Peter Windsor denkt dat Max Verstappen mentaal gezien aan een uitdagend seizoen bezig is. De Nederlander geldt als de stabiele factor in een onrustige omgeving, waardoor hij regelmatig vragen over de situatie in het team voorgeschoteld krijgt. Windsor vindt daarnaast dat race engineer Gianpiero Lambiase dit seizoen ook niet vrijuit gaat, nadat Verstappen al meerdere malen kritiek uitte op zijn rechterhand.
Aan het begin van het seizoen stond vooral Christian Horner in het middelpunt van de aandacht bij Red Bull Racing. In de openingsmaanden van het seizoen stond niet alleen de toekomst van Horner op het spel bij de Oostenrijkse renstal, maar ook Helmut Marko en Max Verstappen spraken openlijk hun twijfels uit over een verder verblijf bij het team. Die storm is inmiddels gaan liggen, maar inmiddels hebben wel verschillende kopstukken van Red Bull hun vertrek aangekondigd, waaronder Adrian Newey, Jonathan Wheatley, en Will Courtenay.
Verstappen te vaak afgeleid door randzaken
Jos Verstappen gaf het eerder deze week al aan dat de leegloop bij Red Bull zorgwekkend is, en daarnaast een afleiding vormt voor zijn zoon. 'Max krijgt de vragen iedere keer, en noem maar op. Ik denk gewoon dat het niet goed is wat er nu gaande is', aldus Verstappen senior, die zelf ook niet blij was met het vertrek van verschillende sleutelfiguren. 'Ja, dit is waar ik voor heb gewaarschuwd. Het zijn te veel vertrekkende mensen', deelde de vader van Max.
Naast het vertrekkende personeel en de onrust omtrent teambaas Horner gaat het ook sportief gezien niet erg goed bij Red Bull, dat een grote voorsprong bij de constructeurs uit handen gaf. Verstappen kaartte intern al langer aan dat er problemen waren bij de RB20, en voelde zich niet serieus genomen. De wereldkampioen gaf al aan dat niet iedereen binnen het team op dezelfde golflengte zat, en dat bepaalde mensen eens wakker moesten worden.
'Het is een heel vreemd jaar geweest', zegt Windsor dan ook in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'Het is voor Max ook een heel gek jaar geweest, vergeleken met de afgelopen twee seizoenen. Hij is een paar geer geïrriteerd geraakt door strategische keuzes en andere dingen, die niet zijn kant op vielen. Aan de andere kant bleef hij juist heel rustig in Australië, toen zijn remmen in brand stonden, en dit hem een zekere overwinning kostte. Toen was hij nog heel rustig', zo geeft Windsor aan dat de Limburger juist met engelengeduld aan het seizoen begon, te midden van een zeer onrustige politieke situatie in het team.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Emmer loopt over bij Verstappen
Het geduld van Verstappen werd in de maanden daarna dus regelmatig op de proef gesteld, en vlak voor de zomerstop liep het Verstappen even over. 'In Australië was hij nog heel rustig, maar Hongarije was juist emotioneel gezien geen geweldig weekend', vertelt de 72-jarige analist. Red Bull had juist in dat weekend een flink pakket aan upgrades geïntroduceerd, en op donderdag voor de race benadrukte Verstappen nog dat het cruciaal was dat deze upgrades een stap vooruit zouden zijn. Dat bleek niet zo te zijn, en de situatie van Verstappen verslechterde verder, met vanaf Hongarije maar één podiumplek in vijf races tijd.
Windsor vindt dat het team ook niet goed met zijn kampioen is omgegaan in Boedapest. 'Ik denk ook niet dat Red Bull daar het maximale uit Max haalde in de race, want Max is een jongen, die best makkelijk te lezen is. Wat dat betreft lijkt hij heel erg op Nigel Mansell, durf ik wel te zeggen', geeft Windsor aan, die als teammanager van Williams Mansell zelf naar de wereldtitel loodste in 1992. 'Je weet met Max precies waar je aan toe bent, en je weet dat hij het niet kan uitstaan als dingen niet gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Hongarije ging de strategie helemaal niet goed, en plaatsten Lewis Hamilton en Charles Leclerc undercuts op de Nederlander, die zich al opmaakte voor een inhaalrace. De situatie werd alleen maar slechter toen Verstappen bij een mislukte pitstop ook nog veel tijd verloor. Enkele ronden later meldde Lambiase zich op de boordradio, nadat Verstappen meerdere keren de snelste rondetijd liet noteren. 'Je hebt de banden lekker rustig op temperatuur gebracht', klonk het vol sarcasme, waarop Verstappen uit zijn slof schoot: 'Nee man, kom nu niet met deze bullsh*t aanzetten. Jullie gaven mij deze rotstrategie, en ik probeer nu verdomme te redden wat er te redden valt.'
Windsor vindt dat moment een flinke misser van Lambiase. 'Als je dan tegen hem gaat zeggen dat hij op de banden moet letten, of wat dan ook, dan weet je dat hij daarop gaat reageren', weet de Brit. 'Het verbaasde me dan ook dat Red Bull dit deed, want ze kennen hem goed genoeg om te weten hoe hij hierop zou reageren. Uit ervaring kan ik zeggen dat er bepaalde dingen zijn, die je nooit tegen Nigel Mansell moest zeggen in bepaalde racesituaties, omdat hij er niet goed op zou reageren. Dan moet je dit soort dingen gewoon niet zeggen, en een andere manier vinden om het bericht door te geven.'
Verstappen makkelijk te lezen
Windsor vindt sowieso dat coureurs te vaak lastig worden gevallen door de mannen op de pitmuur. 'De radio werkt nu zo goed, dat engineers soms de neiging hebben om tegen hun coureur te praten alsof ze in een teamvergadering zitten, en niet midden in de race. Verstappen is een coureur, en geen professionele engineer, die met zijn koffertje komt opdagen, en zijn laptop daaruit haalt en dan de data analyseert.'
Lambiase heeft het met Verstappen juist relatief makkelijk, meent Windsor, omdat Verstappen goed te lezen is en altijd aangeeft wat hij denkt. 'Hij is een professionele coureur, die in de auto wil stappen, en de race wil winnen. Hij heeft geen zin in dat soort onzin. Dit moeten we niet vergeten bij Max. Wat dat betreft is hij heel makkelijk te lezen. Het zijn juist de coureurs die niet rechtdoorzee zijn, waarmee het communiceren lastiger is. Max is juist makkelijk te lezen, net als George Russell.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties