Roberto Merhi, voormalig Formule 1-coureur en tevens goede vriend van Carlos Sainz, denkt dat het Marina Bay Street Circuit een goede baan zal zijn voor Ferrari, maar twijfelt over de kansen van Red Bull Racing. Hoewel Merhi verwacht dat de problemen die Red Bull vorig jaar ervoer in Singapore dit jaar niet zullen terugkeren, denkt hij dat het voor Ferrari mogelijk is om voor Red Bull en Mercedes te eindigen.
Merhi racete in 2014 en 2015 in de Formule 1 en heeft dus het debuutjaar van zowel Max Verstappen als Sainz meegemaakt. Merhi kwam eerst uit voor Caterham, waarna hij in 2015 overstapte naar Manor. In 2015 racete de Spanjaard tegen beide coureurs, waarna vooral Sainz een goede vriend is geworden. Merhi is inmiddels een vast onderdeel van 'Team 55', zoals hij uitlegde in gesprek met F1Maximaal.nl. Waar Sainz is, is Merhi ook. Het was voor de goede vriend van de Ferrari-coureur dan ook fantastisch om de zege in Singapore in 2023 mee te mogen maken, en hij hoopt vanzelfsprekend dat Sainz het dit jaar opnieuw waar kan maken.
De Madrileen was in Bakoe op weg naar een podium, maar een late crash met Sergio Pérez gooide roet in het eten. 'Ik weet niet of je het nog weet, maar vorig jaar had Carlos hier een heel slecht weekend vergeleken met Charles', begint Merhi over het weekend in Azerbeidzjan. 'We hoopten er wat van te kunnen maken, vooral met Singapore in het vooruitzicht', vervolgt de Spanjaard. 'Hij won daar vorig jaar. Singapore is een goed circuit, en ik denk dat dat voor zowel Carlos als voor Ferrari geldt.' Hoewel het in Azerbeidzjan niet zo ging als gehoopt, lijkt Merhi te verwachten dat het Ferrari voor de wind zal gaan in Singapore.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Problemen van Red Bull in 2023 betekenen niets voor dit jaar
Vorig jaar verwachtte niemand dat er een team of een rijder zou zijn die Red Bull na de zomerstop zou kunnen verslaan. Verstappen zette een indrukwekkende reeks van tien zeges achter elkaar voort in Monza, en wilde daar elf van maken in Singapore. Helaas kampte de RB19 met balansproblemen en betekende het een rampzalig weekend voor de kampioensformatie. Met het oog op de huidige problemen, wordt er dan verwacht dat het weer zo zal gaan bij Red Bull? 'Niet echt', antwoordt Merhi. 'Vorig jaar domineerden ze, en nu domineren ze niet meer. In mijn opinie is het een compleet andere auto dan die van vorig jaar en heeft de concurrentie hen ingehaald.'
Daarmee doelt Merhi erop dat de twee situaties, die van Singapore in 2023 en die van dit jaar, eigenlijk helemaal niet te vergelijken zijn. Red Bull is niet langer het beste team, en dat was de Oostenrijkse renstal vorig jaar wel. 'En ik denk ook zeker dat ze na een slecht weekend proberen te begrijpen waarom ze een slecht weekend hadden. Ze gaan dan alles analyseren en daarna wisten ze waarschijnlijk waarom het weekend in Singapore zo slecht was', gaat Merhi verder. 'Ze zullen nu wel weten wat het probleem was en ervoor zorgen dat het niet terugkeert.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Merhi peinst: 'Nu hebben ze een nóg betere auto'
Hoe dan ook noemt Merhi Red Bull niet als hij vervolgens aangeeft welke teams naar zijn idee om de zege in Singapore zullen strijden. 'McLaren is dit jaar echt snel vergeleken met vorig jaar', vervolgt de Spanjaard. 'McLaren was vorig jaar al competitief in Singapore, Lando werd toen tweede, maar nu hebben ze zelfs een nóg betere auto dan normaal gesproken. Op papier zouden ze een stap voor moeten zijn, denk ik, ten opzichte van Ferrari, in Singapore', peinst Merhi. 'Maar ja, ik denk dat het doel voor Ferrari zal zijn om voor de Red Bulls en Mercedes te eindigen, en ik denk dat dat echt mogelijk zal zijn', aldus de Spanjaard.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties