Max Verstappen is tevreden na een goede kwalificatiedag op Spa-Francorchamps, ondanks dat hij de race mag aanvangen vanaf P11 vanwege een gridstraf voor een motorwissel. Verstappen denkt dat de balans in het algemeen iets beter is dan tijdens het wekend in Hongarije, maar twijfelt of het genoeg zal zijn om de snelste te zijn op zondag. Hij hoopt in ieder geval dat Red Bull Racing de zaken tijdens de race wat beter onder controle zal hebben.
Verstappen oogde op vrijdagmiddag al tevreden na de eerste vrije training, want het leek wel redelijk te gaan met de balans. Hij was op zowel de harde band als de zachte band de snelste rijder en Red Bull had veel kunnen proberen met de afstellingen. Tijdens VT2 reed hij met een configuratie met iets minder downforce, maar daar voelde hij zich uiteindelijk niet zo lekker mee als met meer downforce. Dat heeft Red Bull aangepast van vrijdag op zaterdag. 'Ik denk dat de balans over het algemeen wat beter is, ja', zegt de Nederlander tijdens de persconferentie van de FIA. 'Of het genoeg zal zijn om de snelste te zijn, weet ik niet zeker. Maar ja, hopelijk hebben we het allemaal wat beter onder controle.'
De Nederlander heeft dan wel de snelste tijd in handen, maar om ook op P1 te eindigen moet hij heel wat plekken goed maken. Dat heeft hij al eens eerder gedaan op Spa. Hij schetst alvast een plan van aanpak voor de racedag. 'Overleven in de eerste ronde en dan gewoon doorgaan. Ik bedoel, we hebben ook een beetje een andere bandenstrategie dan de anders auto's, dus we moeten afwachten hoe zich dat zal gaan ontwikkelen in de race', laat Verstappen weten. 'We zullen zien wat we kunnen doen. Ik ben niet zo zelfverzekerd als de afgelopen twee jaar om hier naar voren te komen', geeft hij toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik dacht: laten we proberen sneller te gaan'
Verstappen was in Q2 en Q3 sowieso al de snelste rijder, maar wilde in de slotfase van de Q3 nog een keer zijn tijd verbeteren. Dat lukte niet. 'Ik had nog een set banden, dus ik dacht: laten we proberen sneller te gaan', legt de drievoudig wereldkampioen uit. 'Ik weet niet precies wat er gebeurde. Ik zat heel dicht bij mijn rondetijd in sommige sectoren, maar misschien regende het gewoon een beetje meer en had ik niet dezelfde grip', verklaart Verstappen. 'Ik bedoel, de rondetijden waren bijna identiek. Het was uiteindelijk een goede dag, want we hebben op vrijdag natuurlijk veel geprobeerd. Ik denk dat we daarvan hebben geleerd.'
De Limburger wijst naar het feit dat Red Bull met iets meer downforce reed dan sommige concurrenten. Dat zorgde ervoor dat de RB20 in de tweede sector subliem was, en in sectoren 1 en 3 leek de auto geen topsnelheid tekort te komen. Dat was echter onder natte omstandigheden. 'In de regen is dat een beetje stabieler, en dat kon wel helpen', zegt Verstappen. 'Over het algemeen waren het echt goede rondes, van Q1 tot Q3. Ik ben Q1 en Q2 doorgekomen op één set banden, en ik denk dat dat me een betere kans gaf voor Q3', legt hij uit. 'Alles werkte goed, maar het is niet zo belangrijk want het zal op zondag droog en warmer zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen rekent zich nog niet rijk
Verstappens kwalificatie was in ieder geval een perfecte definitie van damage control. Door zijn gridpenalty moet hij op zondag twee McLarens, twee Mercedessen en twee Ferrari's zien te passeren. 'Het wordt natuurlijk een beetje lastiger daardoor. Ik verwacht niet dat het zo makkelijk zal zijn als de afgelopen twee jaar', herhaalt hij. 'We gaan ons best doen om vooruit te komen, proberen te vechten tegen de Ferrari's, de Mercedessen en met een beetje geluk misschien de McLarens, maar het hangt allemaal af van onze eigen snelheid', aldus de drievoudig wereldkampioen. Er wordt verwacht dat het droog blijft op zondag. De race zal om 15:00 beginnen.
Hoe gaat Verstappen het doen in België? Ontvang een free bet tot €100 + €30 als Verstappen een podium pakt! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties