Wolff: 'Balance of Performance is een faillissementsverklaring voor de Formule 1' Formule 1
Formule 1

Wolff: 'Balance of Performance is een faillissementsverklaring voor de Formule 1'

Wolff: 'Balance of Performance is een faillissementsverklaring voor de Formule 1'

Toto Wolff zou een Balance of Performance in de Formule 1 een regelrechte ramp vinden. De teambaas van Mercedes heeft begrip voor de problemen die Renault blijkt te hebben en hij staat dan ook open voor gesprekken met de verschillende teams. Desondanks wil hij de motorleveranciers die goed werk hebben geleverd niet benadelen. Wolff hoopt dan ook dat de Formule 1 zijn geloofwaardigheid behoudt door een verstandige keuze te maken.

De Formule 1-commissie heeft afgelopen vrijdag gesproken over een mogelijke Balance of Performance voor de motoren. Renault heeft aangegeven dertig pk achter de concurrentie te zitten. Wolff wil best meedenken en een vermeerdering van testuren voorstellen. 'Daar zal over gediscussieerd worden', geeft de Mercedes-teambaas aan bij Autosport. 'Maar het aanpassen van brandstofstromen of Balance of Performance is een ramp en een faillissementsverklaring voor de F1. Daarover mag zelfs niet gesproken worden.'

'Entertainment volgt sport, en waarom de sport zo geloofwaardig is, is omdat je gewoon hard moet werken om succesvol te zijn', vervolgt Wolff. De Oostenrijker heeft al vaak gezegd dat de Formule 1 een meritocratie is. Hoewel Wolff begrip heeft voor de mogelijke problemen van Renault, wil hij niet het harde werk van andere motorleveranciers tenietdoen. 'Als je als motorleverancier achterblijft en je motor presteert niet zo goed als die van anderen, is dat natuurlijk een probleem voor iedereen. Maar tegelijkertijd willen we met een bevroren motor niet riskeren dat iemand zijn kansen verliest.'

Wolff wijst naar nieuwe voorschriften in 2026

Wolff staat dan ook open voor allerlei voorstellen, zolang de andere teams maar niet te veel benadeeld worden. Daarnaast geeft de Mercedes-teambaas aan dat er al wat regels klaarstaan, mochten deze problemen in 2026, als het nieuwe motorreglement ingaat, zich weer voordoen. 'Daarom hebben we in de voorschriften voor de krachtbron van 2026 een regel opgenomen dat als één krachtbron drie procent onder de beste krachtbron zit, de teams zullen samenkomen en bespreken wat er gedaan kan worden', aldus Wolff.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws