Niels Wittich gaat per direct stoppen als wedstrijdleider van de Formule 1, meldt de FIA. De wedstrijdleider, die in eerste instantie werd gehaald als één van de vervangers van Michael Masi, wil andere carrièremogelijkheden achternagaan. Rui Marques, die al verantwoordelijk is geweest voor de wedstrijdleiding in de Formule 2 en Formule 3, zal de taken van Wittich overnemen vanaf de Grand Prix van Las Vegas.
'De FIA kan bevestigen dat Niels Wittich is teruggetreden als F1-wedstrijdleider om nieuwe kansen na te streven', schrijft het bestuursorgaan in een officieel statement. Deze berichtgeving komt vlak voor het einde van het huidige Formule 1-seizoen. Er staan nog drie races op het programma, maar Wittich zal per direct vertrekken uit de koningsklasse van de autosport. De wedstrijdleider werd aangetrokken als vervanger van Michael Masi, die na het controversiële einde van het 2021-seizoen moest vertrekken.
Voor zijn avontuur in de koningsklasse was Wittich verantwoordelijk voor de wedstrijdleiding bij de DTM. De Duitser vormde samen met Eduardo Freitas, die voor zijn Formule 1-avontuur verbonden was aan de langeafstandsraces, een duo als wedstrijdleiding van de koningsklasse van de autosport. Freitas deed al snel een stapje terug, waardoor Wittich de enige wedstrijdleider werd. De Duitser werd wel bijgestaan door Herbie Blash, aangezien de FIA niet wilde dat de wedstrijdleider te veel hooi op zijn vork nam.
De vervanger van Wittich is dus Marques, die tijdens de Grand Prix van Las Vegas direct zijn debuut zal maken. 'Rui brengt een schat aan ervaring mee, aangezien hij eerder heeft gediend als track marshal, scrutineer, nationaal en internationaal steward, plaatsvervangend wedstrijdleider en wedstrijdleider in verschillende kampioenschappen. Recentelijk bekleedde hij de functie van wedstrijdleider voor zowel de Formule 2 als de Formule 3', aldus de FIA.
Wedstrijdleiding F1 onder een vergrootglas
De wedstrijdleiding van de Formule 1 lag de afgelopen weken onder een vergrootglas. De stewards kregen gedurende het raceweekend in Brazilië een hoop kritiek te verwerken voor de timing van de Virtual Safety Car tijdens de sprintrace en de rode vlag tijdens de kwalificatie. Ook hadden de stewards Max Verstappen harder of juist milder moeten straffen tijdens de Grand Prix van Mexico. Of de recente kritiek een reden is voor het vertrek van Wittich, is onduidelijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties