Max Verstappen staat op de tweede startplek in Singapore, achter Lando Norris. De Brit heeft niet bepaald goede startstatistieken, waardoor er kansen voor Verstappen lijken te liggen. Toch ziet Verstappen het zelf iets minder zonnig in. De Nederlander deelde dan ook een onderonsje met Fernando Alonso over de startvolgorde.
Verstappen was na afloop van de kwalificatie duidelijk tevreden met zijn tweede tijd. Vooral na de vrijdag mag dat wel als een verrassing gezien worden. Verstappen denkt dan ook het maximale eruit te hebben gehaald. 'Ik moet zeggen dat we de juiste kant zijn opgegaan, maar we hebben nog altijd onze limieten met onze auto op de hobbels en met de kerbstones. Wat we op vrijdag probeerden, werkte totaal niet. De auto reed wel fijn, maar ik had totaal geen downforce', zegt hij over de auto in de eerste twee vrije trainingen.
Red Bull Racing gooide het roer op zaterdag dus om, en dat was bij Verstappen met succes. De Limburger geeft bij Viaplay aan dat hij moest leven met de beperkingen van zijn RB20. 'We zitten een beetje vast aan bepaalde dingen, en op een stratencircuit is het dan heel moeilijk.' Verstappen doelt daarmee op de stijve afstelling, die bij de RB20 nodig is, waardoor de achterkant van de auto over de hobbels en de kerbstones springt.
Gele vlaggen
Verstappen reageerde bij de media ook op de start van Q3, waarbij hij de snelste tijd nipt voor de rode vlag klokte. Deze rondetijd werd afgenomen, omdat Verstappen zijn ronde onder dubbel geel beëindigde. 'Die dubbel geel zie je niet zo makkelijk. Het is daar donker, en die lampen zijn daar niet echt op gericht. Het is ook een snelle bocht, in de zesde versnelling. Ik zag natuurlijk die auto in de muur, dus ik liftte wel', geeft Verstappen aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen reed een 1:29,791, en ging in zijn tweede Q3-ronde nipt sneller, al kwam dat puur doordat hij in zijn eerste Q3-ronde niet vol gas richting start-finish reed. 'Ik zag wat geels op mijn stuur, maar dan kan een enkele of een dubbele gele vlag zijn. Die dubbele kon ik net niet zien, maar ik heb wel gewoon gelift.' Verstappen liet daar ongeveer twee tienden liggen, en had zonder de crash van Carlos Sainz dus richting een 1:29,5 kunnen gaan. Dat werd uiteindelijk ook de poletijd van Lando Norris, al was Norris zelf in zijn eerste Q3-ronde ook wat sneller onderweg dan in zijn tweede Q3-ronde.
Kansen bij de start
Na de gele vlag werd de sessie met acht minuten op de klok hervat, maar Verstappen werd als laatste op pad gestuurd, waarna Gianpiero Lambiase zijn coureur aanspoorde om even tempo te maken. 'Het werd krap qua tijd, dus ik moest nog even pushen', beaamt Verstappen, die Yuki Tsunoda in zijn outlap inhaalde.
Uiteindelijk pakte Verstappen dus de tweede startplek. Met Lando Norris op P1 lijken er kansen te liggen, aangezien de Brit bij zeven eerdere pogingen nooit de leiding behield in de openingsronde. Toch vreest Verstappen dat het moeilijk wordt om de leiding te pakken. 'De grid is aan de binnenkant heel vies. We hebben wel een paar oefenstarts gedaan, en de binnenkant is wel een stuk minder dan de ideale lijn. We zien het vanzelf wel. We gaan er gewoon voor.'
Verstappen moet bij de start ook rekening houden met Lewis Hamilton, die als derde start, en afgelopen jaar vanaf P5 nog probeerde om George Russell en Lando Norris met een agressieve actie in te halen. Hamilton moest die plekken uiteindelijk weer inleveren, maar zal op zijn kans loeren. Verstappen sprak na de kwalificatie ook nog even met Fernando Alonso. 'Hij zei dat hij zevende stond, dus ik zei tegen hem dat hij aan de goede kant stond', zo vermoedt Verstappen dat die kant van de grid een groot voordeel geeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties