Helmut Marko zit comfortabel op zijn stoel wanneer hem door het Duitse RTL gevraagd wordt naar de toekomst van Max Verstappen. De Nederlander staat al een tijdje op het verlanglijstje van Mercedes, maar de Oostenrijker vreest niet dat zijn stercoureur gekaapt wordt. Met de RB16B heeft Red Bull een uitstekende machine ontwikkeld waarin Verstappen wereldkampioen kan worden. Dat is alles wat hij nodig heeft om bij de Oostenrijkse renstal te blijven, benadrukt Marko.
'Als wij hem een competitieve auto bieden, is deze vraag overbodig', zo reageert de man uit Graz wanneer hem gevraagd wordt naar of hij een vertrek van de 23-jarige Limburger vreest. Er wordt vervolgens bij Marko geïnformeerd naar of hij zich comfortabel voelt in de situatie waarin de renstal zich momenteel bevindt. Marko: 'Ja, in de Formule 1 kan alles van korte duur zijn, maar voor 2022 ben ik in ieder geval optimistisch.'
Red Bulls heropleving of Mercedes' dip?
Hoe heeft Red Bull het voor elkaar gekregen om Verstappen een bolide te bieden waar hij overwinningen mee kan behalen? Volgens Marko is het een combinatie van verbeteringen bij Red Bull en problemen die Mercedes met de W12 heeft: 'Het is een ommekeer van de verstandhouding van 2020. Vorig jaar hadden wij een zeer nerveuze auto die lastig te besturen was en veel last had van wind. Het probleem was destijds dat de auto totaal onvoorspelbaar was.'
'Nu lijkt dit het geval bij Mercedes te zijn. Wij hebben inmiddels ook het chassis onder de loep genomen en geoptimaliseerd', stelt de Red Bull-adviseur tevreden. Ook is er in de media gesuggereerd dat het hoge rake-concept relatief goed werkt onder de aanpassingen die in 2021 aan de vloer gedaan moesten worden, wat Red Bull dus een voordeel biedt ten opzichte van Mercedes. Zodoende wist Verstappen in Bahrein maar liefst vier tienden weg te rijden van directe concurrent Lewis Hamilton in de kwalificatie.
Honda draagt steentje bij
Ook Honda heeft volgens Marko bijgedragen aan de sterke vertoning van Red Bull in Sakhir. Hoeveel het nu nog scheelt tussen de Mercedes-motor en de krachtbron van Japanse makelij durft Marko echter niet te zeggen: 'Op motorisch gebied heeft Honda grote stappen gezet. In hoeverre we op gelijke hoogte staan met Mercedes is lastig te zeggen. We hebben meer races nodig om te kunnen bepalen of dat het geval is.'
'Mercedes heeft op geen enkel gebied meer de superioriteit die ze voorgaande jaren hadden', concludeert Marko tevreden. Als Red Bull op motorisch vermogen tekort komt, dan is het niet voldoende om een serieus nadeel te ervaren ten opzichte van de Duitse concurrenten. Op het gebied van het chassis lag het altijd al dicht bij elkaar, maar de Oostenrijkers lijken op dit gebied ook het voortouw genomen te hebben in 2021.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties