Bij een coureur is het vrij eenvoudig om statistieken bij te houden en met zekerheid te zeggen hoeveel races de desbetreffende coureur nu daadwerkelijk gewonnen heeft, maar dat is bij een ontwerper vaak lastiger, vooral als deze overstapt van het ene naar het andere team. In het geval van Adrian Newey kan er, afhankelijk van de telling dus, na de Grand Prix van Spanje worden gezegd dat de Brit mede verantwoordelijk is geweest voor maar liefst 200 Grand Prix-overwinningen, meer dan Lewis Hamilton en Michael Schumacher samen hebben gewonnen dus. Voormalig teammanager Peter Windsor werkte bij Williams samen met Newey en dus sprak F1Maximaal met Windsor over wat Newey nu zo speciaal maakt.
Newey debuteerde in de Formule 1 bij March in 1987, maar opvallend genoeg werd de nu 64-jarige Brit ontslagen in 1990 nadat het team overging in Leyton House. Met de kennis van nu natuurlijk erg opvallend. Erg rouwig kon Newey er zelf niet over zijn, maar hij kon terecht bij het veel hoger aangeschreven Williams, waar hij als ontwerper zag hoe zijn auto's het grootste gedeelte van het decennium domineerden. Newey werkte in die tijd samen met Windsor, die actief was als teammanager bij het Britse team tijdens de dominante periode met Nigel Mansell achter het stuur. Ondanks vier wereldtitels bij de coureurs in zeven jaar tijd verslechterde de relatie tussen Newey en Williams, en dus vertrok Newey naar McLaren.
Horner maakt Newey sterker
Williams zal zich nog wel eens achter de oren gekrabd hebben, want terwijl Williams afzakte, zag Newey hoe zijn eerste twee ontwerpen bij McLaren Mika Häkkinen tweemaal naar de wereldtitel loodsten. Uiteindelijk vertrok Newey in 2006 van McLaren naar het nieuw opgezette Red Bull Racing, waar hij te maken kreeg met de destijds pas 32-jarige Christian Horner als teambaas. Nu, zo'n zeventien jaar later, staat het duo op het punt om de honderdste overwinning van Red Bull te pakken. Windsor denkt dan ook dat Horner een van de redenen is dat het, in tegenstelling tot March/Leyton House, Williams en McLaren, al zo lang goed gaat bij Red Bull. ‘Adrian (Newey, red.) is wat mij betreft absoluut dé man in de Formule 1 in het moderne tijdperk, daar heb ik geen twijfel over. Je kan Christian Horner daaraan toevoegen, denk ik', vindt Windsor.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
'Kijk maar naar hoeveel races Christian en Adrian samen gewonnen hebben', zegt Windsor over de 99 overwinningen van Red Bull. 'Het is zonder twijfel het meest succesvolle duo in de geschiedenis van de Formule 1. Ik denk dat dat significant is, want een ingenieur is natuurlijk de bepalende persoon in elk team, maar hij kan alleen goed werk leveren als het team het beste in de ingenieur naar boven brengt en hem voorziet van de faciliteiten die hij nodig heeft om de auto te bouwen die hij wil bouwen. Dat is wat Christian Horner ongelofelijk goed gedaan heeft, vergeleken met Frank Williams en Ron Dennis, door Adrian Newey niet altijd hetzelfde te laten doen. Dat heeft Christian heel erg goed gedaan. Hij heeft hem altijd de faciliteiten geboden die hij nodig heeft, en dat is een van de redenen waarom Adrian zo succesvol is. De andere reden is uiteraard zijn eigen natuurlijke talent.’
De tekentafel van Newey stijgt in waarde door het budgetplafond
Windsor kent Newey al lange tijd persoonlijk, en ziet dat de ontwerper van de dominante RB19 absoluut racegek is. ‘Als persoon is hij gewoon een racer. Hij houdt van het racen', aldus Windsor. 'Of hij nu praat over zijn tijd als race-ingenieur voor Christian Danner in de Formule 2 al die jaren geleden, of over het Indy-racen, of over zijn zoon Harry en diens carrière, of het nu Adrian is die zelf in een Lotus 49B rijdt, of hij nu op de pitmuur zit, of dat hij naar een race tussen Max Verstappen en Charles Leclerc kijkt. Hij is gewoon een racer, net zoals we dat allemaal zijn, en dat maakt Adrian heel erg speciaal, omdat hij daarnaast ook over zo’n waanzinnig brein beschikt.’
‘Hij heeft ook een tekentafel', zegt Windsor over een van de dingen waar Newey bekend om staat. 'Dat is een interessante toevoeging aan de budgetlimiet als je kijkt naar hoe CFD gebruikt kan worden. Ik denk niet dat een tekentafel ooit kan dienen als vervanging voor CFD. Het is mogelijk wel een vervanging, of beter gezegd een toevoeging, aan CAD, Computer Aided Design, en dat is weer iets heel anders dan CFD, Computational Fluid Dynamics. CFD is niet iets dat je makkelijk kan nabootsen met een tekentafel. Petje af voor Adrian dat hij nog steeds beter werk heeft geleverd dan welke andere ingenieur dan ook, ondanks de beperkingen van het budgetplafond, en ondanks de straffen die de wereldkampioen sowieso al krijgt als het aankomt op windtunneltijd en CFD-simulaties, en ondanks dat ze daar nog een straf bovenop kregen. Dat is werkelijk ongelofelijk, en komt deels door hoe goed hun auto in 2021 en 2022 was, en deels door zijn brein en hoe goed hij is', sluit Windsor zijn lofzang af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties