Helmut Marko kan zijn geluk niet op met Max Verstappen als coureur. De Oostenrijker zag hoe Verstappen uitblonk in zowel de kwalificatie als de race, en denkt dat Verstappen vaak in lastige omstandigheden boven komt drijven doordat hij veel schijfruimte over heeft. Marko geeft in een interview met Motorsport.com dan ook aan dat het weekend in Monaco een van de beste weekenden uit de carrière van Verstappen was.
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner noemde het kwalificatierondje van Verstappen al een van de beste rondjes ooit in Monaco, en daar kan Marko zich enkel bij aansluiten. 'Dit was zonder twijfel één van de beste ronden ooit in Monaco.' De vergelijking die Horner maakte met de ronde van Verstappen in Jeddah in 2021 vindt Marko echter onterecht. Die ronde was volgens Marko tot de laatste bocht namelijk perfect, en dat was niet het geval in Monaco. 'Hier maakte hij een foutje in de eerste sector, al heeft hij dat in het laatste gedeelte natuurlijk meer dan goedgemaakt', zegt Marko.
Verstappen zette niet alleen op de zaterdag een uitzonderlijke prestatie neer; de uitdagende omstandigheden in de race dreven de coureurs tot het uiterste, en ook hier wist Verstappen overeind te blijven. De Nederlander had niet alleen te maken met het gladde en natte wegdek in de slotfase, maar moest vanwege de regendreiging en de snelle Fernando Alonso ook een erg lange eerste stint op de mediumbanden rijden. Volgens Marko was dit dan ook een van de beste weekenden van Verstappen in de Formule 1: 'Absoluut', antwoordt Marko bevestigend. 'Het begon dus met die briljante kwalificatieronde en die lijn is op zondag doorgetrokken.'
'De eerste zege in Monaco was makkelijk, deze was speciaal'
De Nederlander kreeg heel wat uitdagingen te verwerken, maar bleef koel: 'Hij toonde zich in alle omstandigheden de snelste man: nat, droog, half droog, en zelfs behoorlijk nat. Het maakte allemaal niets uit en dat maakt dit weekend wel een hoogtepunt, wat mij betreft. Je kan dit ook niet vergelijken met de eerste zege van Max in Monaco. Die was nog relatief makkelijk, deze was speciaal.' Het was voor de Nederlander uitdagend dat Alonso op de harde banden begon en zo langer door kon rijden. 'Ik moet ook zeggen: wat Alonso ook deed, Max antwoordde. Hij had nog veel reserve', denkt de 80-jarige Oostenrijker.
Lees ook
Lammers kritisch op Marko: 'Ze hebben bijna op het respectloze af zijn prestatie onderschat'
Een aantal analyses wijzen erop dat Alonso kans op de winst zou hebben gehad als hij in de ronde dat hij van harde naar mediumbanden wisselde al op de intermediates was overgestapt. Marko ziet in ieder geval in dat die foute strategische keuze, of gok, Verstappen in de kaart speelde: 'We waren waren best verbaasd dat Alonso de verkeerde band koos, dat heeft ons leven wel makkelijker gemaakt. Voor Max en voor ons was het overduidelijk dat we naar intermediates moesten.' Verstappen wisselde één ronde later dan Alonso, die na slechts een enkele ronde zijn verlies al moest nemen en ook naar de regenbanden wisselde.
Verstappen heeft schijfruimte over
Het initiatief bij het wisselen van de banden lag bij Verstappen zelf, legt Marko uit. 'Max zit in die auto en weet precies wat er gebeurt. Aan de pitmuur weten wij dat niet. We zien op de radar wel iets komen, maar hij voelt het beter aan als de bui daadwerkelijk boven het circuit komt', legt Marko uit hoe de keuzes gemaakt worden. 'Het belangrijkste in de race was dat we het op de mediums zouden redden totdat de regen kwam. Dat is de sleutel geweest.' Dat Verstappen in de lastige omstandigheden toch de juiste keuzes maakte, is indrukwekkend. Op de vraag of Verstappen nog een beetje extra schijfruimte over heeft, reageert Marko lachend: 'Nou, niet een klein beetje, maar bijzonder veel!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties