Waar 2024 nog van start ging zonder debutanten, zit het veld van 2025 vol met onervaren jongens. Andrea Kimi Antonelli, Oliver Bearman, Jack Doohan, en Gabriel Bortoleto beginnen aan hun eerste volledige seizoen in de koningsklasse van de autosport, en het lijkt erop dat daar met Liam Lawson en Isack Hadjar nog twee coureurs bij gaan komen. Hadjar heeft dit weekend veel op het spel staan: twee kansen in de RB20 van Max Verstappen, en de titelstrijd in de Formule 2.
Hadjar was lange tijd niet serieus in beeld voor een Formule 1-stoeltje, maar nu Sergio Pérez toch moet vrezen voor het zwaard van Damocles en Franco Colapinto zijn kansen vergooid lijkt te hebben, heeft de Frans-Algerijnse coureur opeens wél goede kansen. Als Yuki Tsunoda of Liam Lawson naar Red Bull Racing promoveert, staat Hadjar op poleposition om bij Visa Cash App RB in te mogen stappen.
Comeback in de Formule 2
Dat Hadjar eerder nog niet veel genoemd werd, had ook te maken met de stand in het Formule 2-kampioenschap. 'Ik weet nog dat we na Jeddah ongeveer vijf punten te pakken had, en Zane (Maloney, red.) had toen al rond de zestig punten, terwijl ik wist dat dit seizoen mijn laatste kans was om de Formule 1 te halen', vertelt de 20-jarige coureur aan Motorsport.com. Maloney is inmiddels uitgeschakeld in de titelstrijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het Red Bull-juniortalent had regelmatig technische problemen aan de start van het seizoen. 'Ik had dus de druk dat ik sowieso moest leveren, maar na twee weekenden stond ik er dus al heel slecht voor. Hoe zou ik überhaupt op het podium moeten eindigen en punten moeten pakken als ik letterlijk supersnel was, maar alsmaar technische problemen bleef tegenkomen? Deze problemen gaven me niet de kans om podiums te pakken of het juiste momentum te vinden.'
Toch gaf Hadjar de hoop nooit op. 'Ik heb altijd mijn focus behouden en vanaf het weekend in Melbourne heb ik heel sterk gepresteerd. Ik heb het eigenlijk nooit opgegeven.' Inmiddels staat hij nog een half punt achter leider en toekomstig Sauber-coureur Bortoleto. Paul Aron, reservecoureur bij Alpine, heeft als nummer drie alleen nog een theoretische kans op de titel. Hadjar had dan wel een slechte start van het seizoen, maar dat gold ook voor Bortoleto. Sterker nog, de Braziliaan stond na het weekend in Australië nog ver onder Hadjar in het kampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hadjar weet dat hij Bortoleto in Abu Dhabi moet verslaan, nadat hij in Qatar inliep op de Braziliaan. 'In Qatar was het cruciaal voor mij dat ik op de een of andere manier voor hem zou finishen. Ik begon met een achterstand en zag mijn titelkansen al een beetje slinken na de start van de race, maar gelukkig betaalde onze strategie zich uit. We zetten in op een Safety Car, en hij kreeg daarnaast ook nog een straf. Dit was een spannend moment, waar we perfect mee omgingen.' Hadjar startte als negende, ruim achter nummer twee Bortoleto, maar Bortoleto kende pech bij een Virtual Safety Car, en kreeg een vijfsecondenstraf, waardoor hij kelderde van P2 naar P4, tot achter Hadjar.
De RB20 van Verstappen
In Abu Dhabi wordt de titelstrijd beslist. 'Dit is het weekend waar ik het meeste van ga genieten. Ik heb zelf het idee dat ik al het harde werk al gedaan heb. Nu weet ik hoe alles werkt, dus ik hoef niks aan te passen', meent de 20-jarige. 'Ik voel nu veel minder druk dan bij de start van het seizoen. Ik ga er gewoon van genieten en ik wil Campos ook de titel bezorgen, dus ik denk dat dit het leukste weekend wordt.'
Hadjar mag daarnaast tweemaal in de RB20 van Verstappen stappen: eerst in de eerste vrije training, en daarna in de post season test op dinsdag. Heeft hij nog getwijfeld om de eerste vrije training te laten schieten, en zich op het Formule 2-kampioenschap te richten? 'Absoluut niet', lacht Hadjar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De vorige keer mocht ik in Silverstone de eerste vrije training rijden, en toen ging het behoorlijk goed, dus ik zou niet weten waarom ik het niet zou doen', zegt de vervanger van Verstappen. 'Het klopt wel dat het gek is om weer terug naar de Formule 2-auto te gaan. Het is een flinke uitdaging, maar ik heb dit al twee keer gedaan, en beide keren ging het prima. Ik barst van het zelfvertrouwen en weet hoe ik ervoor moet zorgen dat ik aan het einde van de kwalificatie er weer vol bovenop zit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties