In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. In het eerste deel van de tweedelige China-editie van Verstappens raceweekend worden de sprintsessies onder de loep genomen. De drievoudig wereldkampioen kreeg in de regen geen temperatuur in de banden, maar tijdens de sprintrace reed hij zonder problemen naar P1.
Red Bull Racing had het op vrijdagochtend direct druk, want in dat ene uurtje training moest er direct naar de afstellingen voor de sprintkwalificatie gekeken worden. Drie uur na de vrije training gingen de coureurs namelijk al kwalificeren voor de sprintrace. Tijdens de eerste sessie van het weekend wist Lance Stroll te imponeren, de Canadees sloot de training als eerste af. Verstappen werd derde, maar maakte zich op dat moment geen zorgen. Waar hij zich wellicht wel zorgen om moest maken, was het weer. Er hingen donkere wolken boven het Shanghai International Circuit, wat kon betekenen dat het wel eens flink kon gaan regenen tijdens de sprintkwalificatie.
Pérez was sneller: 'Daar verloor je veel tijd, Max'
'Ik voel wel wat druppels', liet Verstappen weten toen hij door de eerste bocht reed. 'Ja, dat zijn waarschijnlijk alleen wat lichte druppels, we verwachten niet veel meer', antwoordde race-ingenieur Gianpiero Lambiase. Verstappen zette zijn opwarmronde voort om de ronde erna aan te zetten voor zijn eerste snelle run. De Nederlander pakte direct de snelste tijd en dook vier tienden onder de tijd van Fernando Alonso. Hij topte op dat moment de tijdentabel met een ronde van 1:36,456 op de gele band. Teamgenoot Sergio Pérez had nog geen getimede ronde gezet, maar was supersnel onderweg. De Mexicaan snoepte vervolgens drie tienden van Verstappens tijd af. De Limburger kreeg van Lambiase te horen dat hij een dubbele koelronde mocht gaan doen. Het weer hielden ze nauwlettend in de gaten, al was het nog steeds droog.
'Je mag buiten blijven voorlopig, Max. En ja, wat er op je dashboard staat is correct. Je eerste ronde gaf je P2, een 36,4. Checo staat op een 34,1. Je verliest vooral tijd bij de exits van bocht drie, zes en veertien en zestien. Daar verloor je zo'n vier tienden', informeerde Lambiase. 'Je mag na deze ronde binnenkomen, trouwens', voegde de ingenieur toe. Ondertussen was ook Lando Norris sneller dan de drievoudig wereldkampioen. Het begon weer wat te regenen, maar de baan verbeterde ondertussen wel. In de laatste minuten besloot Verstappen niet nog een snelle run te doen, hij ging naar binnen om zich voor te bereiden op het tweede gedeelte van de sprintkwalificatie. SQ1 werd daarom afgesloten met Pérez, Norris en Verstappen als top drie. De Ferrari's sloten achter de Nederlander aan.
Regen verpest SQ3: 'Het is wel erg glibberig'
Iedereen wilde direct de baan op zodra de lampen uitgingen in de pitstraat, en dat leverde wat duw- en trekwerk op bij de coureurs die stonden te wachten. Verstappen bleef nog even binnen om te voorkomen dat zijn banden te koud zouden worden. 'Geen haast om de pitstraat uit te komen, Max. Zorg ervoor dat er een groter gat komt tussen de auto's voor je', zei Lambiase. Na een opwarmronde ging de Nederlander er weer voor zitten en pakte hij de eerste tijd. Hij dook een tiende onder de tijd van Leclerc. 'Ik denk dat het snel gaat regenen', zei Verstappen, die weer onderweg was naar de pitstraat. 'Ja, we verwachten binnenkort ook wat regen', antwoordde de ingenieur. 'Het miezert hier al wat', liet de Red Bull-coureur weten.
Terwijl Verstappen alweer in de pitbox stond, begon het op het circuit hard te regenen. Meerdere coureurs kwamen in de problemen, er waren nog een paar minuten op de klok en die laatste rondes moesten nog wel verreden worden. Verstappen en Pérez waren in ieder geval veilig. De regen veranderde van wat druppels naar een flinke bui, en dus ging Verstappen gewapend met de intermediates de weersomstandigheden trotseren. 'We houden de timing in de gaten voor het alternatieve plan', zei Lambiase toen Verstappen aansloot in de rij in de pitstraat. 'Hoelang nog?' vroeg de Red Bull-coureur. 'Iets langer dan een minuut, Max', zei de ingenieur. Daarna kon Verstappen de natte baan gaan verkennen. Het was direct duidelijk dat de omstandigheden lastig waren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De bandentemperaturen zijn nogal laag, maar we blijven buiten', ging Lambiase verder. 'Kunnen we wel zo verder dan? Het is erg glibberig', antwoordde Verstappen. 'Modus vier, graag. Diff seven en mid seven zijn ook beschikbaar', zei de ingenieur over wat afstellingen van de auto die Verstappen in de regen wellicht konden helpen. Na een opwarmronde ging hij beginnen aan een snelle ronde. Op de onboards was het duidelijk te zien dat hij moeite had met de auto, die alle kanten op wilde glijden. 'Deze ronde ben je kwijt door track limits in bocht zes', zei Lambiase. Verstappen ging daarna nog een keer proberen en leek de auto wat beter onder controle te hebben dan tijdens de eerste ronde. Het lukte hem echter niet om de poleposition te pakken, die ging naar Lando Norris.
Batterij doet niet wat Verstappen wil: 'For f*ck's sake!'
Op zaterdagochtend mocht Verstappen de sprintrace dus aanvangen vanaf P4. Voor hem stonden Norris, Lewis Hamilton en Alonso. Doordat Norris een fout maakte bij de start en terugzakte naar het middenveld won hij direct een plekje. In de eerste bochtensectie probeerde de Nederlander Alonso te pakken, maar dat lukte niet meteen. Hij zat een tijdje achter de Spanjaard en de zevenvoudig wereldkampioen, die Norris had verschalkt in de eerste bocht. Achter hem zat Carlos Sainz, en hij vormde best een bedreiging. 'Carlos op twee tienden', waarschuwde Lambiase. Verstappen moest dus ook in zijn spiegels kijken terwijl hij de twee mannen voor zich aan wilde vallen. 'Sainz nu op zeven tienden, nog binnen DRS dus', vervolgde Lambiase. 'Engine 8, position 14, wanneer je kan.'
'Waarom levert mijn batterij geen vermogen, for fuck's sake?' vroeg Verstappen geïrriteerd. Hij wilde sneller wegrijden bij Sainz, maar dat ging op dat moment even niet. 'Modus 8, graag, Max. En Engine 8, position 14', herhaalde Lambiase. Verstappen zat daarna even aan de knoppen op zijn stuur en al snel was het probleem met de batterij weer opgelost. Het gat tussen hem en Alonso was inmiddels wat meer dan een seconde, maar hij had Sainz ook al een seconde achter zich gelaten. 'De pace voor je is 40,4, jij rijdt 40,3. Je zal ze snel dichtbij komen', zei Lambiase. Alonso was inderdaad alweer in zicht, en Hamilton ook. Verstappen had het gaspedaal flink ingetrapt om P1 weer op te eisen. Tegelijkertijd moest hij wel om zijn banden blijven denken, er waren nog veertien ronden te gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zat bijna binnen DRS van Alonso en had Sainz definitief afgeschud, de Ferrari-coureur zat op 1,3 seconde achter hem. Hij was bezig met Pérez die aan kwam kloppen. De 26-jarige hoefde dus niet in zijn spiegels te kijken en kon zich richten op het inhalen van Alonso en Hamilton. 'Bocht acht is niet zo fijn', zegt Verstappen. 'Gebruik de push-toggle in bocht acht', raadde Lambiase aan. In de tiende ronde was hij Alonso en Hamilton voorbij en kon hij zijn pace in vrije lucht rijden. Het duurde dan ook niet lang voordat hij zijn voorsprong begon op te bouwen. 'Nog negen rondes te gaan, Hamilton zit op 2,1 seconden achter je', liet Lambiase weten. De ingenieur hoefde hem vervolgens alleen maar door te geven hoe groot het gat was met de coureurs achter hem. Al gauw werd het gat vijf seconden.
Eerste zege van het weekend: 'Clean and cool'
'Update over de voorvleugel, Max?' vroeg Lambiase. 'Alles prima', antwoordde Verstappen. 'Oké, begrepen', zei de ingenieur. De drievoudig wereldkampioen was in zijn nopjes in de RB20 en reed elke ronde verder weg van Hamilton en Alonso achter hem. 'Nu zijn er nog vijf rondes te gaan', klonk Lambiase weer. Zijn voorsprong ging richting de acht seconden. 'B-Bal 10 is beschikbaar om te testen, als je dat wil', voegde de ingenieur eraan toe. In de laatste helft van de race kon de Nederlander op zijn dooie gemak dus wat afstellingen testen. 'De rembalans is overal goed behalve in bocht veertien', gaf Verstappen als feedback. 'Je kan dus die settings behouden en dan de push-toggle in bocht veertien gebruiken, of je kan terug naar B-Bal 8', zei Lambiase.
Verstappen had uiteindelijk maar negen rondes nodig om een voorsprong van dertien seconden op te bouwen. De Nederlander kwam als eerste over de streep om de sprintzege op zijn naam te zetten. 'Goed gedaan, Max. Clean and cool. Nu door naar zondag', zei Lambiase. 'Ja, dat was een goede race. In het begin was het wel moeilijk, maar daarna was het prima', zei Verstappen. 'Fantastisch gereden, Max', klonk teambaas Christian Horner. 'Gefeliciteerd met de sprintzege en we hebben goede data voor zondag', zei de Brit. 'Ja, exact', zei de Nederlander. Lambiase verzocht hem op de baan te blijven, daar mocht hij namelijk zijn auto laten staan, vanzelfsprekend achter het bordje met hetzelfde nummer dat ook op zijn auto staat.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties