Wolff kreeg flashbacks door McLaren: 'Van hen zien we binnenkort een soortgelijk document' Formule 1
Formule 1

Wolff kreeg flashbacks door McLaren: 'Van hen zien we binnenkort een soortgelijk document'

Wolff kreeg flashbacks door McLaren: 'Van hen zien we binnenkort een soortgelijk document'

Mercedes-teambaas Toto Wolff zag het scenario bij McLaren in Hongarije en dacht terug aan de keren waarop hij zelf moest ingrijpen bij zijn coureurs op de baan. Na de crash van Lewis Hamilton en Nico Rosberg in 2016 heeft Mercedes duidelijke regels opgesteld als dergelijke situaties zich weer voor zouden doen en verwacht binnenkort hetzelfde te zien bij McLaren.

Oscar Piastri leidde de Grand Prix van Hongarije tot de tweede pitstop, want op dat moment besloot McLaren Lando Norris eerder binnen te halen om Hamilton en Verstappen te coveren. Vanwege de undercut kwam Norris echter wel voor Piastri terecht, en toen smeekten ze hem met man en macht om langzamer te gaan en Piastri voorbij te laten. Norris leek het eerst niet van plan te zijn, maar besloot een paar ronden voor de vlag toch van zijn gas te gaan. McLaren vierde de eerste zege van Piastri uitbundig, maar het feit dat zijn teamgenoot ervoor aan de kant moest wierp toch een smetje op de feestelijke dag van de Britse renstal.

Wolff is bekend met zulke situaties en het deed hem denken aan de regels die Mercedes had opgesteld nadat Hamilton en Rosberg verantwoordelijk waren voor de dubbele DNF in Barcelona in 2016. Volgens Wolff moet McLaren hier nu een voorbeeld aan nemen. 'Je leert pas hoe je omgaat met zulke situaties wanneer ze zich voordoen', zegt Wolff tegenover Motorsport-Total. 'Dit is nu voor het eerst bij McLaren gebeurd, en je leert ervan als je twee potentiële winnende coureurs in je team hebt die allebei punten moeten halen zonder de WK-kansen in het kampioenschap te schaden', legt de Oostenrijker uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mcl38 lando norris mclaren hongarije 2024 195
Norris moest wijken voor Piastri in Hongarije.

'We bedachten destijds de eerste spelregels'

De Mercedes-teambaas gaat ervan uit dat McLaren de situatie goed zal analyseren. 'We bedachten destijds (in 2016, red.) de eerste spelregels van deze soort. We wilden ze echter niet 'regels' noemen, dus kozen we voor de term 'racing intent'', gaat Wolff verder. Het gaat dus om een interne verduidelijking van wat Mercedes met haar Formule 1-project wil bereiken en wat dat betekent voor de coureurs op het circuit en hun gedrag tijdens gevechten onderling. 'Van McLaren zien we binnenkort een soortgelijk document', weet Wolff zeker.

Hij geeft aan Andrea Stella en Zak Brown een zeer sterk leidersduo te vinden en kan daarom alleen maar aanraden 'de kaders vast te stellen voor wat er in zulke situaties moet gebeuren', aldus de Oostenrijker. Wolff benadrukt dat het essentieel is om deze regels consistent toe te passen. Hij verwijst daarbij naar de Grand Prix van Hongarije 2017, waarbij Hamilton Valtteri Bottas inhaalde om Kimi Raïkkönen aan te vallen, maar hij kwam er ook niet voorbij. 'We vroegen toen om de posities te wisselen, want we hadden Valtteri beloofd dat hij de positie terug zou krijgen als Lewis Kimi niet in kon halen', zegt Wolff.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rosberg hamilton mercedes bahrein 2014
Mercedes besloot duidelijke regels op te stellen na de crash van Hamilton en Rosberg.

McLaren probeerde het juiste te doen

Mercedes heeft die beslissing toen gemaakt ondanks dat Hamilton dat jaar voor het kampioenschap vocht. McLaren heeft een lange tijd niet vooraan meegevochten en moet dergelijke kaders dus nog vaststellen, denkt Wolff. In Hongarije 'probeerde McLaren het juiste te doen' naar zijn idee, nadat Piastri Norris een aantal keren heeft moeten ondersteunen. 'Het is nu essentieel om het gesprek met de coureurs aan te gaan en bespreken hoe het vanaf hier verder gaat', sluit Wolff af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws