Peter Windsor is diep onder de indruk van Max Verstappen na de eerste twee sessies van 2022. De Nederlander ging het asfalt op in Bahrein om de RB18 uit te testen, en deed dit voortreffelijk. De Britse Formule 1-analyticus herkent enkele F1-grootheden in de manier waarop Verstappen het seizoen, waarin gebruik gemaakt wordt van het grondeffect, afgetrapt heeft.
'Verstappen reed ronden zoals Michael Schumacher, Alain Prost en Jackie Stewart ooit deden. Zoals Mario Andretti zei bij het besturen van de Lotus in '79: 'De auto is aan het asfalt vastgelijmd.'', aldus Windsor, die Verstappen op zeer strakke wijze het jaar af zag trappen. Aan de hand van de tijden van de eerste vrije training vermoedt de Engelsman dat Red Bull overtuigend voorligt op Ferrari, dat voorlopig het op één na sterkste team lijkt.
Verstappen gaat 2022 in als regerend wereldkampioen, en doet dit volgens Windsor op de beste manier mogelijk. Hij heeft een competitieve bolide tot zijn beschikking, en heeft van zijn 2021-plaaggeest, Lewis Hamilton, geen last meer. 'Verstappen gaat zijn eerste race in als regerend wereldkampioen, en dit is Walhalla voor hem. Met name omdat Mercedes en Hamilton een probleem hebben.'
'Dat is voor Red Bull dus geweldig, en Mercedes heeft een bijzonder slechte start van het jaar. Men zal zeggen dat dit is waar de reglementswijzigingen voor geïntroduceerd zijn. In zekere zin is dit waar.' Windsor kan zich niet voorstellen hoe het voor Hamilton moet voelen om dit weekend vermoedelijk in een auto te stappen waarmee hij niet kan vechten voor zeges, na jarenlang de boventoon te voeren in de koningsklasse van de autosport.
Neweys meesterwerk
Windsor vraagt zich af waar de rauwe snelheid van de Red Bull vandaan komt, en wijst meteen naar Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull. 'Is het de Newey-voorwielophanging of de algemene aerodynamica?', vraagt hij zich hardop af. 'We gaan het zien op de tragere circuits, met name als we het hebben over de voorwielophanging.'
'Ik vermoed echter dat die ophanging een van de sterkste punten van die auto is. Mercedes denkt nu waarschijnlijk: wat voor wijzigingen moeten we doorvoeren om die eigenschappen ook te krijgen', vervolgt de analist. Red Bull heeft met haar voorwielophanging een ongewoon concept gehanteerd waar Mercedes volgens hem momenteel naar aan het kijken is. Het zou de RB18 op aerodynamisch gebied grote voordelen op kunnen leveren, al werd er eerder in de Italiaanse media al gesuggereerd dat de ophanging ook meer mechanische grip bood.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties