Alexander Albon weet nog goed hoe het was om in de bolide te rijden die op Max Verstappen was afgesteld. De Britse Thai gaf aan dat de auto zo'n sterke voorkant had dat hij maar op het stuur hoefde te blazen en de auto draaide in. Albon had moeite in het team dat om Verstappen was gebouwd en het deed hem pijn om in 2021 te zien hoe het team slaagde terwijl hij langs de kantlijn kon meekijken, en niet zelf mee kon rijden.
Albon is één van de vier coureurs die de Red Bull Racing-garage met Verstappen heeft mogen delen in de afgelopen paar jaren. De 26-jarige mocht in 2020 na de zomerstop opeens instappen ter vervanging van Pierre Gasly. De Red Bull-bolide was als het ware een 'Verstappen-bolide' en het was lastig om daar mee om te gaan. 'De auto is op een unieke manier opgezet rond de nummer één coureur, en dat is Max (Verstappen, red.)', schrijft Albon bij The Players Tribune. 'En kijk, ik snap helemaal waarom. Ik bedoel, als alles is gezegd en gedaan, is hij misschien wel de beste coureur aller tijden', gaat Albon verder.
'Maar hij heeft een heel aparte rijstijl en hij houdt ervan dat de auto op een bepaalde manier is afgesteld, wat voor veel coureurs moeilijk te synchroniseren is. Natuurlijk kun je aan je eigen auto sleutelen en tweaken, maar de Red Bull in het algemeen past bij de stijl van Max (Verstappen, red.)', laat de Williams-coureur weten. 'Ik hou van een sterke voorkant. Denk in feite aan front-end gevoeligheid. En toen ik in de Red Bull stapte… Ik bedoel, er zat zo'n voorkant op dat als je op het stuur blies, de auto zou draaien. Als je Call of Duty of een dergelijk spel speelt, zet de sensitivity dan zo hoog mogelijk. Zo is het om in die auto te rijden.'
Albon wilde niemands medelijden: 'Ik wilde er gewoon zijn'
Aan het einde van het 2020-seizoen besloot Red Bull afscheid te nemen van Albon. De coureur behaalde niet de verwachte resultaten en moest plaats maken voor Sergio Pérez. Albon nam een tussenjaar van de Formule 1 en stortte zich in 2021 op de DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) om nog bezig te blijven met het racen. Tevens was hij test- en reservecoureur voor Red Bull, en zo maakte hij veel dingen van zijn voormalige Formule 1-team nog wel van dichtbij mee. 'Ik deed alles wat ik kon in de simulator en racete in de DTM met GT3-auto's om te proberen mijn vaardigheden scherp te houden', vertelt Albon over zijn tussenjaar.
'Ik wilde niemands medelijden', schrijft Albon stellig. 'Dus gedurende dat jaar zat ik daar te kijken hoe Checo (Pérez, red.) en Max (Verstappen, red.) punten verzamelden voor Red Bull Racing, en dat legde mij bijna om. Het was niet omdat ik niet blij was met hun succes. Hand op mijn hart, ik was echt blij voor ze. Ik heb de hele winter met ze allebei gewerkt om de auto goed in de simulator te krijgen. Ik herinnerde me alle problemen die Max (Verstappen, red.) en ik het jaar ervoor met de auto hadden gehad, en het team en ik brachten uren door in een donkere kamer om de data te bekijken, om er zeker van te zijn dat we de auto op de rails hadden.'
Albon was blij zijn steentje te kunnen bijdragen aan het succes van de Oostenrijkse renstal, maar dat hij zelf niet in die auto zat, dat deed toch wel pijn. 'En toen we aan het testen waren en ik de jongens zag binnenkomen en ze zeiden: ja, de auto voelt echt geweldig aan', was ik heel blij dat hij goed presteerde. Maar ik wilde er gewoon zijn.' Albon maakte in 2022 zijn comeback op de Formule 1-grid, nadat Jost Capito, de voormalige Williams-teambaas, zijn CV eens grondig had doorgelezen. De 26-jarige kreeg een nieuwe kans om zich te bewijzen bij de Britse renstal, waar hij ook het 2023-seizoen zal rijden. Vanaf 3 maart gaat Albon de strijd aan samen met zijn nieuwe teamgenoot Logan Sargeant.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties