op te leggen.
Het verhaal van de voorbije Grand Prix van Mexico is bekend. De rijstijl van Verstappen tijdens duels met Norris werd als te agressief beoordeeld en de Nederlander kreeg twee keer een straf van tien seconden. Bij Red Bull Racing vinden ze dat Verstappen te hard is gesanctioneerd, in bepaalde andere hoeken vinden ze dan weer dat Verstappen te ver ging.
Wolff denkt terug aan strijd Verstappen-Hamilton
Het had misschien allemaal wel vermeden kunnen worden. Bij de verzamelde media in Mexico koppelde Wolff het aan enkele incidenten uit het Formule 1-seizoen van 2021. Dat was natuurlijk het jaar waarin het zo'n spannende strijd was om de wereldtitel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Het ging er toen op sommige momenten best heftig aan toe.
Vooral tijdens de Grand Prix van Brazilië van dat jaar kwam het in bocht 4 tot een stevig gevecht tussen beide kandidaat-wereldkampioenen. De twee rijders belandden naast de baan, wat volgens Mercedes voornamelijk de schuld was van Verstappen. 'Ik denk dat bepaalde stewards toen wel een mening hadden, maar Max is niet gestraft geweest. Daardoor werden zijn acties vrijwel gelegitimeerd.'
Wolff blij dat niet alles is toegelaten
Wolff ziet er de reden in waarom Verstappen enkele jaren later opnieuw vrij ver is gegaan tegenover een concurrent voor de wereldtitel. De Oostenrijker haalde ook al aan dat laat in de remmen gaan en zo een andere rijder meenemen buiten de baan niet meer is toegelaten. 'Ik denk dat dit het racen ten goede komt.'
Over het intentionele van de zaak hoeven er in de Formule 1 geen verhaaltjes verteld te worden. 'Ik zeg altijd dat rijders exact weten wat er gebeurt. Je weet wanneer iemand te laat op de remmen gaat, je meeneemt in de bocht en je naar de rechterkant duwt. Dat weet je van in de periode in de go-karts.'
Nieuwe limiet
Wolff heeft na de Grand Prix van Mexico ook al aangegeven dat er wellicht een nieuw precedent is geschapen en in de toekomst wel wat dingen zullen veranderen. 'De regels zijn heel duidelijk. Iedereen probeert tot het uiterste te gaan. Als je met dingen wegkomt, is dat de nieuwe limiet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties