Jaagt Marko Gasly in de armen van Alpine? Formule 1
Formule 1

Jaagt Marko Gasly in de armen van Alpine?

Jaagt Marko Gasly in de armen van Alpine?

Het verhaal van Pierre Gasly bij Red Bull Racing staat bij de meest Formule 1-fans nog op het netvlies gebrand. De Fransman kreeg de kans bij het topteam en moest zijn stoeltje na een half jaar alweer inleveren. Met de meest recente opmerkingen van Helmut Marko blijkt dat de Oostenrijker kritisch is wanneer het slecht gaat, maar ook positieve berichtgeving achterwege laat wanneer Gasly indruk maakt. Jaagt de eeuwig bekritiserende adviseur op deze manier Gasly langzaamaan richting Alpine?

Toegegeven, de meest recente uitspraken van Marko zijn niet specifiek tegen Gasly gericht, maar er zit toch een bijzondere ondertoon in waarin de enkelvoudig Grand Prix-winnaar maar niet aan de vergelijking met Max Verstappen kan ontkomen. Eerder meldde Marko het volgende: 'Ik denk dat Verstappen de AT02 op de tweede startrij had kunnen zetten in de kwalificatie, de auto was namelijk heel erg snel. Van die tijd had Verstappen nog wel wat af kunnen halen.' Zo'n twee tienden had de Nederlander nog van de tijd van Gasly af kunnen snoepen, meende Marko.

Om het voor Gasly nog een tandje vervelender te maken, in datzelfde interview vervolgde Marko dat hij onder de indruk was van de benadering van Yuki Tsunoda, terwijl Gasly verder ongenoemd gelaten werd. Best een bijzondere benadering van de man uit Graz, gezien het juist Gasly was die de AT02 op P5 kreeg gedurende de eerste kwalificatiesessie van 2021 - iets meer dan één tiende van de P4 van Charles Leclerc af. Tsunoda, daarentegen, kwam niet verder dan P13, hoewel het natuurlijk wel zijn eerste Grand Prix-weekend ooit in de F1 was.

Logischerwijs heerste er bij de Oostenrijkse renstal tevredenheid over de poleposition van Verstappen. Ook trok Marko het boetekleed aan voor de P11 van Sergio Perez op Bahrain International Circuit. Maar hoe kan het dan dat wanneer het bij het zusterteam met een van de coureurs ook gewoon relatief goed gaat, P5 is voor de AlphaTauri een sterk resultaat, dat Marko zijn mond houdt? Het lijkt wel alsof Marko tegenover Gasly nét een stuk harder is. Alle heren van de huidige opstelling worden in bescherming genomen, maar Gasly niet. En dit is niet de eerste keer dat we dit zien van de Red Bull-adviseur.

Jaagt Marko Gasly in de armen van Alpine?

Helmut Marko buigt zich over de bolide van Pierre Gasly, die in 2019 een half jaar voor Red Bull Racing in actie kwam. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Marko genadeloos naar Gasly in

Dat Marko minder geduld heeft met de Fransman die in 2020 de Grand Prix van Italië wist te winnen werd in 2019 al duidelijk. Een teleurstellend seizoen naast Verstappen werd halverwege opgebroken om hem weer bij Toro Rosso te stallen, waarna Alexander Albon een poging mocht wagen. Laten we niet vergeten dat allebei de heren toen een half jaar in de RB15 zaten en uiteindelijk Gasly met 95 punten eindigde en Albon met 92. Voor allebei een teleurstellend seizoen, maar het zou overdreven zijn om te suggereren dat een van de twee destijds meer potentie had dan de ander.

Een jaar later besluit Red Bull met Albon door te gaan, maar ook daar blijven de resultaten uit. De Thai wordt echter niet halverwege het jaar teruggezet naar het opleidingsteam, maar mag het hele jaar uitzitten. En de prestaties waren bij allebei de heren ver, ver ondermaats voor wat het materiaal te bieden had. Waarom Gasly dan wel terugzetten en Albon niet? Was Marko het gewissel zal, of is hij in de afgelopen jaren zijn norse scherpe randje verloren? Voor Gasly zal die beslissing in ieder geval pijn gedaan hebben.

Gasly met een eenjarig contract

Daar komt ook nog eens bij dat Gasly in 2020 'beloond' werd voor zijn Grand Prix-overwinning in Bahrein met een eenjarig contract bij AlphaTauri. Niet geheel onlogisch, Gasly wil meer dan eerste coureur zijn bij AlphaTauri, dat topteam, inclusief slechte herinneringen, lonkt immers nog steeds. Maar contractueel valt het vast wel vast te leggen dat Gasly enkele jaren bij Red Bull blijft, op jaarbasis bij een nader in te vullen team. Ogenschijnlijk met name een gebrek aan vertrouwen in zijn kunnen dus, hoewel we niet weten welke van de twee partijen de boot afhield.

Dat dat eenjarige contract juist na 2020 kwam, is verbazingwekkend. Gasly scoorde dat jaar in meer races wél punten dan dat hij in wedstrijden geen punten scoorde. Bovendien bewees hij zichzelf als Grand Prix-winnaar op Monza. Tel daar het podium in Brazilië van 2019 bij op en hij heeft de Italiaanse renstal waar hij voor uitkomt meerdere keren een aardige dienst bewezen. Na bijna vier volledige jaren in de sport kan je je voorstellen dat zijn geduld ook eens opraakt, hoe vaak moet hij zich voor het Red Bull-concern nog bewijzen?

Jaagt Marko Gasly in de armen van Alpine?

Pierre Gasly won in 2020 de Grand Prix van Italië, maar kwam niet in aanmerking voor promotie naar Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal trok Sergio Perez aan. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Kapers op de kust

Enige tijd geleden kwam er een bericht naar buiten van een onbekend Twitteraccount dat suggereerde dat Alpine interesse zou hebben in Gasly. Of het waar is of niet laten we op dit moment even buiten beschouwing, omdat het niet te bevestigen is. Wat echter wel kan, is analyseren in hoeverre een dergelijke stap wenselijk zou zijn voor beide partijen. Alpine, momenteel met Esteban Ocon en Fernando Alonso onder contract, lijkt tevreden, maar alles kan veranderen in 2021.

Alonso blijft, daar valt niet aan te twijfelen. De Spanjaard ligt tot 2023 vast en heeft zijn waarde voor het team twee decennia geleden al bewezen. Daarnaast is zo'n routinier in het ontwikkelen van de 2022-bolide zeer waardevol. Ocon zou dan de primaire kandidaat zijn om het veld te ruimen, mocht Gasly interesse hebben. Bij de voormalig Force India-man zal het volledig afhangen van wat hij in 2021 weet te presteren. Eind vorig seizoen behaalde hij zijn eerste podium en leek hij het momentum te hebben, maar gedurende het Grand Prix-weekend in Sakhir haalde hij Q2 niet eens, en dat terwijl Alonso de A521 in diezelfde sessie op P9 zette.

Het seizoen is nog lang en ook Gasly, die zijn voorvleugel verloor in de openingsfase in Bahrein, kende geen vliegende start in 2021. Het kan met de twee Franse heren nog alle kanten op en een verblijf van Gasly bij Alpine staat dus verre van vast. Maar als Gasly klaar is met Red Bull, Alpine klaar is met Ocon en Alpine nog steeds op zoek is naar die Franse coup die ze in 2020 met het aantrekken van Ocon wilde plegen, dan lijkt Gasly wel de perfecte kandidaat om dit waar te maken. Marko heeft door Gasly structureel te benadelen in ieder geval het startschot al gelost dat deze reeks aan gebeurtenissen zou kunnen realiseren. Nu is het wachten op het 2021-seizoen.

Poll

Is een overstap van Gasly naar Alpine realistisch?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws