Max Verstappen stond witheet de pers te woord na afloop van de kwalificatie van de Grand Prix van São Paulo. De Nederlander kon vanwege een rode vlag zijn ronde niet meer afmaken in Q2 en had behoorlijk wat kritiek op de werkwijze van de wedstrijdleiding. Hij wil er eigenlijk ook niet meer over praten en vindt het ronduit belachelijk wat er is gebeurd. De stoom kwam nog net niet uit zijn oren.
Verstappen ging in de slotfase van Q2 nog een keer naar buiten om zijn tijd te verbeteren en om zijn plekje in de top tien te pakken om door te gaan naar Q3, maar daar staken de beslissingen van de wedstrijdleiding een stokje voor. Lance Stroll crashte in de laatste minuten, waardoor het eerst geel werd in sector 1. Het duurde even voordat de stewards besloten om toch een rode vlag in te zetten. Stroll probeerde nog weg te komen, maar dat lukte uiteindelijk niet. Verstappen heeft er geen begrip voor dat het zo lang moest duren.
Daardoor kon hij zijn ronden niet afmaken, maar een aantal andere coureurs wel. Het is wellicht opvallend te noemen dat alle beslissingen van de wedstrijdleiding tot nu toe nadelig zijn geweest voor Red Bull Racing. 'De auto raakt de muur, dat moet direct een rode vlag zijn', begint hij bij Sky Sports, waarmee hij zijn woorden bij Viaplay herhaalt. 'Ik begrijp niet waarom het nog dertig, veertig seconden moet duren voordat er een rode vlag komt. Dat is gewoon ***', zegt Verstappen, wiens laatste woord weggebliept wordt en iedereen zelf in kan vullen wat hij zei.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen schudt zijn hoofd
De journaliste die hem interviewt legt uit dat de stewards dat later pas besloten omdat Stroll nog een stukje verder reed, en later pas werd gezien dat de auto in een gevaarlijke positie stond. Verstappen wuift het weg en vindt het een belachelijke redenering. 'Weet je, ik laat het maar gaan. Het is zo stom om hierover te praten', voegt Verstappen toe, die nog net niet weg lijkt te willen lopen bij het interview uit frustratie. 'Het is belachelijk', gaat hij verder, hoofdschuddend. Teamgenoot Sergio Pérez had ook kritiek op zijn team en vond dat Red Bull hen allebei te laat naar buiten had gestuurd.
Verstappen denkt dat ze niet anders konden. 'Onze garage zit achteraan de pitstraat, we kunnen niet eerder gaan, want we moeten wachten op toestemming en tijden', zegt Verstappen. 'En als het dan tijd is, springt iedereen voor ons eruit, en dan staan we achteraan. Dat is prima, daar moeten we mee omgaan', vervolgt hij. 'Maar dan raakt die auto de muur en is die auto duidelijk kapot. Dus: rode vlag. Maar nee, hoor, ze laten iedereen gewoon hun ronden afmaken, de mensen erachter kunnen geen ronde meer doen. Ik vind het ongelooflijk hoe dat mogelijk is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Social media ontploft
Dit weekend is geen goed weekend voor de FIA, dat werd al duidelijk toen velen vonden dat de timing van de Virtual Safety Car tijdens de sprintrace McLaren bijzonder goed in de kaart speelde. Verstappen kreeg na afloop een straf omdat hij te hard reed onder de VSC, die net op een strategisch punt werd opgeheven, waardoor hij niet kon aanhaken bij Oscar Piastri. F1TV-analisten James Hinchcliffe en Will Buxton vonden de timing van de rode vlag wederom apart tijdens de kwalificatie. Verstappen kan nog maar één ding doen: een foutloze Grand Prix rijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties