Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Met nog twee races te gaan voor de zomerstop gaat het Formule 1-circus naar de Hungaroring. Na twee races zonder zege hoopt Max Verstappen uiteraard weer dat hij op de hoogste trede van het podium mag staan.
De coureur van Red Bull Racing voelt de concurrentie in zijn nek hijgen. McLaren en Mercedes hebben bewezen elk weekend mee te kunnen doen voor de podiumplekken, en de afgelopen jaren waren deze teams ook sterk op de Hungaroring. Lewis Hamilton zal bijvoorbeeld op zoek gaan naar zijn negende zege op het circuit, waarmee hij zijn eigen record, die hij vorige week neerzette op Silverstone, kan evenaren. Andere coureurs maken juist pas voor de tweede keer hun meters in Hongarije als Formule 1 -coureur. Oscar Piastri, Logan Sargeant en Nico Hülkenberg, die een paar jaar niet in de koningsklasse van de autosport te vinden was, worden niet meegenomen in deze vormcheck.
'Spin and win' en dominantie voor Verstappen
Coureur | Puntentotaal GP Hongarije 2021-2023 | DNFs GP Hongarije 2021-2023 |
1. Max Verstappen | 53 | 0 |
2. Lewis Hamilton | 49 | 0 |
3. Carlos Sainz | 31 | 0 |
4. Esteban Ocon | 27 | 1 |
4. George Russell | 27 | 0 |
6. Sergio Pérez | 25 | 1 |
7. Lando Norris | 24 | 1 |
8. Fernando Alonso | 18 | 0 |
9. Charles Leclerc | 14 | 1 |
10. Pierre Gasly | 11 | 1 |
11. Yuki Tsunoda | 8 | 0 |
12. Lance Stroll | 1 | 1 |
13. Daniel Ricciardo | 0 | 0 |
13. Alexander Albon* | 0 | 0 |
13. Valtteri Bottas | 0 | 2 |
13. Zhou Guanyu* | 0 | 0 |
13. Kevin Magnussen* | 0 | 0 |
* Coureurs met een sterretje achter hun naam hebben slechts aan twee van de drie edities meegedaan.
De vorige twee edities van de Grand Prix van Hongarije werden beide gewonnen door Verstappen. In 2019 pakte de Nederlander voor het eerst poleposition op de Hungaroring, maar dit wist hij niet om te zetten in een zege. In 2022 pakte George Russell voor het eerst in zijn Formule 1-loopbaan poleposition en hij slaagde erin om Charles Leclerc, die een stuk sneller was in de openingsfase, redelijk lang achter zich te houden. Uiteindelijk was het toch over voor de Mercedes-coureur en lag de Monegask aan de leiding. Toen besloot Ferrari weer een strategische blunder uit de hoge hoed te toveren om zijn coureur te benadelen.
Lees ook
Van Amersfoort kritisch op aanpassing Verstappen-regel: 'Bizar dat ze het weer toestaan'
F1-journalist met diepe buiging na Silverstone: 'Verstappen heeft opnieuw zijn grootsheid bewezen'
Verstappen begon zelf vanaf de tiende plek, dus het was het perfecte moment wat punten in te lopen op de Red Bull-coureur voor Leclerc. Gedurende het weekend werd duidelijk dat de harde band te allen koste vermeden moest worden. Ferrari besloot Leclerc echter op de band met de witte wang te zetten, waardoor de snelheid heel snel weg was. Daarna werd de meervoudig racewinnaar snel gepakt door Verstappen, die een weg naar voren had weten te vinden. De regerend wereldkampioen was de snelste man op de baan, maar draaide ineens 360 graden in de rondte. Daar kon Leclerc maar kortstondig van profiteren, want niet veel later ging Verstappen weer voorbij aan de Ferrari-rijder.
Een jaar later was het dus opnieuw raak voor Verstappen, maar ditmaal moest hij alleen aan het begin van de race het harde werk doen. De Red Bull-coureur moest vanaf de tweede plek starten, aangezien Hamilton poleposition wist te pakken. Op de zondag kwam Verstappen een stuk beter weg dan de zevenvoudig wereldkampioen, waardoor de Limburger in de eerste bocht de leiding al wist over te nemen. Daarna kon Verstappen rustig uitlopen naar een voorsprong van 33 seconden. Hamilton verloor uiteindelijk een podiumfinish. Lando Norris pakte P2, terwijl Sergio Pérez als derde over de streep kwam.
Bowlende Bottas helpt Ocon aan zege
De meest opvallende uitschieter in de lijst is uiteraard Esteban Ocon. De Alpine-coureur wist in 2021 immers de race te winnen. Daarvoor moet hij wel Mercedes bedanken en dan in het bijzonder Valtteri Bottas. De coureur remde bij de start te laat voor de eerste bocht en zorgde voor een heuse kettingbotsing. Vijf coureurs vielen uit en Verstappen was één van de coureurs die met schade door moest rijden na de rode vlag. De uitvalbeurt van Leclerc valt niet direct toe te schrijven aan de fout van Bottas, aangezien de Ferrari-rijder door een vreemde actie van Lance Stroll zijn race moest staken. Pérez, Norris en Bottas zelf zagen we na de rode vlag ook niet meer terug.
Na de strategische fout van Mercedes waarbij Hamilton als enige op de grid stond en het feit dat George Russell een paar posities moest afstaan omdat hij mensen inhaalde in de pits, lag Ocon ineens voorop. Sebastian Vettel probeerde met man en macht langs de Fransman te komen, maar dat bleek nog een knap lastige uitdaging. Hierdoor moest Vettel genoegen nemen met een tweede plek, die even later werd afgepakt door de wedstrijdleiding doordat er te weinig brandstof in de auto zat. Hierdoor kreeg Hamilton P2 in zijn schoot geworpen en mocht Carlos Sainz een podiumplek bijschrijven.
Momentum ligt bij Mercedes
De afgelopen edities van de Grand Prix van Hongarije zijn een positief voorteken voor Mercedes. De Hungaroring is een plek waar de achtvoudig kampioen simpelweg goed presteert, aangezien alleen Verstappen (in 2019) en Vettel (2017) sinds 2013 poleposition pakte naast de Mercedes-rijders. Daarnaast wist de Duitse renstal de afgelopen twee races te winnen. De kans lijkt dus aanwezig dat Hamilton de eerste plek in deze vormcheck over kan nemen. Sinds 2013 stond Mercedes immers alleen in 2023 niet op het podium in Hongarije.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties