Hoewel Susie Wolff bij het brede publiek, mede door Drive to Survive, wellicht bekend staat als de vrouw van Mercedes-teambaas Toto Wolff, weten veel Formule 1-fans dat de Schotse haar strepen ruimschoots heeft verdiend binnen de autosport. Ze was de laatste vrouw die een vrije training reed in de Formule 1 en is momenteel werkzaam als directeur van de F1 Academy, een serie die jonge vrouwen en meisjes naar hogere autosportklassen moet helpen. ‘Soms voelt het nog steeds alsof ik in een jongensclubje zit’, zegt Wolff in een interview met Fortune.
Hoewel er in het verleden wel een handjevol vrouwen hebben meegereden in de Formule 1, is dit al decennia niet meer aan de orde. Ook in de Formule 2 rijden geen vrouwen en in de Formule 3 rijdt enkel de Duitse Sophia Flörsch. Ook is er in geschiedenis van de Formule 1 maar één vrouwelijke teambaas geweest, namelijk Claire Williams. De raad van Liberty Media bestaat ook vooral uit witte mannen, op één uitzondering na. Een officiële regel voor het weren van vrouwen uit de Formule 1 is er niet en een onderzoek van de non-profitorganisatie van David Coulthard, More than Equal, wees uit dat er geen fysieke of psychologische redenen zijn dat een vrouw de Formule 1 niet aan zou kunnen.
Enkele Formule 1-coureurs spreken zich uit voor vrouwen in de autosport
Wolff geeft aan dat er een aantal coureurs zijn die hun steun uitspreken voor het doel meer vrouwen op de baan te krijgen. Ze neemt zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton als voorbeeld. ‘Hij is een coureur die nooit bang is om op te staan en de mensen te steunen die we niet vaak in een motorsportpaddock zien’, zegt de directeur van F1 Academy. Hamilton is regelmatig kritisch op het gebrek aan diversiteit in de Formule 1. ‘We leven in een tijd waarin deze sport een miljardairsclubje is geworden’, meldde hij in 2021 aan de Spaanse krant AS. Wolff wil net als Hamilton een stap zetten naar een sport die niet enkel bereikbaar is voor rijke en mannelijke coureurs.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
‘Het verandert langzaam maar zeker’, geeft Wolff aan. ‘Het is frustrerend constant gevraagd te worden naar hoe het was een vrouw in de autosport te zijn’, zegt de Schotse. ‘Ik gaf altijd maar hetzelfde antwoord. Mensen vonden het leuk om over diversiteit te praten, maar er waren maar weinig mensen die er wat aan deden’, zegt Wolff, die dus nog steeds geldt als laatste vrouw die deelnaam aan een Formule 1-raceweekend. ‘Er was zo veel gedoe rond het feit dat ik de enige vrouw was. Maar in motorsport doet het er eigenlijk niet toe, want je draagt een helm’, doelt ze naar het idee dat je dan niet kunt zien welk geslacht de coureur in de auto heeft.
Samenwerkingen met grote merken cruciaal
‘Toen de mogelijkheid voor de F1 Academy zich voordeed, zag ik dat het de uitgelezen kans was om mee te werken aan een positieve verandering in de sport’, aldus Wolff. ‘Het was het moment waarop we stopten met praten en echt in actie kwamen’, benadrukt ze. ‘Er is zo veel steun voor de serie binnen de Formule 1-kringen. Er komt echt een grote verandering aan.’ Elk Formule 1-team is sponsor van een F1 Academy-coureur en ook een aantal bekende, grote merken werken mee. ‘Samenwerkingen zijn een groot onderdeel van de motorsport, want er is een enorme financiële hindernis om mee te kunnen doen. We geven deze vrouwelijke coureurs extra steun, in de hoop dat ze verder kunnen komen’, legt Wolff uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Schotse is optimistisch en denkt dat het mogelijk is binnen vijf of zes jaar een vrouwelijke coureur te zien in de Formule 1. ‘In deze tijd heeft een vrouw betere kansen een Formule 1-coureur te worden omdat er meer mogelijkheden zijn en er meer steun is’, stelt Wolff vast. ‘Maar het is nog steeds zeer competitief en één van de coureurs worden die zich bij dat groepje van 20 op de grid mag scharen, is erg moeilijk, ongeacht je gender’, weet de Schotse. ‘Ik wil ervoor zorgen dat de volgende generatie kan leren van mijn ervaringen, maar ook de fouten kan voorkomen die ik tijdens mijn carrière heb gemaakt.’
Op termijn zijn vrouwelijke series niet meer nodig
Ook onder de Formule 1-fans groeit het percentage vrouwen, zo ziet ook McLaren-coureur Lando Norris. ‘Soms lijkt het alsof er meer meiden dan jongens zijn’, gaf hij vorig jaar aan tijdens een interview. ‘Ik denk dat het een goed iets is, ook om meiden aan te moedigen te beginnen met racen’, zei de Brit. Naarmate de sport groeit, denk Wolff dat een serie specifiek voor vrouwen overbodig wordt. ‘Het is een sport waar het allemaal draait om talent. Ik geloof oprecht dat, wanneer ze de juiste steun en kansen krijgen, vrouwen de ladder naar de Formule 1 weten te beklimmen zonder dat de paden tussen hen en de jongens gescheiden worden, sluit de directeur van de F1 Academy af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties