max verstappen helm bahrein red bull racing 101 pet 912 Max Verstappen
Max Verstappen

Slechts één lichtpuntje om zich aan vast te klampen: 'Verstappen was helemaal nergens'

max verstappen helm bahrein red bull racing 101 pet 912

In de meeste discussies draait het juist om je gelijk halen. Gelijk krijgen is echter niet altijd een goede zaak. Kijk naar Red Bull Racing: de Oostenrijkse renstal ging al met vrij lage verwachtingen van start in de Grand Prix van Bahrein vanwege de aard van het circuit. Die lage verwachtingen waren terecht: de vrees van Red Bull en Verstappen is in Bahrein realiteit geworden.

Tot die conclusie is ook voormalig McLaren-monteur Marc Priestley gekomen. De terugblik op het YouTube-kanaal van Priestley op de Grand Prix van Bahrein laat weinig aan de verbeelding over. 'Max Verstappen was helemaal nergens in deze Grand Prix', is het strenge oordeel van de Brit. 'We dachten al dat het circuit niet goed bij hun auto zou passen.' Die mening leefde niet enkel bij de buitenwereld. Bij Red Bull maakten ze diezelfde inschatting eveneens. 'Zij dachten het ook, en ze hadden helemaal gelijk.'

Red Bull presteert niet beter dan verwacht

Dit is dus een situatie waarin een team gelijk haalt maar eigenlijk geen gelijk wil krijgen. Met Verstappen in het team is de kans ook groter dat een wedstrijd toch nog beter uitvalt dan verwacht. Dat hebben we in het verleden al zo vaak gezien bij Red Bull. Priestley hield dat ook in het achterhoofd. 'Normaal vinden ze wel iets, een manier om toch iets uit het weekend te halen. Dat was echter niet het geval.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner japan 2025 128912132
De strategie van Red Bull werkte niet in Bahrein.

Alleen de allergrootste optimist zou juichen voor het feit dat Verstappen toch nog op het nippertje de zesde plaats uit het vuur sleepte. 'Ja, Max Verstappen was in staat om Gasly in te halen in de laatste bochten van de laatste ronde. Dat is typisch iets voor Max Verstappen, maar de strategie werkte niet. Het was verkeerd om voor de harde band te kiezen waar ze de voorkeur aan gaven. Ze hadden twee sets harde banden voor de race.'

Priestley luidt de alarmbel

Bovendien kwam er geen moment waarop Verstappen echt vrije baan vond. De algemene analyse van Priestley over de Grand Prix van Bahrein gaat overigens over het feit dat coureurs steeds minder in vrije lucht kunnen rijden en dat dit echt wel een probleem begint te worden in de Formule 1. Max Verstappen vormde dus geen uitzondering. 'Hij zat vast in het middenveld en reed vaak in vuile lucht.'

Het is een understatement om te zeggen dat Verstappen afgelopen weekend ook niet geholpen werd door zijn team. 'De pitstops waren vreselijk. Hun technologie haperde maar de uitvoering ook. Het was helemaal geen goede dag voor hen. Er is veel werk aan de winkel bij Red Bull. Op dit moment zijn ze ver verwijderd van het gevecht om het kampioenschap.' McLaren moet Red Bull voorlopig niet vrezen voor zowel de rijderstitel als de constructeurstitel.

Prestaties afhankelijk van circuit

Toch is er wel een sprankeltje hoop voor alle teams die nog progressie moeten maken en ook voor de autosportliefhebbers die nog op een spannend kampioenschap hopen. 'Dit lijkt een seizoen waarin de prestaties schommelen, afhankelijk van het type circuit. Dat is het lichtpunt voor Red Bull en voor de sport in het algemeen. Dat is alles waar je op kunt hopen in een seizoen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws