Kravitz erkent bijzondere kwaliteit van Verstappen: 'Lewis is niet zoals Max' Max Verstappen
Max Verstappen

Kravitz erkent bijzondere kwaliteit van Verstappen: 'Lewis is niet zoals Max'

Kravitz erkent bijzondere kwaliteit van Verstappen: 'Lewis is niet zoals Max'

Sky Sports-commentator Ted Kravitz denkt dat de problemen van Mercedes in Melbourne enigszins gemaskeerd werden en verwacht dan ook dat het Duitse team op enkele van de komende circuits meer moeite zal hebben om voorin mee te strijden. Daarnaast ziet de Brit dat de unieke vaardigheden van Verstappen perfect tot uiting komen in combinatie met de snelle RB19.

Allereerst komen de problemen van Verstappens teamgenoot Sergio Pérez ter sprake in de podcast van Sky Sports F1. De Mexicaan kende een uiterst moeizame zaterdag. Tijdens de derde vrije training was hij meer naast het circuit dan op het circuit te vinden, en in de kwalificatie ging het ook al mis bij de eerste poging. Volgens Pérez was er iets mis met de auto, maar volgens het team was dat niet het geval. 'Nee, het team heeft nooit bevestigd dat er iets mis was met de auto van Pérez', vertelt Kravitz. 'Ze hebben de remmen in parc fermé gewisseld, puur voor de zekerheid. Dat weten we omdat we een lijst krijgen van alle onderdelen die gewisseld zijn. Ze konden echter niks verkeerds aan de auto ontdekken, en dat is waarom ze publiekelijk niet gezegd hebben dat ze iets gevonden hebben.'

Kravitz ziet Pérez niet als kansrijk om dit seizoen nog veel overwinningen aan zijn totaal toe te voegen. 'Hij wint nog wel een race of twee', vermoedt Kravitz dat het leeuwendeel van de overige Grands Prix in het voordeel van Verstappen zullen uitvallen. 'Max Verstappen had zoiets van laten we Saoedi-Arabië achter ons laten, deze is voor mij.'

Met het wegvallen van Pérez waren Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton de sterkste uitdagers van Max Verstappen, maar echt spannend werd het volgens Kravitz nooit: 'Hamilton had deze race alleen kunnen winnen als Verstappen was uitgevallen. Mercedes ligt nog steeds zes tienden van een seconde achter op Red Bull. Mede omdat ze problemen hebben met de achterkant van de auto, en met grip aan de achterkant, werd Mercedes door de karakteristieken van het circuit in Melbourne veel minder gestraft dan in Bahrein of Saoedi-Arabië. Die problemen met de achterkant van de auto moeten ze oplossen. Als ze naar Spanje gaan, of ergens anders waar je een sterke achterkant van de auto nodig hebt, mogelijk ook in Bakoe, dan hebben ze weer een grotere achterstand.'

'Lewis is niet zoals Max'

Eerder gaf Verstappens voormalige teamgenoot Alexander Albon al aan dat hij zelf ook van een sterke voorkant van de auto houdt, maar dat Verstappen hierin wel next level is. Ook Kravitz ziet dat Verstappen hierin uitblinkt. Als de voorkant van de auto maar doet wat de Nederlander ervan vraagt, dan zorgt Verstappen wel dat de achterkant volgt, aldus Kravitz: 'Als je instuurt, wil je niet dat de auto onder je vandaan springt. Lewis is niet zoals Max. Ze zijn vergelijkbaar, maar Max kan insturen en het dan tot in perfectie beoordelen hoeveel gas hij kan geven en hoeveel hij kan insturen. Zelfs als de achterkant van de auto een beetje uitstapt, kan hij nog steeds heel snel zijn.'

Bij andere coureurs is dit toch net wat minder het geval, en zo weet Verstappen keer op keer het verschil te maken: 'Pérez wil misschien wat meer onderstuur, zo gaat het verhaal', zegt Kravtiz. 'Lewis is wat preciezer met de auto en George ook, maar die Mercedes heeft minder grip aan de achterkant. Red Bull is geweldig en heeft die ijzersterke DRS, die de Red Bull zo snel maakt qua topsnelheid. Lewis geeft ook aan dat de Red Bull zoveel downforce heeft, en Mercedes mist dat. Dat werd in Melbourne minder hard afgestraft, maar dat zal in de komende races wel weer het geval zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws