Marko kijkt naar de FIA: 'Op het eerste gezicht ziet zo'n specificatie er goed uit' Formule 1
Formule 1

Marko kijkt naar de FIA: 'Op het eerste gezicht ziet zo'n specificatie er goed uit'

Marko kijkt naar de FIA: 'Op het eerste gezicht ziet zo'n specificatie er goed uit'

Helmut Marko geeft aan dat de ontwikkeling van de Red Bull Racing RB18 niet rechtdoorzee was. De reglementswijziging voor 2022 is vele malen groter dan dat deze in de afgelopen jaren was, terwijl er ook nog eens sprake is van een budgetbeperking. Marko gaat in op de uitdagingen van de huidige winterstop, terwijl hij ook uitlegt waarom de doelstellingen van de FIA-ingenieurs voor aankomend seizoen niet per se behaald zullen worden.

'We hebben twee of drie grote hordes moeten nemen met de productie van de RB18', geeft Marko toe in gesprek met Kleine Zeitung. 'Dit was de grootste reglementswijziging in de laatste 15 of 20 jaar.' Welke hordes het team uit Milton Keynes tegengekomen is, daar weidt de Oostenrijker verder niet over uit. Wel is het duidelijk dat de aerodynamische wijzigingen voor 2022, waarbij de FIA een grotere rol ziet voor het grondeffect, de ingenieurs hoofdpijn hebben bezorgd.

Maar niet alleen bij de ingenieurs was het puzzelen in de winter van 2022. Ook de boekhouders hebben zware maanden achter de rug, vertelt Marko: 'Alle nieuwe ontwerpen en plannen moesten binnen het budgetplafond passen. Bovendien hebben we vorig jaar gevochten om een wereldtitel en moesten we parallel daaraan de nieuwe auto ontwikkelen.' Dat kost tijd en geld die het team van Max Verstappen en Sergio Pérez graag in het materiaal van 2022 had gestoken.

Also read

Marko twijfelt aan effectiviteit reglementswijzigingen FIA

De Formule 1-teams hebben een totaal nieuw aerodynamisch concept voorgeschoteld gekregen in een poging het racen aantrekkelijker te maken. Zo wordt er vanaf 2022 gebruik gemaakt van het grondeffect, wat het voor de coureurs makkelijker moet maken om elkaar te volgen. Gaat het gewenste effect bereikt worden met de wijzigingen? Marko twijfelt, en licht toe waar zijn twijfel vandaan komt.

'Het probleem is dat de FIA slechts een aantal ingenieurs hebben die zo'n specificatie opstellen. Op het eerste gezicht ziet zo'n specificatie er goed uit, maar dan zijn er tien teams in de Formule 1 met heel veel ingenieurs en knappe koppen die de reglementen niet willen torpederen, maar er wel voordeel uit willen halen', analyseert hij. Er zit veel meer denkvermogen bij de teams dan bij de FIA, wat betekent dat men met oplossingen komt die de FIA wellicht niet voor ogen had bij het ontwikkelen van de reglementen.

'Hierdoor ontstaat er een onbalans. Laat ik het zo zeggen: de aanpak is goed, maar hoe het er op het circuit uit zal zien, zal pas na twee of drie wedstrijden duidelijk worden', concludeert Marko, die daarmee indirect aangeeft dat hij de werkwijze van de FIA zoals deze er momenteel uitziet niet enorm effectief acht. De vraag blijft wat het alternatief is, de FIA werkt namelijk met beperkte middelen, terwijl de Formule 1-teams (tot 2022) vrijwel onbeperkt konden investeren in de ontwikkeling van het materiaal.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws