Wat Red Bull denkt dat de FIA wil bereiken met haar onderzoek naar Abu Dhabi 2021 Formule 1
Formule 1

Wat Red Bull denkt dat de FIA wil bereiken met haar onderzoek naar Abu Dhabi 2021

Wat Red Bull denkt dat de FIA wil bereiken met haar onderzoek naar Abu Dhabi 2021

Helmut Marko heeft zijn perspectief geboden op het FIA-onderzoek naar Abu Dhabi 2021. Het motorsportorgaan gaat voorafgaand aan het 2022-seizoen op zoek naar verklaringen voor de beslissingen die Michael Masi gemaakt heeft tijdens de laatste race van het jaar. Marko legt uit wat ze hiermee proberen te bereiken, en wat er volgens hem moet veranderen zodat de wedstrijdleiding adequaat haar werk kan doen.

'Het primaire doel van het onderzoek is om te verduidelijken dat Masi gewoon overweldigd was in die situatie, en dat de teambazen zich niet met de wedstrijdleiding kunnen blijven bemoeien via de radio', zo opent de Oostenrijker bij Kleine Zeitung. Inmiddels is al duidelijk dat radioverkeer tussen de teambazen en wedstrijdleiding in 2022 sowieso niet meer toegestaan is. Vermoedelijk komt er een tussenpersoon te zitten tussen de twee partijen.

Maar daar moet de FIA het niet bij laten als het aan Marko ligt: 'Ook moeten er in de toekomst efficiëntere oplossingen gevonden worden. Alles moet duidelijker. Ik denk dat ze zullen proberen de wedstrijdleiding wat meer te ontlasten.' Eerder werd Masi ook al verdedigd door diverse coureurs die vinden dat het overvolle F1-schema wellicht haar tol geëist heeft bij de Australiër.

Red Bull en Mercedes met meer strijdkracht dan Masi

Wat het probleem vergroot, is dat de teams veel personeel hebben om naast het circuit alle details te bekijken, en de FIA dit maar met vijf man doet. Marko: 'De grote teams, zoals wij, hebben mensen in de fabriek die elk klein detail analyseren en onmiddellijk bij de pitmuur neerleggen. In dat opzicht wordt de FIA dus hopeloos overschaduwd met haar gebrek aan mankracht.' Er wordt gesproken over een Formule 1-variant van het VAR-systeem dat in het voetbal gebruikt wordt.

Marko spreekt Masi vrij

Diverse omstandigheden leidden tot het einde van het seizoen waarin Max Verstappen in de laatste ronde van de race de titel van Lewis Hamilton afsnoepte. Is het dan dus niet enkel de schuld van Masi? 'Nee, natuurlijk niet', verzekert de Red Bull-adviseur. 'Hij wilde een sportieve oplossing vinden. Zoals zo vaak het geval is met safety car-fases heeft de ene coureur er meer voordeel van dan de andere coureur.'

'In de Amerikaanse IMSA-serie worden in dergelijke gevallen vaak gewoon drie ronden extra gereden. Zo zijn de races ineens langer. In de Formule 1 is dit met alle krappe brandstofberekeningen echter geen optie', concludeert hij. In zo'n alternatief ziet Marko geen oplossing binnen de koningsklasse van de autosport, maar wellicht dat er andere maatregelen genomen kunnen worden om een herhaling van Abu Dhabi 2021 te voorkomen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws