Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Met nog één race voor de boeg voor de zomerstop reist de Formule 1 af naar België. Op Spa-Francorchamps zullen de teams en coureurs te maken krijgen met een sprintraceweekend en mogelijk ook wat regen.
Het circuit is meermaals in opspraak geraakt. De Grand Prix van België heeft vanwege de iconische baan steevast op de kalender gestaan, maar er zijn steeds meer vraagtekens opgekomen. Een deel daarvan heeft te maken met veiligheid, aangezien het circuit gevaarlijk wordt geacht. Vooral in de regen kunnen er problemen zijn en daardoor werd in 2021 niet echt geracet op Spa Francorchamps, maar er werden wel punten uitgedeeld. Hierdoor zal de 'race' van dat jaar gewoon meegenomen worden in deze vormcheck. De rookies, Zhou Guanyu en Nico Hülkenberg zullen niet verschijnen.
Verstappen de baas in geboorteland
Coureur | Puntentotaal GP België 2020-2022 | DNFs GP België 2020-2022 |
1. Max Verstappen | 53,5 | 0 |
2. Lewis Hamilton | 32,5 | 1 |
3. George Russell | 21 | 1 |
4. Sergio Pérez | 19 | 0 |
4. Esteban Ocon | 19 | 0 |
4. Daniel Ricciardo | 19 | 0 |
7. Valtteri Bottas | 18 | 1 |
8. Carlos Sainz | 15,5 | 1 |
9. Charles Leclerc | 10 | 0 |
9. Pierre Gasly | 10 | 0 |
9. Fernando Alonso* | 10 | 0 |
12. Alexander Albon* | 9 | 0 |
13. Lando Norris | 6 | 0 |
14. Lance Stroll | 2 | 0 |
15. Yuki Tsunoda* | 0 | 0 |
15. Kevin Magnussen* | 0 | 0 |
* Coureurs met een sterretje achter de naam hebben aan twee van de meest recente drie edities meegedaan.
Max Verstappen wist de vorige editie van de Grand Prix van België op dominante wijze naar zich toe trekken. De coureur van Red Bull Racing was het gehele weekend een stuk sneller dan de rest van het veld. Het werd al redelijk snel duidelijk dat de tweevoudig wereldkampioen ergens achteraan zou starten vanwege een gridstraf. Toch heerste er een gevoel in de paddock dat Verstappen, ongeacht zijn startpositie, de race zou winnen. Met één run in Q3 was de Red Bull-coureur al verzekerd van de snelste tijd, tot verbazing van goede vriend Lando Norris.
Op de zondag werd de angst van de paddock waarheid. Verstappen begon vanaf de veertiende plek en bleef in de openingsronden rustig. Om zich heen sneuvelden coureurs als Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, maar Verstappen wist uit het gedrang. Na de safetycar kon de in België geboren coureur de ene na de andere coureur inhalen. De meeste collega's van Verstappen zagen in dat de Red Bull-rijder in de weg rijden geen zin had en lieten hem dan ook zijn gang gaan. In ronde achttien reed Verstappen definitief op kop en die positie stond hij niet meer af. De regerend wereldkampioen scoorde maximale punten, nadat Charles Leclerc faalde in het behalen van de snelste raceronde.
Russell verbaast de F1-wereld met P2
Een jaar eerder schreef Verstappen officieel gezien de overwinning ook op zijn naam. De Red Bull-coureur deed dat echter wel op de zaterdag. Op een kletsnat Spa Francorchamps pakte Verstappen poleposition nadat de sessie in Q3 enige tijd werd uitgesteld door een zware klap van Norris. Sebastian Vettel had al eerder aangegeven dat de sessie niet door kon gaan, maar daar gaf de wedstrijdleiding pas na de crash gehoor aan. Dat er in de regen echter grote verrassingen kunnen ontstaan, werd op die bewuste dag op Spa-Francorchamps ook duidelijk.
George Russell liet eerder dat jaar al zien snel te zijn in de regen en dat liet hij ook zien in België. In de laatste seconden van de kwalificatie had Hamilton, die een jaar eerder nog won op Spa-Francorchamps, de snelste tijd in handen. Deze werd echter verbeterd door de coureur die een jaar later zijn nieuwe teamgenoot zou worden. Bij Williams vloog iedereen elkaar in de armen, maar er was nog één coureur die de tijd van de jonge Brit kon verbeteren. Dat deed Verstappen dan ook en daarmee stelde hij zijn zege veilig. Het bleef maar hard regenen op zondag dat de coureurs een paar ronden achter de safetycar reden en de rijders de helft van de punten kregen. Deze regel werd uiteindelijk herschreven om een dergelijke 'farce', zoals Hamilton het noemde, te voorkomen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties