Tijdens het chaotische 2024-seizoen van Red Bull Racing werd de term 'de Max-factor' regelmatig benoemd om aan te geven dat Max Verstappen weer de coureur was die het verschil maakte. Oud-coureur Tom Kristensen denkt dat Red Bull als team ook heeft gezorgd voor de stijgende lijn na de zomerstop, maar dat ze dat alleen konden doen met een coureur als Verstappen. Mr. Le Mans blikt terug op het 2024-seizoen van Red Bull.
Voor Red Bull begon het afgelopen seizoen voorspoedig op de baan, maar naast de baan gebeurde het een en het ander waardoor het team flink door elkaar werd geschud. Het jaar trapte af met de zaak rondom Christian Horner, geruchten over een mogelijke schorsing van Helmut Marko en speculaties over Verstappens toekomst bij het team. Daarbovenop kwamen de vertrekken van een aantal hooggeplaatste medewerkers, zoals topontwerper Adrian Newey en sportief directeur Jonathan Wheatley.
Hoewel dat soort dingen niet direct impact op het team hoeft te hebben, kende Red Bull wel een vormdip halverwege het jaar. Meerderen bij de Oostenrijkse renstal wezen Verstappen aan als diegene die het team erdoorheen heeft geloodst. 'Max voerde het natuurlijk uit, maar het team heeft hard gewerkt nadat het flink door elkaar was geschud', geeft Kristensen aan in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'Ze hebben wat personeel verloren en er zijn duidelijk wat vijandigheden geweest aan het begin van het jaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kristensen pakt Qatar als voorbeeld
Verstappen waarschuwde aan het begin van het jaar nog dat het wel noodzakelijk was dat alle sleutelfiguren op hun plek zouden blijven. Later erkende hij zelf ook dat dat niet echt was gelukt. Hoe dan ook bleven hij en het team gemotiveerd om de problemen met de auto op te lossen. Na de zomerstop werd het hebben van een goede auto redelijk cruciaal in de strijd met McLaren. In de tweede seizoenshelft wist Verstappen nog twee Grand Prix-zeges te boeken, in Brazilië en in Qatar. Dat de problemen nog steeds niet helemaal verholpen waren, was in de tweede helft van het jaar wel te zien.
'In Qatar verloren ze veel rondetijd, maar later op dezelfde dag, nadat Parc Fermé openging, optimaliseerden ze de auto en veranderden ze veel. Je zou haast kunnen zeggen dat het een beetje in paniek was. Maar als je het zo om weet te draaien dat je niet alleen de poleposition pakt, maar ook de Grand Prix wint... Ik onderschat het werk van het team niet, maar zoiets kun je alleen doen met een coureur als Max', zegt Kristensen. 'Hij heeft duidelijk veel vertrouwen in zowel zijn ingenieur als de monteurs.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
2024-seizoen een waardevolle les voor Red Bull
Red Bull weet na het 2024-seizoen duidelijk wat haar te doen staat in 2025. Dan zullen de teams waarschijnlijk nog dichter bij elkaar zitten, en gaan de kleinste details echt het verschil maken. 'Ik zou zeggen dat het (de problemen en het 2024-seizoen van Red Bull, red.) een goede les is geweest voor het team, om dat mee te maken. Alleen goede teams kunnen dat doorstaan en overleven', zegt de negenvoudig Le Mans-winnaar. Red Bull gaat het 2025-seizoen echter in met een vernieuwd rijdersduo. Liam Lawson neemt het zitje van Sergio Pérez over.
Met Verstappen als een van de meest complete coureurs als teamgenoot, staat Lawson een zware taak te wachten. Kristensen denkt niet dat er iemand is die Verstappens rol binnen het team, of zijn talent, na kan bootsen. 'Nee, maar qua snelheid, over het algemeen, zijn ze er', zegt Kristensen. 'Iedereen moet alleen wat meer durven en wat consistenter zijn. Met het huidige kampioenschap verwacht ik dat ze in 2025 veel punten van elkaar af blijven snoepen. Op veel manier zal het kampioenschap nog veel closer zijn. Alle fouten kunnen dan fataal zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties