Na twee wedstrijden in het Midden-Oosten strijkt de Formule 1-paddock neer in down under. Albert Park, het circuit waar ook in 2023 op geracet wordt, wordt gezien als semi-straatcircuit, met barrières in vele bochten maar ook voldoende uitloopstroken. Hoe zijn de kaarten geschud in Australië en wat typeert dit circuit? F1Maximaal.nl neemt je mee.
Voorafgaand aan vorig jaar is Albert Park Circuit aangepast. Het circuit dat ook uit gewone wegen van Melbourne bestaat, is daardoor nu 5,278 kilometer lang. Een deel van de aanpassingen van 2022 bestaat uit het leggen van nieuw tarmac. Doorgaans wordt het grootste verschil in grip level ervaren van jaar 1 op jaar 2, dus de mate van grip blijft tot aan de eerste vrije training nog een vraagteken.
Het Australische asfalt bestaat inmiddels uit maar liefst vier DRS-zones, waarvan de eerste zich bevindt op de start-finish. Na een rechter-linkercombinatie komen de coureurs meteen terecht in de volgende DRS-zone. Snijdt een coureur bocht 1 goed aan, en kan deze coureur dus meer snelheid meenemen door bocht 2 en het daaropvolgende lange rechte stuk, dan is bocht 3 vaak al de eerste plek waarop we inhaalacties kunnen zien.
Bocht 3 komt uit in een paar slingers, met bocht 6 als de traagste knik van de sector. Bocht 7 en 8 zijn de bochten die significant verschillen van de lay-out van twee jaar geleden, en daarvoor. Het einde van sector 2 is nu soepeler, wat betekent dat daar meer snelheid meegenomen kan worden dan in het verleden. Deze aanpassingen hebben tevens geresulteerd in een derde DRS-zone, gevolgd door nog een vierde DRS-zone in sector 4. Je zal de achtervleugels dus vaak open zien klappen in Australië.
Wat gaan we zien op Albert Park?
Melbourne heeft een van de kortste pitstraten - slechts 281 meter lang is deze. Auto's rijden slechts 13 seconden op pitsnelheid, wat betekent dat pitstops er relatief 'goedkoop' zijn. In totaal lijkt het dus of je zo'n 15 of 16 seconden in de pitstraat staat, en dat zal ongetwijfeld de strategie van de teams aantasten.
Er zullen op zondag 58 ronden verreden worden. De polesitter start vanaf de linkerkant en heeft een gat van 281 meter dicht te rijden voor de eerste bocht. Dan is het gevaar echter nog niet geweken, want met het daaropvolgende snelle rechte stuk en de slipstream van de eerste rijder kunnen we daar de eerste inhaalmanoeuvres van de wedstrijd al zien.
In 2022 was de winnende strategie een éénstopper, namelijk een wissel in ronde 22, tevens de totale hoeveelheid pitstops die gedurende de vorige editie gemaakt werden. Van de afgelopen vijf wedstrijden op Albert Park kwam er drie keer een safety car aan te pas. Gezien de barrières is dit niet geheel onlogisch. Afgaand op die informatie is de kans op een safety car technisch gezien dus ongeveer 60 procent.
Wordt het weer Verstappen vs. Pérez?
Uiteraard is de hamvraag voor aankomend weekend wie er met de zege vandoor gaat. Na de eerste twee wedstrijden van het jaar staat Max Verstappen met één puntje voor op Sergio Pérez. Beide heren wonnen één race en eindigden de andere race als tweede. Enkel een snelste raceronde, door Verstappen behaald in Saoedi-Arabië, scheidt de Red Bull Racing-coureurs.
Dat zegt heel erg veel over de vorm van de Oostenrijkers, want in de eerste twee wedstrijden zat de rest van het veld bij lange na niet dichtbij genoeg. Met slechts twee races achter de rug is het te vroeg voor teams om écht grote updates mee te nemen, en als die al komen mag je ze verwachten van Aston Martin, dat door haar P7 in 2022 verreweg de meeste windtunneltijd heeft van de top vier.
Charles Leclerc kan op een goede zaterdag meestrijden voor poleposition, maar op racepace levert de Ferrari simpelweg te veel in. Een Red Bull-zege, misschien zelfs wel een Red Bull één-twee, staat dus in de sterren geschreven. Het blijft echter autosport, en in autosport vallen er nou eenmaal geregeld coureurs uit. Weten doe je 't dus nooit, maar je kan aannemen dat aankomend weekend een makkelijk vervolg wordt van de ijzersterke seizoensstart die Red Bull ervaart.
Piastri's eerste thuisrace
Het is het waard om nog even in te zoomen op Oscar Piastri, de man die sinds het vertrek van Daniel Ricciardo gezien kan worden als de lokale held. De jonge McLaren-coureur heeft het in de eerste wedstrijden prima gedaan, maar heeft materiaal in handen dat niet vooruit te branden is. Dat de technisch directeur van het team uit Woking kort geleden de laan uit vloog, kwam voor experts dan ook niet als een verrassing.
McLaren is samen met AlphaTauri een van de teams die nog op nul punten staat na twee weekenden. Het is te hopen voor Piastri dat McLaren wat vindt, want de vorm van de eerste twee races is onheilspellend. Ook Nyck de Vries en Yuki Tsunoda zijn dus nog niet van de nul af en dat zal in Faenza beslist pijn doen. Met Pierre Gasly bij het team werd geregeld gestreden om punten, maar van die vorm is niets meer over.
Kijken we naar de subtop dan zien we dat Aston Martin mede dankzij een Fernando Alonso in vorm op gelijke hoogte staat met Mercedes. Het team uit Silverstone doet het heel het jaar al goed en dat heeft geresulteerd in vurige gevechten tussen de pijlsnelle Spanjaard en oude bekende Lewis Hamilton, bijvoorbeeld. Met hoe dicht deze twee teams bij elkaar liggen zou het niet verbazen wanneer de twee kemphanen elkaar ook dit weekend weer tegenkomen op de baan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties