Vowles prijst ander team de hemel in: 'Ze hebben het uitzonderlijk goed gedaan' Formule 1
Formule 1

Vowles prijst ander team de hemel in: 'Ze hebben het uitzonderlijk goed gedaan'

Vowles prijst ander team de hemel in: 'Ze hebben het uitzonderlijk goed gedaan'

Het lijkt het team van Williams voor de wind te gaan in de laatste fase van het 2024-seizoen. De Britse renstal verving Logan Sargeant door Franco Colapinto, die al twee keer in de punten reed, en heeft volgend jaar Carlos Sainz in de bolide zitten. Voor 2026 verwacht teambaas James Vowles nog een grote meevaller, namelijk een uitstekende Mercedes-motor.

Onder de nieuwe regelgeving die in 2026 ingaat, zullen de auto’s een compleet ander chassis krijgen, maar ook de motor wordt anders. De bolides moeten bijvoorbeeld gaan rijden op duurzame brandstoffen. Mercedes liet al eens zien goed werk te kunnen leveren wanneer het op nieuwe motoren aankwam, wat leidde tot een dominante periode waarin zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg wereldkampioen werden met de Zilverpijlen.

Vowles blikt alvast vooruit op 2026, wanneer de nieuwe regels ingaan en Williams een van de teams zal zijn die met een naar verwachting sterke Mercedes power unit rond zal rijden. Ook verwacht het team op andere gebieden vooruitgang te boeken met twee ervaren coureurs in de bolides. ‘Ik vind dat Mercedes het uitzonderlijk goed gedaan heeft’, prijst Vowles het Duitse bedrijf. ‘Daarom was ik ook blij een verlenging te tekenen’, geeft de teambaas toe op de Beyond the Grid-podcast, verwijzend naar het klantenteamcontract.

Verschil zal niet zo groot zijn als in 2014

De Brit spreekt zijn verwachtingen uit voor het nieuwe tijdperk van motoren. ‘Ik denk dat je verschillen gaat zien in de power units die niet bestaan’, zegt hij over de huidige stand van zaken. Dat zou echter gaan veranderen. ‘Ik denk dat dat in 2026 gaat veranderen en je zult een verschil zien tussen de power units’, voorspelt de teambaas van Williams. Toch zit een dominantie zoals die na 2014 er niet in. ‘Het zal niet in zulke mate zijn als 2014, toen er grote verschillen ontstonden in het veld’, stelt hij de rest van de grid indirect gerust. Het wordt volgens Vowles wel een kwestie van leren onder de nieuwe regelgeving. ‘Het is waar dat als je het vereenvoudigt, het gewoon meer is van wat we nu al doen, maar het is een compleet herontwerp van wat je doet op elektrisch gebied’, legt hij uit. ‘Hoe je de meeste performance eruit zal halen is anders’, verwacht hij dan ook.

Nieuwe regelgeving is een kans

Vowles is dus enthousiast en lijkt te verwachten dat Mercedes in 2026 weer met een goede, zo niet de beste motor zal komen. ‘Het is een kans’, vertelt hij. ‘In het geval van Mercedes waren ze er vroeger bij dan de rest en investeerden ze op andere gebieden’, voegt hij eraan toe. Ondanks de hoge verwachtingen besloot één klantenteam van Mercedes te vertrekken. Aston Martin gaat in 2026 verder met een power unit van Honda, dat nu nog motoren levert aan Red Bull. Red Bull gaat, net als nieuwkomer Audi, zelf de power unit maken. Alpine stopt juist met het rijden met Renault-motoren en heeft al voorzichtig geflirt met Mercedes wat betreft een samenwerking, wat betekent dat Mercedes met hetzelfde aantal klantenteams aan het nieuwe tijdperk begint.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws