Formule 1-journalist Peter Windsor vindt dat het einde van de Grand Prix van Australië het bewijs is dat de wedstrijdleiding die beslissing ook had kunnen maken in Abu Dhabi in 2021. Iedereen weet inmiddels wat daar plaatsvond en wat de uitkomst was, en dat de wedstrijdleiding besloot om de race in Melbourne te laten eindigen achter de safetycar was voor Windsor het bewijs dat het anders kon op die ene dag in 2021.
'Dit is voor mij het bewijs dat het dus anders had gekund', bijt Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Dit is de finish die we hadden moeten hebben in Abu Dhabi 2021', denkt de journalist terug aan de vergelijkbare situatie in Abu Dhabi in 2021, waarbij Lewis Hamilton de titelstrijd verloor. De wedstrijdleiding besloot om nog één ronde te laten racen, waarbij ze een aantal beslissingen namen. In Australië werden ook een aantal beslissingen genomen, waaronder dat de race onder de safetycar zou eindigen. 'En niemand die het wat boeide, alle fans waren gewoon aan het juichen.'
Windsor hoe dan ook lovend over Verstappen
'Laten we het simpel zeggen: Verstappen was ronduit briljant', zegt Windsor. 'Hoe briljant die auto ook is met de banden is bijna bizar. De enige die Verstappen wat competitie kon bieden, was Lewis Hamilton, maar ook hij kon uiteindelijk niet tippen aan Verstappen', stelt de Britse journalist, die alleen maar mooie woorden heeft te zeggen over de topprestatie van de tweevoudig wereldkampioen. 'Hij is altijd formidabel in het ontwijken van de chaos, daar blinkt hij in uit.'
Sergio Pérez, de teamgenoot van Verstappen, moest daarentegen van ver komen en zijn race werd beïnvloed door de chaos van de rode vlaggen en de herstarts. Het hielp Pérez dan ook niet dat hij van ver moest komen, aangezien hij vanuit de pitstraat moest starten vanwege zijn matige kwalificatie. 'Er was niks mis met die auto', stelt Windsor. 'Hij was incorrect door dat te zeggen tegen de pers', gaat de Brit verder. 'Hij had vooraan moeten zitten toen Hamilton achter Verstappen aanzat bij de start. Hij klom wel door het veld, maar met die auto was niks mis', denkt de journalist.
'Voor Mercedes is het significant dat ze Aston Martin hebben verslagen'
Mercedes deed het beter in Australië dan in Jeddah, en als George Russell niet was uitgevallen, had er nog wel meer in gezeten voor Mercedes. Maar dat is achteraf makkelijk praten. 'Hamilton zou Russell verslaan vanwege zijn bandenmanagement', denkt Windsor, die zag dat Hamilton het makkelijker had op zijn banden dan zijn Britse teamgenoot. 'Ja, toen kwam er vuur uit de achterkant. Dat is niet goed, en gaat zeker invloed hebben op de motoren die ze gaan gebruiken gedurende het seizoen', vermoedt de journalist.
'De start van Russell was heel goed, en Hamilton was gewoon geweldig op P2. Het is voor Mercedes significant dat ze Aston Martin hebben verslagen', gaat Windsor verder. 'Voor Aston Martin had dit een goede race moeten zijn, aangezien Mercedes niet zozeer die topsnelheid heeft.' Mercedes eindigde dit keer met één coureur hoger dan de twee coureurs van haar Britse klantenteam. Terwijl Hamilton dus de bokaal van P2 mee mag nemen, neemt Aston Martin wel veel meer punten mee naar huis.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties