De Grand Prix van Australië zal te boek staan als één van de meest chaotische races in de recente geschiedenis van de Formule 1. Max Verstappen wist de race te winnen, maar daarvoor moest de coureur van Red Bull Racing wel eerst een slechte start en drie herstarts overleven. De FIA zwaaide drie keer met de rode vlag na meerdere crashes, maar deze keuze wordt door de meeste coureurs in twijfel getrokken. Genoeg dus om over na te praten met hoofdredacteur Terrence Riepma in deze nabeschouwing.
Wie was de hoofdschuldige voor de uitvalbeurt van Leclerc?
'Echt een hoofdschuldige was er niet als je het mij vraagt. Het was de eerste ronde, je zit in het gedrang, dit kan dan gebeuren. Ik vond Charles Leclerc wel opportunistisch, maar niet overmatig. Lance Stroll kon, denk ik, ook niet echt een andere kant op. Dan krijg je zulke incidenten en dat is vooral heel onfortuinlijk. Dat de FIA er niks mee deed, is dan ook wel meteen het enige dat goed ging aan hun kant.'
Wat ging er telkens mis bij de starts van Verstappen? Is dit nog een verbeterpuntje?
'Verstappen had gewoon wat mindere starts, dat kan gebeuren. Het was toevallig dat het twee keer gebeurde, maar bij de derde ging het gewoon goed. Vandaar denk ik ook niet dat er een probleem was, maar dat er gewoon sprake was van betere starts van George Russell en Lewis Hamilton. Het waren ook niet echt slechte starts. De Mercedessen waren gewoon in goede zin brutaal bij de starts. Leuk om te zien.'
Had Verstappen sneller naar voren gekomen dat Pérez dat deed?
'Lastig te zeggen, maar bij Verstappen mag je er wel vanuit gaan dat hij zich wat meer liet zien met door het veld komen. Toch is het op deze baan overduidelijk lastig om echt grote stappen te maken. Veel coureurs hadden moeite om de aansluiting met hun voorligger te vinden, laat staan er voorbij te gaan. Kijk bijvoorbeeld naar Lando Norris en Nico Hülkenberg, hoe lang eerstgenoemde nodig had om voorbij de Haas te gaan - zelfs met DRS. Deze baan leent zich waarschijnlijk niet zo voor inhaalraces als andere circuits.'
Snap jij de keuzes van de wedstrijdleiding om de rode vlaggen te zwaaien?
'Nu gaan we het krijgen... Ik was al verbaasd over die eerste rode vlag. Het is niet alsof er niet vaker grind op de baan ligt. Dan wordt er ook gewoon doorgereden, toch? Ja, er lag veel, maar waar hebben we bezems anders voor? Je kon prima met de safetycar doorrijden en dat er dan werd geveegd als ze niet op dat deel van de baan reden. Veel coureurs vonden het ook overdreven, dat is veelzeggend.'
'Dan die tweede - hetzelfde verhaal. Veeg als er niemand rondrijdt, desnoods laat je die safetycar langzamer rijden om meer tijd te krijgen om te vegen, maar weer rood? Waar hebben we het over? Ook hier weer genoeg coureurs die zich verbaasden over de keuzes van de wedstrijdleiding. En dan de chaos die werd veroorzaakt door die herstart na de tweede code rood...'
'Wat dachten ze bij de FIA: dit zal wel goed gaan? Iedereen op koude softs, iedereen wil posities winnen omdat er haast achter zit. Deze chaos kon iedereen zien aankomen, maar blijkbaar alleen als je niet van de FIA bent. Ik kan het waarderen dat ze de fans wat spektakel willen geven, maar dit is duidelijk niet de juiste manier. Een neutralisatie was echt voldoende geweest.'
'De derde rode vlag was logisch, maar ook meteen de reden dat de FIA hun eigen glazen had ingegooid. Nu konden ze niet meer die gewilde herstart krijgen en brachten ze zichzelf in een totaal onmogelijke positie met oog op wie waar moet staan, welke ronde de teller op moest staan en wie eventueel bestraft moest worden. Het was echt ongelooflijk slecht gemanaged, maar dan moet ik geloven dat Abu Dhabi 2021 erg was? Masi heeft dat perfect gedaan en dit is nog meer bewijs daarvoor, net als Monza vorig jaar, toen een herstart totaal onnodig uitbleef.'
Lees ook
Russell baalt stevig van uitvalbeurt: 'Had gewoon kunnen winnen als ik kijk naar de pace van Verstappen'
Alonso vindt straf voor Sainz 'te zwaar': 'Gewoon een onderdeel van de sport'
Was de vijf seconden tijdstraf van Sainz terecht?
'Ja en nee. Ja, Carlos Sainz remde iets te laat in bocht één en was schuldig voor het contact met Fernando Alonso. Wat dat betreft prima om een straf uit te delen. Maar dan gaat de FIA een ronde terug met die rode vlag, waardoor dat incident in feite niet is gebeurd. Waarom delen ze dan zo snel een straf uit? Dat bedoel ik ook met dat de FIA zichzelf in een totaal onmogelijke positie brengt, want nu kunnen ze ook niet anders dan Gasly bestraffen en daarmee een schorsing opleggen.'
'En dat is het volgende punt, want ze hebben Alpine nu compleet genaaid. Dat was ook nergens voor nodig, want die hele ronde achter de safetycar aan het einde sloeg werkelijk nergens op. Dan zet je een paar gasten weer op hun positie, anderen weer niet. Het is niet consistent nog consequent. Nogmaals, bizar slecht gemanaged door de FIA.'
Welke coureurs wisten je tussen alle chaos het meest te imponeren?
'Bernd Mayländer. Nee, zonder gekkigheid, ik vond Russell het uitstekend doen tot zijn uitvalbeurt. Of eigenlijk tot die eerste rode vlag, want die timing kwam natuurlijk erg slecht uit. Zoals ik al zei, was hij leuk brutaal bij de start en uitte hij goed zijn ongenoegen met dat hij moest managen, terwijl Hamilton hem onder druk zette. Dat getuigt van leiderschap en het goed lezen van een race. Jammer dat hij uitviel. Ik vond Sainz ook een smaakmaker op weg naar de top-vier. Paar leuke inhaalacties gedaan, met name die op Pierre Gasly. Helaas werd hij ook genaaid. En natuurlijk complimenten naar Pérez voor zijn vijfde plaats op deze lastige baan.'
Is de entertainmentfactor belangrijker geworden dat het sportaspect van de F1?
'Heel eerlijk? Ik weet het gewoon niet. De ene keer doen ze een herstart a la Abu Dhabi 2021, dan heb je Monza 2022 met geen herstart en nu dit met van alles en nog wat. De ene keer wel entertainment, de andere keer weer totaal niet. En anders de chaos van Australië. Ik kan het heus waarderen dat ze de fans wat willen teruggeven, maar de manier waarop dit is gemanaged en het totale gebrek aan inconsistentie met die herstarts... Om gek van te worden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties