Oud-kampioen Jacques Villeneuve ziet het positief in voor Red Bull Racing nu de eerste twee vrije trainingen van de Grand Prix van Azerbeidzjan erop zitten, zo verklaart hij in gesprek met F1Maximaal.nl in de paddock in Bakoe. De Oostenrijkse renstal heeft een update aan de vloer meegebracht naar de Kaspische havenstad en het lijkt erop dat het al wat beter gaat met de RB20. Na de Grand Prix van Italië noemde Max Verstappen de bolide nog 'een monster'.
Red Bull liet tijdens de eerste twee vrije trainingen in de krappe straten van Bakoe al enige signalen van verbetering zien, maar Verstappen klaagde op de boordradio nog steeds over de balans en onderstuur. Nu zijn de fundamentele problemen van de RB20 niet met één upgrade opgelost, maar de aangepaste vloer moet een stap in de goede richting zijn. De venturi-kanalen van de vloer zijn op bepaalde punten verhoogd en op andere plekken van de vloer een beetje verlaagd.
Deze kanalen reguleren de luchtstroom onder de auto en deze aanpassingen zouden dat proces 'in alle condities' moeten verbeteren. Villeneuve zag in dat deze update broodnodig was om de auto enigszins onder controle te krijgen. 'Het lijkt de auto al rustiger te hebben gemaakt en een beetje wendbaarder, gemakkelijker om te rijden', zegt de Canadees. 'Vooral Pérez had dat nodig', gaat hij verder. De Mexicaan was immers diegene die het meest last had van de problemen van de auto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Villeneuve wacht af wat de RB20 in de race gaat doen
Al vanaf het begin van het jaar en zelfs daarvoor, in 2023, klaagde Verstappens teamgenoot over bepaalde problemen met de balans van de Red Bull-bolide, die Verstappens rijstijl naar zijn idee veel minder troffen. 'Max kon om de problemen heen rijden, maar dit (de upgrade, red.) zal beide coureurs helpen', denkt Villeneuve. Het is echter nog afwachten hoe de auto zich gedraagt in de race. In de afgelopen paar weekenden leek het vaker goed te gaan op vrijdagen en zaterdagen, maar sloeg het rijgedrag van de RB20 om op zondag.
Red Bull-hoofdingenieur Paul Monaghan was voorzichtig optimistisch na de eerste trainingssessies, maar gaf aan dat de focus vooral ligt op de resultaten van de upgrade na de race. 'Je ziet de grootste verschillen altijd pas op zondag', vult Villeneuve aan. 'Je moet dan de banden managen en dergelijke processen die erbij komen kijken die je in kortere sessies gewoon niet hebt. Met nieuwe banden en weinig brandstof is zoiets normaal gesproken minder duidelijk. De upgrade was in ieder geval nodig om de auto wat te stabiliseren', aldus de oud-kampioen van 1997.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull laat verbetering zien in de long runs
Hoewel Verstappen het stratencircuit van Bakoe niet als een van de sterkste banen ziet voor Red Bull, lieten de data van de long runs positieve dingen zien. Daaruit werd duidelijk dat Red Bull dichter bij McLaren zit dan in de afgelopen weekenden het geval was, maar was ook te zien dat Ferrari erg snel was. Het was op vrijdag echter behoorlijk warm, zelfs de warmste dag van het weekend, terwijl het op zondag een graad of 26 zal worden, wat vier à vijf graden koeler is dan tijdens VT1 en VT2. Daarnaast kan de wind ook een grote rol spelen op zondag. Het is nog even afwachten wat Red Bull ervan kan maken dus.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties