Terwijl de meeste racefans het nog volop hebben over de hectische Spaanse Grand Prix, staat het raceweekend in Monaco voor de deur. De iconische race in de straten van Monte Carlo is alweer de zevende van het jaar en dat betekent dat we komend weekend al op één derde van het seizoen zijn. Benieuwd wat je allemaal moet weten voor de Grand Prix van Monaco? In deze voorbeschouwing van F1Maximaal.nl brengen we je op de hoogte van alle ins en outs.
In Monaco keren we terug op het bekendste stratencircuit ter wereld. Al sinds 1929 wordt er door de krappe straten van de stadstaat geracet en dus kent de plek enorm veel historie. Een kijktip voorafgaand aan komend raceweekend is dan ook de legendarische film 'Grand Prix', die je mee terugneemt naar de racerij van de jaren zestig. Ook de vele documentaires (veelal te vinden op YouTube, red.) zijn een aanrader, om nog net een beetje extra in de Monaco-sfeer te komen.
Hedendaags staat de Grand Prix van Monaco vooral bekend om zijn glitter en glamour en komen er jaarlijks talloze celebrities op het evenement af. Desalniettemin is de Formule 1 er nog altijd het hoofdgerecht, al is echt racen er de afgelopen jaren niet makkelijker op geworden. Daar waar het krappe stratencircuit grotendeels hetzelfde is gebleven, zijn de Formule 1-auto's breder, langer en zwaarder geworden, waardoor inhalen op de baan enorm lastig en dus schaars is. Zodoende zal de focus komend weekend komen te liggen op de kwalificatie. Wie vooraan start, maakt een grote kans op de overwinning.
Brokstukken zijn in Monaco haast onvermijdelijk
Een blik op de track map van het stratencircuit in Monaco leert dat de moeilijkheidsgraad hoog is. Het circuit bestaat uit bijna alleen maar krappe, technische bochten en daarbij staat de muur overal dicht op de baan. Het is dan ook geen wonder dat er ieder jaar flink wat voorvleugels sneuvelen, met name bij de coureurs die minder ervaren zijn op het stratencircuit. De meest speciale bocht is bij uitstek bocht 6. De coureurs nemen deze 'rotonde' doorgaans in de eerste versnelling en de gemiddelde snelheid in deze doordraaier is slechts 45 km/h. Daarmee is het met afstand de langzaamste bocht van de gehele Formule 1-kalender.
Also read
Verstappen snapt weinig van betrouwbaarheidsproblemen in F1: 'Het is vooral vreemd'
Verstappen kijkt uit naar GP Monaco: 'We moeten constant op de limiet zitten'
De eerste sector van het circuit is het deel met de hoogste gemiddelde snelheid. Na het rechte stuk over start-finish, waarbij mogelijk ook de enige inhaalactie van de baan ligt, volgt een ietwat flauwe eerste bocht. De gemiddelde snelheid door die bocht is 115 km/h, wat inhalen ook hier niet bevordert. Door de relatief korte remzone is een inhaalactie vrij gemakkelijk te verdedigen, als er geen groot snelheidsverschil tussen de twee coureurs aanwezig is. Na de eerste bocht volgt een net-niet recht stuk met een flink hoogteverschil, waardoor het motorvermogen van de teams daar goed van pas komt.
Veel spannende bochten, maar inhalen is er niet bij
Sector twee begint met vier erg langzame bochten, waarvan bocht 6 al is benoemd. Na deze langzame sectie rijden de coureurs door de befaamde tunnel na bocht 9, een iconisch stuk van het circuit van Monaco. Hier behalen de coureurs een snelheid van zo'n 250 km/h, maar omdat hier geen DRS-zone aanwezig is, is inhalen erg lastig. Zo zagen we Verstappen een wanhoopspoging doen bij Hamilton in 2019, die eindigde in slechts een contactmoment tussen de twee titanen.
Voor sector drie hebben de coureurs zonder twijfel veel uren gestopt in het trainen van de nek. In bocht 13 wordt namelijk 4,2 G gehaald, zeker omdat de huidige Formule 1-auto's met hun downforce levels hard door deze knik gaan. Het circuit eindigt vervolgens met een chicane van bocht 15 en 16, gevolgd door een langzame reeks bochten voor het rechte stuk over start-finish, waar de coureurs zich zullen storten op de exit van de bochten, omdat een goede snelheid op het rechte stuk over start-finish vrijwel een zekerheidje is voor een succesvolle verdediging in bocht 1.
Grotere vleugels en aangepaste bolide
De teams zullen ongetwijfeld kiezen voor een set-up van hun auto's waarbij de focus ligt op het genereren van downforce. Door de vele technische bochten is veel neerwaartse druk nodig en tegelijkertijd is het genereren van drag (luchtweerstand, red.) van mindere zorg voor de renstallen, vanwege het gebrek aan rechte stukken.
Also read
Update | Aston Martin-teambaas: 'Uitspraak dat teams races missen, is overdreven'
Schmidt: 'Red Bull maakt het zichzelf lastig door telkens aan DRS-systeem te rommelen'
Daarnaast is de verwachting dat de teams extra aanpassingen zullen doen aan hun auto's. De ervaring leert namelijk dat de teams doorgaans de ophanging van hun auto's voor de Grand Prix Monaco iets aanpassen, om een grotere draaihoek te creëren voor bocht 6. Met de nieuwe technische regels van 2022 is hier dit seizoen echter minder ruimte voor, dus het zal interessant zijn hoe de teams en de coureurs deze lastige knik gaan tackelen. Omdat bocht 6 zo langzaam is, kan er immers veel tijd worden verloren.
Wordt het Red Bull Racing, of toch Ferrari?
Wie er dit seizoen aan het langste eind zal trekken, zal voor een groot gedeelte dus worden bepaald op de zaterdag. In de afgelopen jaren bleek vaak dat de polesitter ook de winnaar op zondag werd, mits er geen technische fouten optraden. Althans, ook dat is niet helemaal waar: in 2018 won Daniel Ricciardo de race, ondanks het feit dat hij halverwege motorproblemen kreeg. Door zijn bolide zo breed mogelijk te maken op de baan, wist hij in die strijd Lewis Hamilton achter zich te laten, tot frustratie van de Brit. Al met al zijn er dus twee facetten die foutloos moeten gaan voor de coureurs in Monaco: kwalificeren en een pitstop maken.
Het zal spannend worden wie er in Monaco als beste uit de test komt. Ondanks dat Red Bull Racing al jaren heer en meester is in de woonplaats van Max Verstappen, is Ferrari dit jaar eveneens erg sterk. Als we de sectortijden van Barcelona erbij pakken, zien we namelijk dat Ferrari sneller was in de bochtige derde sector. Dit voorspelt veel goeds voor de Italianen, al is het geen geheim dat Verstappen en co in Spanje met relatief weinig downforce reden. Eén ding is zeker: in Monaco lijkt de strijd tussen Verstappen en zijn concurrent Charles Leclerc te gaan.
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties